Najveća svetska kompanija za transport kontejnera Mediterranean Shipping Compani (MSC) ponovo je oborila sve rekorde najnovijim dodacima u svojoj floti.
Švajcarski brodarski gigant pridružio se svojoj floti sa još jednim plovilom kapaciteta više od 24.000 TEU – MSC Irina, koji je izgradio Jiangsu Iangzi Ksinfu Shipbuilding Co. Sa ogromnim kapacitetom od 24.346 TEU i dužinom od 399,99 metara i širinom od 61,3 metara, ovaj brod je pravi gigant.
MSC Irina je isporučen u isto vreme kada i 24.116 TEU MSC Tessa, tačnije 9. marta, saopštila je Kineska državna brodograditeljska korporacija (CSSC). U popodnevnim satima 11. marta, MSC Irina je započela svoje prvo putovanje, dok je MSC Tessa već u Istočnom kineskom moru, na putu za luku Ningbo.
Oba kontejnerska broda su naručena 2020. za MSC preko kineske Komunikacione banke za finansijski lizing (Bocomm Leasing), kao deo ugovora vrednog 600 miliona dolara za izgradnju četiri broda.
Fotografija: Offshore Energi
Brod ima nekoliko inovativnih karakteristika za uštedu energije, uključujući mali pramac, propelere velikog prečnika i druge uređaje za uštedu energije. Takođe je opremljen sistemom za podmazivanje vazduha koji smanjuje otpor trupa i osovinskim generatorima koji stvaraju dodatnu snagu. Brodogradilište kaže da bi ove tehnologije mogle dovesti do smanjenja potrošnje energije za 3-5%, čime bi se smanjile emisije CO2 i generalno ispunili ciljevi EEDI III.
MSC ima najveću knjigu narudžbi u pomorskoj industriji, sa preko 134 kontejnerska broda u izgradnji. Kompanija čeka isporuku 14 megamak brodova i 22 neopanamak broda ove godine, navodi Alphaliner.
Kompanija mnogo ulaže u obnovu svoje flote, a jedan od razloga je strategija kompanije da posluje kao nezavisna brodarska kompanija kada se završi saradnja sa Maerskom u Alijansi 2M 2025. godine.
Veće je bolje?
Trend izgradnje brodova kapaciteta 24.000 TEU i više imao je veliki uticaj na sektor kontejnerskog transporta. Ovakvi giganti predstavljaju ogroman skok u kapacitetu plovila i omogućavaju veću operativnu i troškovnu efikasnost.
U poslednjih šest godina, kapacitet najvećih kontejnerskih brodova porastao je sa 20.000 TEU (MOL Triumph 2017) na više od 24.000 TEU. Još uvek nije jasno da li su brodovi dostigli svoj vršni kapacitet.
Iako ovi veći brodovi mogu da ponesu više kontejnera u jednom putovanju, oni takođe predstavljaju značajne izazove u pogledu lučke infrastrukture, upravljanja lancem snabdevanja i uticaja na životnu sredinu. Uvođenje tako velikih plovila zahteva da luke i terminali budu opremljeni većim i naprednijim dizalicama, pogodnim dokovima i dubljim plovnim putevima. Ovo je veliki izazov za mnoge luke, posebno one koje nemaju dovoljno resursa ili prostora za takve brodove.
Pored toga, nošenje velike količine tereta na jednom plovilu povećava rizik od prekida lanca snabdevanja u slučaju kvara opreme, kašnjenja zbog vremenskih uslova ili drugih nepredviđenih okolnosti. Pošiljatelji stoga moraju pažljivo upravljati svojim operacijama kako bi mogli bezbedno da isporuče teret na vreme i smanjili rizik od skupih kašnjenja ili oštećene robe.
Drugi ključni faktor je pitanje maksimalnog popunjenja kapaciteta ovih brodova, jer bi u suprotnom špediteri mogli da se suoče sa rizikom smanjenja profita zbog nedovoljne iskorišćenosti kapaciteta. Ovo zaista treba uzeti u obzir, posebno jer smo trenutno svedoci viška kontejnerskih brodova na tržištu, zbog smanjene tražnje koja proizilazi iz globalnih geopolitičkih tenzija, inflacije i ukupnih tržišnih poteškoća.
www.pomorac.hr