Komitet Evropskog parlamenta za transport i turizam (TRAN) usvojio je danas svoj stav o Direktivi EU o vozačkim dozvolama, što predstavlja značajan korak napred u eliminisanju ključnih prepreka koje obeshrabruju ulazak u profesiju vozača autobusa i kamiona. Predlog Evropske komisije za reviziju pravila o vozačkim dozvolama nudi mogućnost da se uklone neke od glavnih prepreka za privlačenje više talenata u grupu vozača EU. Sektoru drumskog saobraćaja nedostaje oko 600.000 vozača autobusa i kamiona; a trend je uzlazni.
Komitet za transport Evropskog parlamenta, koji je stručni komitet po tom pitanju, definisao je danas svoj stav. TRAN je dogovorio velike reforme za profesionalne vozačke dozvole, uključujući mogućnost da diplomci sa 17 godina voze kamione u pratnji iskusnog vozača, usklađeno i lakše priznavanje vozačkih dozvola i sertifikata za obuku trećih zemalja, kao i mogućnost date članu Države da smanje minimalnu starost za vozače autobusa na 18 godina, bez ograničenja udaljenosti.
Šema vožnje u pratnji U skladu sa Savetom, TRAN sada podržava šemu vožnje u pratnji širom EU koja omogućava 17-godišnjim vozačima kamiona da bezbedno steknu praktično iskustvo vožnje i poznavanje profesije zajedno sa iskusnim vozačem.
Direktor IRU za zastupanje EU Raluca Marian rekao je: „Evropskoj uniji treba bezbedni i pravilno obučeni vozači. Da bi to bilo moguće, mladim profesionalnim kandidatima mora se dati mogućnost da se upoznaju sa profesionalnim svakodnevnim operacijama i bezbednosnim zahtevima.” „Vožnja u pratnji ne znači smanjenje minimalnog uzrasta za vožnju, kao što su neke organizacije pogrešno predstavile.
To je šema obuke pod lupom iskusnih profesionalnih vozača koja će podstaći mlade diplomce koji bi se jednostavno odlučili za drugu profesiju bez takve mogućnosti“, dodala je ona. Vozači iz trećih zemalja Značajno dostignuće TRAN-a je njegova vizija da postavi osnovu za lakše priznavanje kvalifikacija i obuku profesionalnih vozača iz trećih zemalja.
Trenutno, svaka država članica sledi sopstvenu praksu, koja je u većini slučajeva predugačka i glomazna. Dok se Savet već složio da ima usklađenu praksu EU za priznavanje stranih profesionalnih vozačkih dozvola, TRAN nastoji da napravi korak dalje i stvori osnovu za proceduru priznavanja i sertifikata o stručnoj osposobljenosti vozača (CPC) izdatog u trećih zemalja. „Našem sektoru treba više vozača. Iako dajemo prioritet lokalnim talentima, uključujući mlade vozače i žene, jaz je toliko veliki da ne možemo prevazići nedostatak bez vozača iz trećih zemalja“, istakao je Raluca Marian. „Pozdravljamo viziju TRAN-a da vozačima iz trećih zemalja obezbedi kompletan set priznanja koje bi im omogućilo da rade u EU.
Kao što je IRU više puta ponavljao, priznavanje dozvole vozača iz trećih zemalja rešilo bi samo polovinu problema. Profesionalni vozač ne može da vozi u EU osim ako nema i priznati CPC“, dodala je ona.
Šta je sa vozačima autobusa? Još jedno veliko dostignuće je to što je TRAN zadovoljio potrebe kolektivnog prevoza putnika tako što je državama članicama pružio priliku da uklone proizvoljno ograničenje od 50 kilometara za profesionalne vozače autobusa mlađe od 21 godine.
Takođe je pojašnjeno da je 21 godina, za razliku od sadašnjih 24 godine, početni uzrast za profesionalne vozače autobusa sa punom stručnom obukom. Pošto je TRAN usvojio svoj stav o reviziji EU direktive o vozačkim dozvolama, industrija se sada nada pozitivnom ishodu na plenarnoj sednici Parlamenta, kao i plodnim pregovorima sa Savetom početkom sledeće godine.