Piter Haris, potpredsednik za međunarodnu održivost u UPS-u, ima 33 godine iskustva u radu za globalnog giganta za isporuku pošiljki i logistiku. Sa njim smo razgovarali o ekološkoj viziji kompanije, značaju održavanja obnovljivih biogoriva kao opciji za sektor, potrebi za investicionom podrškom u uspostavljanju pouzdanih i pametnih električnih mreža za punjenje i kojim koracima UPS preduzima kako bi dostigao svoj cilj da do 2025. godine podstakne 40 odsto kopnenih operacija alternativnim gorivima.
UPS, član IRU, jedna je od najvećih svjetskih brodarskih i logističkih kompanija. Samo u 2021. godini isporučila je 6,4 milijarde paketa u preko 220 zemalja i teritorija. Da bi njegova velika baza kupaca bila zadovoljna, UPS upravlja mnoštvom lakih i teških vozila na terenu, i jednom od najvećih svjetskih teretnih aviokompanija u vazduhu. I dok su njeni uspjesi evidentni, kompanija je vrlo svjesna da ima važnu odgovornost u postavljanju pravog primjera na održivu logistiku.
Smanjenje emisije gasova sa efektom staklene bašte i ublažavanje uticaja našeg poslovanja na životnu sredinu je ključni poziv koji dobijamo ne samo od vlada, nego i od naših klijenata i zaposlenih”, objasnio je Piter Haris, potpredsednik UPSS-a za međunarodnu održivost.
U junu prošle godine UPS je saopštio da namjerava da postigne neutralnost ugljenika u svim svojim globalnim operacijama do 2050. Pored toga, kompanija je obećala da će smanjiti broj svojih CO2 emisije za 50 odsto po paketu isporučene do 2035. godine, koristeći 2020. kao osnovnu godinu. Međutim, to je korišćenjem alternativno napunjenih vozila, gde UPS želi da izvrši stvarni uticaj do 2025.
Kompanija više od 20 godina ulaže u napajanje svoje flote alternativnim gorivima i trenutno upravlja sa više od 13.300 vozila koja rade na nekonvencionalna goriva. To uključuje sve električne, hibridne električne, hidraulične hibride, etanol, komprimovani prirodni gas, tečni prirodni gas i propanska vozila.
Različita goriva za različite operacije
Za UPS, operacije kopnenog transporta podstaknute alternativama dizelu podrazumijevaju rad potpuno električnih i plugin hibridnih kombija za urbanu isporuku i četvorotočkaša sa električnom asistencijom. Međutim, to takođe znači korišćenje 40-44 tona kamiona koji rade na obnovljivom prirodnim gasu za noćne operacije između objekata UPS-a.
“Iako verujemo da je električna energija pogodna za urbani transport, mi održavamo otvorenost u pravcu premošćavanja rješenja za druge vrste operacija. Elektrifikacije teških kamiona trenutno nisu izvodljive, stoga koristimo rešenja za premošćavanje kao što je obnovljivi prirodni gas, koji je i do 80 odsto efikasniji ugljenik u poređenju sa vozilom koje radi na konvencionalno gorivo”, rekao je Piter Haris. “Industrija je već uložila u obnovljiva biogoriva i, dok čeka da se baterijsko-električne i hidrogenske tehnologije pokupe, nudi odgovarajuću zamjenu za kratkoročno gledano.”
“Gusta i dostupna infrastruktura visokog kapaciteta, javno dostupna infrastruktura za punjenje električne energije je apsolutno neophodna”
Kreatori politike trebalo bi da uzmu u obzir investicije koje je napravila industrija i održe otvorenost za širok spektar alternativnih tehnologija za gorivo. “Prelazimo sa rješenja za jednu tehnologiju u multitehnološko okruženje u godinama koje dolaze”, dodao je Piter Haris.
UPS prepoznaje značaj električne tehnologije baterija za urbani i regionalni transport. Njime je uspostavljeno ključno partnerstvo sa kompanijom Arrival, proizvođačem električnih vozila koja dolaze i planira da počne da se raspoređuje od kasnije ove godine ko-razvijeno vozilo za električnu urbanu distribuciju u Evropi i Severnoj Americi. Vozilo koristi lagane materijale, favorizujući efikasno korišćenje energije, a ima i najsavremenije bezbednosne funkcije i može da prima ažuriranja u vazduhu. Mada se električna tehnologija tek hvata za teška vozila, široko rasprostranjeno raspoređivanje verovatno će trajati najmanje 10 do 20 godina, navodi UPSS. “Gusta i dostupna infrastruktura visokog kapaciteta, javno dostupna infrastruktura za punjenje električne energije je apsolutno neophodna, zajedno sa potencijalnim punjenjem na putu putem ugostiteljske žice ili indukcione petlje”, dodao je Piter Haris.
Kada je u obzir upotreba vodonika, UPS priznaje da će igrati ulogu, posebno zbog brzine dopunjavanja goriva i dužeg dometa, iako se suočava sa izazovima efikasnosti. Međutim, i električne i hidrogenske tehnologije zahtevaju infrastrukturne investicije, a vlade moraju da igraju ulogu u obezbeđivanju izvesnosti za investiranje u tom sektoru.
Gledajući u budućnost
Mnoštvo različitih alternativnih tehnologija goriva igraće ulogu u narednim godinama, a rješenja za premošćavanje popunjavaju praznine kojima električna energija i vodonik trenutno ne mogu da pokriju, da bi se otključao pun potencijal električnih vozila, pametan pristup koji uključuje povremene obnovljive zalihe u električnu mrežu maksimalno će povećati efikasnost, kao i obezbjediti ekološke prednosti.
“Vlade mogu da pomognu u stvaranju tržišta za ojačavanje konvencionalnih električnih mreža, što će izbjeći da krajnji korisnici plaćaju nesrazmjerno za modernizaciju infrastrukture i podstaknu obezbjeđivanje pametnijeg rešenja”, dodao je Piter Haris.
Podsticaji su, s tim u vezi, veoma važni za UPS u donošenju investicionih odluka. Sa druge strane, svaki vid dvostrukog oporezivanja treba izbjegavati, jer dodatni troškovi nametnuti industriji usporavaju tranziciju dekarbonizacije. Sredstva zarađena od poreskih šema takođe bi trebalo da se reinvestiraju nazad u industriju kako bi se podržale, finansirale i podstičile alternativne tehnologije i njihova infrastruktura.
IRU poziva kreatore ekonomske politike da postave ambiciozne infrastrukturne ciljeve vezane za reviziju pravila EU za raspoređivanje infrastrukture alternativnih goriva. Komercijalna industrija drumskog transporta ne može sebi da priušti fragmentiranu infrastrukturnu mrežu širom Evrope. “Ambiciozna, ali efikasna vizija na koju preduzeća mogu da se oslone je apsolutno neophodna”, zaključio je Piter Haris.
(izvor:www.iru.org)