Posle prošlogodišnje premijere na sajmu Solutrans u Francuskoj, Ford F-Line je stigao i na poljski. Kamion je upravo prošao niz nacionalnih prezentacija, a istovremeno su se na putevima pojavili i prvi demonstranti. Zato sam nedavno otišao kod jednog od Ford Trucks dilera, turbascy kompanije iz Głuchów u Wielkopolskoj, da pripremim gore navedeni video i probnu vožnju.
Silueta tela ovde govori sama za sebe – Ford F-Line je direktan naslednik FordOvog tereta. Opšte karakteristike vozila sačuvane su od njegovog prethodnika, a sa njim i opšte namene. Iako na prvi pogled recept za ovaj kamion može delovati potpuno neobično – kombinovanje teške šasije, vožnje u punoj veličini i taksija širine samo 2,2 metra – nakon bližeg susreta F-Line ispada dizajn sa doslednim karakterom, pripremljen za specifične uslove rada.
Iznad: video prezentacija
Ford F-Line (sa naše leve strane) pored Forda F-Max:
F-Line na dodatkowych zdjęciach:
Na samom početku, hajde da se pozabavimo sa nekoliko mera predostrožnosti. Pre svega, ovo apsolutno nije automobil za međugradske trase, čak ni u predstavljenoj verziji sa podignutim krovom. Unutrašnjost je uska i ograničena tunelom motora, kreveti i pregrade za skladištenje moraju biti klasifikovani kao mali, a lista fabričkih opcija ne uključuje nijedan frižider. Pored toga, tu je i prilično srednja zvučna izolacija kabine i šasija sa krutim podešavanjima. Dakle, ukratko, ako neko planira da pošalje Forda na višednevna putovanja, ipak bi trebalo da se opredeli za F-Max, bez razmišljanja o F-Line.
Gde, međutim, manji model može da nađe svoje mesto? Tokom probne vožnje, brzo sam došao do zaključka da se F-Line najbolje oseća u regionalnom saobraćaju, na okružnim ili pokrajinskim putevima, uključujući prilično zapuštene rute. Kada sam morao da pokrijem takvu rutu, uski taksi se mogao pokazati kao prednost, ograničena pomoć pri napajanju dala je dobar osećaj kolotečine, a rigidno podešeno vešanje – sa oprugama napred, četiri jastuka pozadi i četiri opruge ispod taksija – olakšalo je kontrolu seta. Jednostavnost rada celokupnog enterijera, u kojoj još uvek dominiraju prekidači i kvake, a ne veliki ekrani, takođe je bila pogodna. Iako takođe treba naglasiti da je F-Line dobio potpunu usklađenost sa novom EU listom obavezne opreme, odnosno imamo, između ostalih, bočni radar „slepe tačke“, obiman prednji radar, kameru sa zadnjim pogledom ili sistem prepoznavanja ograničenja brzine, informišući o mogućem prekoračenju limita zvučnim signalima.
Motor od 12,7 litara, koji je podeljen sa većim F-Maxom, prijatno je iznenadio svojim brzim odgovorom na pritiskanje pedale akceleratora. Dakle, iako govorimo o traktoru od 450 hp, koji razvija umereni torque od 2300 Nm, bilo je teško žaliti se na dinamiku. Kombinacija zadnje osovine sa odnosom 2,46 i novim, do 16-brzinskim automatizovanim menjačem, što je delo turske kompanije Ford Otosan (odgovorna za Fordove kamione), takođe je bila zanimljiva. Sa tolikim brojem zupčanikova, raspon brzina je bio više nego dovoljan za dinamično ubrzanje, a istovremeno je brzina od 85 km/h bila na razumnoj vrednosti od oko 1100 rpm. Ovo je donji deo korisnih brzina motora, jer je maksimalni torque ovde između 1000 i 1300 rpm. Sam proces menjanja brzina je bio veoma brz i obično razuman, a ako mu je bilo potrebno bilo kakvo poboljšanje, to je bilo više zato što je motor previsoko ugušio. Uzgred, želeo bih da naglasim da je Ford F-Line i dalje dostupan iza manuelne transmisije, kao jedan od poslednjih kamiona na tržištu EU. U traktoru može biti ZF od 16 brzina, a u šasiji takođe 9-brzinski Eaton.
