Najvažnije zakonske promene i inovacije za transportne i logističke kompanije – to će se primenjivati od 1. januara 2025. godine.
Oslobađanje od plaćanja putarine za e-kamione ističe tokom 2025. godine i završava se 31. decembra 2025. godine. Međutim, putarina za e-kamione ostaje niža nego za uporedive dizel kamione. Za e-kamione, od 1. januara 2026. godine moraće se plaćati 75 odsto smanjena stopa putarine za infrastrukturne troškove – plus parcijalne stope za zagađenje vazduha i zagađenje bukom. Međutim, uprkos ovim troškovima, e-kamioni postaju ekonomski atraktivniji u komercijalnom sektoru. Stoga je vredno za transportne i logističke kompanije da nastave da detaljno upoređuju operativne troškove električnih i dizel kamiona.
CO2-Smanjite emisiju i ostvarite klimatske ciljeve
Od 2025. godine, CO2porez u Nemačkoj je ponovo podignut. Ovo je deo strategije savezne vlade da, s jedne strane, CO2emisije i na taj način takođe postižu klimatske ciljeve. Konkretno, CO2namet od sadašnjih 45 evra do 55 evra po toni. Ovo takođe ima konkretan uticaj na cene goriva. ADAC očekuje poskupljenje od 16 centi za litar dizela. Za špeditere, ovo povećava operativne troškove.
Stroži CO2-Ciljevi flote
Pored toga, stroži CO2-Ciljevi flote. Na primer, emisija CO2 za novoregistrovane kamione i poluprikolice sa bruto težinom vozila od 16 tona ili više mora biti 15 odsto niža od 1. januara 2025. nego u godinama 2019. i 2020. koje se koriste za poređenje. Efikasnost i uticaj navedenih ciljeva proceniće Evropska komisija 2027. godine.
Zahtevi za stanice za punjenje
Novi zahtevi važe i za infrastrukturu za punjenje. Na primer, Zakon o izgradnji infrastrukture za električnu mobilnost (GEIG) biće pooštren od 1. januara 2025. godine kako bi se promovisalo širenje infrastrukture za punjenje električnih vozila (putničkih automobila). GEIG reguliše postavljanje stanica za punjenje na parkirnim mestima, parkiralištima i na višespratnim parkiralištima, kao i obezbeđivanje kablovske infrastrukture za buduće tačke za punjenje. Na primer, postojeće zgrade sa 20 parking mesta ili više moraju imati najmanje jednu tačku za punjenje instaliranu od 1. januara 2025. godine. Međutim, takođe je moguće ispuniti obaveze za punjenje za nestambene zgrade u paketu na jednoj ili više lokacija. Međutim, preduslov za to je da se uzme u obzir postojeća ili očekivana potreba za infrastrukturom za punjenje u pogođenim svojstvima. Međutim, postoje izuzeci za nestambene zgrade koje pripadaju malim i srednjim preduzećima i uglavnom ih sami koriste. Postoje i izuzeci za postojeće zgrade ako troškovi za punjenje i linijsku infrastrukturu prelaze sedam odsto ukupnih troškova velike obnove.
Promene za mini-jobbers
Promene su takođe na dnevnom redu za mini-jobbers u 2025. godini. Još 2024. godine, mini-jobberi mogli su zaraditi u proseku do 538 evra mesečno. To odgovara maksimalnoj godišnjoj zaradi od 6.456 evra, a ograničenje mesečne zarade porast će na 556 evra 1. januara 2025. godine. Maksimalna godišnja zarada tada će biti 6.672 evra godišnje.
E-račun dolazi
Važno je pomenuti i elektronsku fakturu (e-fakturu), koja će takođe važiti od 1. januara 2025. godine. E-fakturisanje će postati obavezno u poslovnim transakcijama (B2B) u Nemačkoj. Pravni osnov postavljen je u martu 2024. godine usvajanjem Zakona o mogućnostima rasta. Od 1. januara 2025. godine, takođe će se praviti razlika između e-faktura i drugih faktura.
Više novca za mini-jobbers
E-faktura je faktura koja se izdaje, prenosi i prima u određenom strukturiranom formatu elektronskih podataka u smislu evropske serije standarda EN 16931 i omogućava elektronsku obradu. Važno: Faktura u PDF formatu i drugim formatima koji nisu strukturirani prema gore navedenom standardu, kao što su „.tif“, „.jpeg“, „.docx „, pogodni su za digitalni, slikovni prikaz fakture, ali ne ispunjavaju uslove za automatsku dalju obradu.
Promene u CSRD-u
Takođe će biti promena u oblasti Direktive o korporativnom izveštavanju o održivosti (CSRD) od 2025. godine. Od 1. januara 2025. godine, obaveza izveštavanja će biti proširena na sve velike kompanije prema računovodstvenom zakonu. Da bi se smatrali velikim u smislu zakona o bilansu stanja, moraju biti ispunjene dve od sledeće tri tačke: 20 miliona evra u ukupnoj aktivi, 40 miliona evra prihoda od prodaje u dvanaest meseci pre datuma bilansa stanja i godišnji prosek od dve stotine i pedeset zaposlenih. Od 1. januara 2026. godine, mala i srednja preduzeća (MSP) orijentisana na tržište kapitala takođe će biti predmet izveštavanja CSRD-a.
Ažurirani propisi o opasnim robama na putevima (ADR)
Pored toga, ažurirani propisi o opasnim robama za drumski (ADR), železnički (RID) i unutrašnji plovni saobraćaj (ADN) stupiće na snagu 1. januara 2025. godine, ali sa šestomesečnim prelaznim periodom do 30. juna 2025. godine. Najvažnije promene uključuju uvođenje novih UN brojeva, odnosno četvorocifrenih identifikacionih brojeva za identifikaciju opasne robe. Pored toga, postoje novi propisi za transport litijumskih i natrijumovih baterija. Ove baterije predstavljaju posebnu opasnost zbog potencijalnog rizika od požara. Stoga su definisane detaljne specifikacije za pakovanje, označavanje i dokumentaciju. Tekst amandmana za nemačko izdanje ADR 2025 sadrži 103 stranice. Špediteri treba da vode računa o tome da li su pogođeni promenama i da li transportni procesi treba da se prilagode u ranoj fazi. Međutim, oni nisu uvek zatezanje. Neke promene takođe mogu dovesti do pojednostavljenja.