Nacionalna asocijacija M Švedska ističe da je umor faktor koji doprinosi svakoj petoj saobraćajnoj nesreći. Osoba koja je celu noć vozila automobil je nekoncentrisana u pet sati ujutru kao i vozač pod sedativima sa 0,8 promila alkohola u krvi. Ljeti kada mnogi ljudi putuju duže nego obično, važnije je poduzeti mjere kako bi se izbjegla pospanost. Ali kako gledate umorne vozače kamiona? I da li bi trebalo da postoje pravila vožnje i odmora za putnička vozila?
Stani i odmori se ako se počneš osjećati umorno. Kupi kafu. Iskoristite priliku da pokrenete svoje telo, možda uz neke vežbe istezanja. Poželjno je da delite volan ako vas ima više u automobilu koji imate vozačku dozvolu i razgovarate sa kolegama putnicima. Tako kaže Heléne Lilja, šefica komunikacija i društva u Nacionalnoj asocijaciji M Švedska.
Duža putovanja zahtijevaju pripremu. Vozač i automobil moraju biti u dobrom stanju pre polaska.
– Očekujte da putovanje može potrajati i da nema kraja kada bi trebali stići. Pokušajte da spavate dugo noć pre vožnje, poželjno vozite tokom dana i planirajte pauze unapred. Širom zemlje ima mnogo prekrasnih odmorišta koja su itekako vrijedna zaustavljanja, kaže Heléne Lilja.
Budite posebno oprezni za signale umora na monotonim pravcima, kada počinje da pada mrak ili kada se približava cilju putovanja. Čak i neravni putevi mogu izazvati povećanu pospanost.
„Mnogi ljudi žele da pređu veće udaljenosti što je brže moguće da bi stigli do svog odredišta, ali čak i ako imate samo mali put da pređete, ili možda posebno tada, trebalo bi da budete veoma oprezni u vezi sa simptomima umora. Ako kapci počnu da se osećaju teškim, ne bi trebalo da vozite dalje, već odmah preduzmete akciju. Važnije je stići sigurno nego samo na vrijeme, kaže Heléne Lilja.
Država bi mogla spriječiti više umora nesreća žlijebovima više centara i bočnih linija i poboljšati održavanje površine ceste.
„Ne manje važno, međutim, potrebno nam je više i sigurnijih odmorišta duž puteva koji pozivaju na pauze“, kaže Heléne Lilja.
Kontaktiramo M Švedska će čuti kako gledaju na umorne profesionalne vozače koji su ili sami ili prisiljeni voziti više sati nego što zakon dopušta.
„To je opasno i za saobraćaj i podriva konkurenciju pod jednakim uslovima. Ovo je loše na nekoliko načina, odgovara M Švedska.
Da li bi trebalo da postoji neki oblik vožnje i odmora za putnike takođe? Možda jednostavniji model tahografa koji bilježi samo vožnju i odmor?
– Postoje istrage u nekim zemljama, ali možemo osjetiti da postoje izazovi kada je ovdje u pitanju postavljanje granica, kaže M Švedska.
Da li bi bilo dobro za bezbednost na putevima da je vožnja privatnih automobila takođe fizički regulisana? Možda jednostavnija verzija tahografa koji bilježi vožnju i odmor?
– Moguće je da će ovaj dio biti razvijen putem tehnologije vozila, ali postoje i aspekti integriteta koji mogu biti relevantni i postaviti mu prepreke, kaže M Sweden.
Sada rade sa informacijama o potrošačima i savetuju da ne voze kada ste umorni. U budućnosti, to može postati više regulisano, ali to nije nešto što M Švedska trenutno traži.
„Međutim, standardi uspostavljeni u komercijalnom transportu mogli bi se koristiti kao primjer za budući razvoj,“ zaključuje Švedska.
https://www.tidningenproffs.se/