Kada je reč o ergonomiji na radnom mestu, priprema se uglavnom za visoke ljude. Volan snažno prodira ka sedištu, dok su pedale relativno duboke. Dakle, iako volan nije bio uzdužno podesiv, sa visinom od 190 cm, našao sam se iznenađujuće dobro na levom sedištu, sposoban da vozim sa udobno savijenim laktovima. Ono što je takođe karakteristično za ovu kabinu, sa levog sedišta sam lako mogao da dohvatim predmet koji leži na suvozačevom sedištu – to vas tera da shvatite koliko je pozicija vozača blizu centra vozila. Takođe sam mogao da dohvatim najmanje četiri različita držača za čaše i veliki odeljak za pri rucine predmete, koji se nalaze pored utičnica 12V, 24V, USB i USB C. Sa druge strane, samo sedište je imalo ograničen raspon podešavanja i, nažalost, ravnu naslonjenu leđa, potpuno za razliku od sedišta koja se koriste u većem Fordu F-Max. Primetio sam i nedostatak električnog podešavanja manjih, širokougaonih ogledala, koja su, u kombinaciji sa ograničenim opsegom otvaranja bočnih prozora, bila pomalo glomazna.
Ulazak u kabinu zaslužuje zaseban pasus, koji je element koji je posebno važan u lokalnom saobraćaju. Ovde se ispostavilo da je F-Line neobičan, na kraju, pozicija vozača je značajno pomerina unazad, a iznad koraka imamo volan koji se ne poravnava savršeno prema vertikali. U praksi je, međutim, bilo udobnije nego što sam očekivao, a istovremeno mnogo lakše nego u prethodnom Cargo modelu. Koraci su raspoređeni na zakoračen način, sužavanje nagore, a desni rukohvat je izuzetno dugačak, delimično vođen horizontalno. Pored toga, suvozačeva sedišta su spuštena skoro do poda i tako olakšala klizanje torza ispod volana.
Takođe ću odvojeno opisati varijantu sa nižim krovom, koju sam imao prilike da vidim kao deo statističke prezentacije, bez izlazaka na puteve. Donji deo taksija je ovde imao iste prednosti i mane kao u slučaju višeg tela iz traktora. Međutim, na vrhu je postojala iznenađujuće velika razlika, jer postoji samo jedan 1DIN džep, okupiran digitalnim tahografom. Kao rezultat toga, CB radio je morao da se montira pomoću veoma klasične metode, da bude sjeban na vrhu kontrolne table.
Varijanta donjeg dela tela:
Konačno, imam još nešto da uporedim. Ovo su fotografije na kojima se vidi Ford F-Max u novoj ograničenoj verziji Select, koja je predstavljena prošle jeseni. U kombinaciji sa slikama F-Line, ovo vam omogućava da vidite koliko Ford Trucks može da se razlikuje, posebno u pogledu radnog mesta vozača i uslova za odmor u spavaćoj sobi. Moram da priznam da čim sam prešao sa F-Line na F-Max da bih ga postavio za fotografije, osećao sam se kao da sam u potpuno drugoj klasi vozila. Pogodilo me je koliko je zvučnije izolovana ova međugradska kabina, koliko je šasija udobnija i koliko je manevrisanje olakšano aktivnim upravljanjem, sa novim, elektro-hidrauličnim upravljanjem energijom. Efekat je dopunjen i činjenicom da je predstavljeni primer dodatno ulepšan spolja, vozeći se u floti sopstvene kompanije Turbaski.
Nasuprot tome, Ford F-Max Select: