IRU pozdravlja uvođenje prelazne verzije 2 pametnog tahografa. Postavljen da postane obavezan 21. avgusta 2023., pametni tahograf će uvesti nove funkcije i olakšati rad vozačima, operaterima i izvršiocima.
Na jučerašnjem sastanku Komiteta EU za drumski transport, države članice su podržale tehničke specifikacije koje je predložila Evropska komisija, omogućavajući blagovremeno uvođenje prelaznog pametnog tahografa verzije 2.
Pravovremeno uvođenje pametnog tahografa 2
Verzija 2 pametnog tahografa trebalo je da bude predstavljena 21. avgusta 2023. Međutim, kašnjenje u dostupnosti satelitskih signala koji se koriste za autentifikaciju pozicija koje je tahograf zabeležio stvorilo je tehničke i pravne nesigurnosti.
Ipak, Komitet za drumski transport je podržao blagovremeno uvođenje „prelaznog tahografa“, na šta je pozvala IRU. Pametni tahograf verzija 2 biće predstavljen 21. avgusta 2023. sa svim novim funkcijama osim funkcije satelitske autentifikacije.
Direktor IRU za zastupanje EU Raluca Marijan rekao je: „Novi pametni tahograf će doneti značajna poboljšanja, kao što je lakša registracija graničnih prelaza i mogućnost da izvršitelji vrše provere na daljinu.
„Ovo je pozitivan iskorak u digitalizaciji drumskog saobraćaja, što naš sektor veoma ceni.
„Provera autentičnosti signala putem satelita je izolovana nova karakteristika, koja, iako važna, ne utiče na glavne funkcije tahografa. Stoga pozdravljamo odlučnost Evropske komisije i država članica da se drže datuma početka“, dodala je ona.
Šta je sledeće i ko će snositi troškove nadogradnje?
Preostala pitanja su kako će se ažuriranje prelaznog tahografa odvijati kada se otkloni nedostatak autentifikacije signala i ko će platiti nadogradnju.
Prethodni pristup Evropske komisije uključivao je obavezno ažuriranje softvera tokom životnog veka pametnog tahografa kada je funkcija postala dostupna. Ovo bi bilo na štetu transportnih operatera. Jučerašnja verzija je uključivala pojašnjenje koje je ažuriranje softvera učinilo dobrovoljnim, uz mogućnost da Evropska komisija daje predloge tek nakon dalje analize koja pokazuje njihovu neophodnost.
„Drago nam je što vidimo da su se Komisija i države članice složile o daljem putu. Ne možemo sebi priuštiti, ni sada ni u budućnosti, da se troškovi i tereti kašnjenja koji nastaju negde drugde u sistemu prenesu na industriju drumskog saobraćaja“, istakao je Raluka Marijan.
„Ovo je još jedna lekcija za nas da svi zakonodavni rokovi moraju biti pragmatični i realni, uzimajući u obzir potrebe i realnost industrije“, zaključila je ona.
Kao sledeći korak, nakon odobrenja država članica, Evropska komisija će zvanično usvojiti tehničke specifikacije.
https://www.iru.org/