Budućnost
Prema mišljenju stručnjaka, pitanje nije da li će već kada će eCMR nadmašiti papirnu verziju. “U 2023. godini nemoguće je objasniti da vozači moraju da voze kroz Evropu sa gomilom papira, dok se sve može preuzeti klikom na tablet ili telefon,” rekao je generalni direktor TLN-a Jan Boeve tokom Nedelje digitalizacije. Štaviše, prednost je u tome što su informacije dostupne mnogo ranije i potpunije. Predsjednik Machiel van der Kuijl iz evofenedexa se slaže. “Ne samo zbog uštede troškova, već upravo zbog društvenog izazova sa kojim se suočavamo. Veća transparentnost u lancima pomaže da se postane održiviji.” Dobar standard i sertifikacija su važni. “Otvoreni sistem može pomoći u postizanju glavnih društvenih ciljeva, tako da ne samo da lance možemo učiniti efikasnijim, već i boljim. Otvoreni sistem je važan da bi se to postiglo, jer se tada lako možete prebaciti. Ako dođe do širenja eCMR-ova sa ogradama oko njih, nećemo postići taj optimalan rezultat.”
Ne samo Holandija, već i Evropa ima transport bez papira kao viziju budućnosti. Sve više zemalja u Evropi se pridružuje eCMR-u. “S obzirom na sva dešavanja u svetu, trebalo bi da postoji dobro evropsko igralište gde je jasnije kako možemo bolje da organizujemo lance”, kaže Van der Kuijl. Prema njegovim rečima, Evropska unija ima taj zadatak na vidiku, ali se može pojačati. “Možemo da budemo i malo kritičniji prema sebi. Da li doprinosimo tom tempu ili se ponekad ograničavamo tim tempom?”
Izazov
Prema Van der Kuijlu, još uvijek postoji svijet koji treba osvojiti kada je u pitanju digitalizacija u logistici. Neke kompanije i dalje imaju štampane liste ili koriste Excel. Tada možemo razviti fantastične sisteme sa dobrim zakonima i propisima, ali ako kompanije nisu spremne da ga koriste, neće se mnogo toga desiti u tom lancu. Zato moramo pomoći svima u lancu. To je jedan od velikih izazova. Zato moramo dobro da se pogledamo, jer ima još mnogo posla da se uradi.”
Prema Boeveu, sigurno postoje svijetle točke. “Postoje dobri primeri saradnje u lancu gde špediter i nosač udružuju snage za poboljšanje i korišćenje eCMR-a.” Van der Kuijl također vidi ove dobre primjere. Ali svaki lanac je jak koliko i njegova najslabija karika. Moramo doći do toga 100% i to je još uvijek vraški dobar posao.”
Sa www.ecmr-info.nl evofenedex, TLN i Stichting Vervoeradres se nadaju da će doprineti ovom procesu. Na primer, sajt pokriva pravne aspekte eCMR-a, ali postoji i pregled zemalja i provajdera.
Trenutno su 33 zemlje članice eCMR protokola. To uključuje važne zemlje kao što su Francuska, Njemačka, Poljska i Španija. Belgija, Italija i Austrija još nisu povezane, ali za Belgiju se može koristiti eCMR ako se ispune dodatni uslovi. Pogledaj www.ecmr-info.nl.