Započinjanje dužih obilazaka oko Rta Dobre Nade u Južnoafričkoj Republici povećalo je cijene prekooceanske vozarine do 10.000 dolara po kontejneru od 40 stopa, budući da su kontejnerski brodovi preusmjerili više od 200 milijardi dolara robe s plovnog puta Crvenog mora kako bi izbjegli napade Huti militanata.
Brod u vlasništvu SAD-a, Gibraltar Eagle, napali su u ponedjeljak militanti Hutija, priopćilo je Središnje zapovjedništvo SAD-a.
Neki promatrači tržišta očekuju da bi poremećaji mogli dovesti do preokreta u sudbini industrije koja je prošle godine zapala u recesiju, navodi SEEbiz.
“Što se tiče viših stopa u 2024., to bi moglo dodati više milijardi na krajnji rezultat VOCC-a (Vesel-Operating Common Carriers) čak i ako to potraje još samo dva ili tri tjedna”, rekao je Alan Baer, izvršni direktor logističke tvrtke OL USA, za CNBC u e-poruci.
“Ako ovo potraje tri do šest mjeseci, [profit] će se opet polako približiti razinama iz 2022. jer bi operativni troškovi trebali biti niži od onoga što su prijevoznici iskusili tijekom kaosa 2021. i 2022.”, rekao je Baer.
Globalna pomorska industrija bila je u padu, povučena visokim zalihama i padom potrošačke potrošnje što je dovelo do nekoliko bankrota prošle godine. Prije napada na Crvenom moru, globalne cijene brodskih kontejnera više su se nego prepolovile od 2022., što je snažan preokret u odnosu na procvat nakon pandemije.
Prosječne vozarine za Aziju i Europu iznosile su oko 1.550 USD/FEU 2023., ali sada su se više nego udvostručile, na više od 3.500 USD/FEU, navodi se u nedavnoj bilješci istraživanja Jefferiesa, prenosi SEEbiz.
“Kad smo bili u studenom, skoro smo vidjeli dno… stope su bile samo dno bačve”, rekao je Paul Brashier, potpredsjednik odvoza i intermodalnih usluga u ITS Logistics. Primijetio je da se nevjerojatno niske stope odnose ne samo na otpremu, već i na prijevoz kamionima. To nije uvijek bio slučaj.
Kontejnerske brodarske tvrtke zaradile su dobit od 364 milijarde dolara u 2021. i 2022. godini zajedno, prema podacima John McCown Container Reporta, koji su zapanjujući u usporedbi s kumulativnim gubitkom od 8,5 milijardi dolara koji je industrija zabilježila od 2016. do 2019. godine.
Ali neto prihod industrije pao je 95,6 % na godišnjoj razini na 2,6 milijardi dolara u trećem kvartalu 2023.
Iako nedavni porast vozarina možda neće pomoći brodarima da ponovno prožive svoje dane slave nakon pandemije, oni bi značajno povećali profitabilnost.
Očekuje se da će se profitabilnost kontejnerskih brodova oporaviti u prvom tromjesečju 2024. uz trenutna poskupljenja, izjavio je viši ekonomist ING-a Nico Luman u prošlotjednom izvješću.
Izvor: https://pomorac.hr/2024/01/16/