Veliki, veći, Šangaj
Uprkos svim krizama, Šangajski brodski centar ostaje najveći i najprometniji lučki objekat na svetu. Saobraćaj ga je pažljivo posmatrao.
Kineska vlada je 1996. godine donijela stratešku odluku o osnivanju međunarodnog brodskog centra u Šangaju na ušću rijeke Yangtze. Ovaj ambiciozni i veoma dugoročan projekat prošao je kroz dve ključne faze u poslednjih 27 godina. Prva faza je uglavnom bila posvećena izgradnji infrastrukture. Razvojem i otvaranjem okruga Pudong 1996. godine zvanično je započeta izgradnja Šangajskog međunarodnog brodskog centra. Sam Šangaj se nalazi u centru i okružen je dvjema biljkama Jiangsu i Zhejiang. Od tada su izgrađeni Waigaoqiao Free Port, Yangtze River Estuary Deepwater Channel, Yangshan Deep Water Port, Pudong International Airport i drugi važni objekti, pružajući čvrstu osnovu za snažan ekonomski razvoj Šangajskog međunarodnog brodskog centra.
Biser BRI
U drugoj fazi projekta, dok su dalja ulaganja uložena u izgradnju infrastrukture, fokus je bio na promociji poslovnog okruženja. Rezultirajući međunarodni brodski centar nije imao samo za cilj da objedini pomorske resurse, već je pre svega imao modernu logističku i ekonomsku zonu orijentisanu na usluge. Kineski megaprojekat je bio potpuni uspeh, jer je na kraju luka Šangaj sada deklarisani biser inicijative “Pojas i put.” Prošle godine, obim kontejnera u luci premašio je 47,3 miliona TEU. Uprkos poremećajima izazvanim zatvaranjem povezanim sa kovidom, luka je uspela da 14 godina za redom dostigne prvo mesto na globalnoj rang listi kontejnerskih luka. Iako je rast kineske luke bio relativno nizak u odnosu na prethodnu godinu, kada je dostignuto 47 miliona TEU-a, ipak je bilo moguće zadržati konkurenciju na odstojanju: druga luka u Singapuru obradila je “samo” 37,3 miliona TEU.
U jesen 2022. godine, predstavnici luke Šangaj najavili su planove za izgradnju ogromnog novog kontejnerskog terminala, za koji se očekuje da će povećati kapacitet rukovanja u regionu za skoro četvrtinu. Projekat, koji predviđa ulaganja veća od sedam milijardi evra u lučke kapacitete u regionu reke Jangce, dolazi u vreme kada se lokacija suočava sa sve većim konkurentskim pritiskom. I susjedne luke u vlastitoj zemlji i sve veća luka Singapura sve su bliže i bliže broju 1. U septembru prošle godine, nakon deset godina planiranja i sa investicijom većom od 14 milijardi evra u Singapur, pušten je u rad prvi deo novog lučkog objekta Tuas. Očekuje se da će samo terminal Tuas imati godišnji kapacitet rukovanja od 2040 miliona TEU do 65. godine nakon njegovog potpunog završetka. Lučki kompleks je sastavni dio planova singapurske vlade da ojača svoju poziciju regionalnog čvorišta i proširi svoju ulogu najvećeg svjetskog pretovarnog čvorišta za druge dijelove azijskog kontinenta.
Kao rezultat toga, Šangajska međunarodna lučka grupa (SIPG) planira izgraditi novi kontejnerski terminal u Zhejiangu, sjeverno od trenutne dubokomorske luke Yangshan. Novi terminal će imati kej objekat dužine preko 5,5 km, koji će ponuditi sedam vezova za najveće kontejnerske brodove i 15 vezova za manja regionalna plovila. Radovi na novom terminalnom objektu počeli su krajem prošle godine. Očekuje se da će biti završeni u nekoliko faza do kraja decenije. Po završetku, očekuje se da će nova fabrika imati godišnji kapacitet od 11,6 miliona TEU.
Centar za regionalni razvoj
Novi terminal u Zhejiangu je suštinski dio master plana za cijelu regiju. U budućnosti će se proširiti ne samo pretovarni kapaciteti morskih luka, već će se prije svega poboljšati kopneni transporti uz rijeku Jangce i transport između rijeke i mora. Lučki kompleks Ningbo-Zhoushan, koji se nalazi južno od Šangaja, također nastavlja rasti. Treća najveća kontejnerska luka na svetu na rang listi za 2022. godinu delimično je imala koristi od zagušenja i nedavnih zatvaranja povezanih sa kovidom u Šangaju prošle godine. U rekordnom mjesecu julu 2022. godine u Ningbo-Zhoushanu je obrađeno gotovo 3,3 miliona TEU-ova, što odgovara povećanju obima od 26 posto – na više od 33 miliona TEU-ova, volumen propusnosti u cijeloj 2022. godini iznosio je više od <> miliona TEU-ova.
Danska logistička grupa Maersk, koja ima udio u Šangajskom istočnom kontejnerskom terminalu u slobodnoj luci Waigaoqiao preko svoje podružnice APM Terminals, dodatno proširuje svoje investicije na lokaciji. APM je u martu potpisao sporazum o strateškoj saradnji sa partnerom u zajedničkom ulaganju Šangaj International Port Group za izgradnju fabrike metanolskog goriva. Maersk grupa, koja je sebi postavila cilj da do 2040. godine upravlja svojom kompanijom bez emisija, planira da pusti u rad prvih 2024 brodova sa “zelenim metanolom” 19. godine. Punjenje metanolom od broda do broda u luci Šangaj, koje je planirano zajedno sa SIPG-om, predstavlja veliku prekretnicu u implementaciji Maersk-ove strategije održivosti.
https://www.verkehr.co.at/