Odluka Bundesrata o osnivanju specijalnog fonda od 500 milijardi evra za modernizaciju saobraćajne infrastrukture u Nemačkoj ima široke posledice na transportni sektor. Istorijskom odlukom, Bundesrat je odlučio da osnuje specijalni fond od 500 milijardi evra i da opusti dužničku kočnicu. Investicije će prvenstveno da teku u saobraćajnu infrastrukturu i omogućavaju modernizaciju železnica i puteva. Istovremeno, CDU, CSU i SPD predlažu dalekosežne reforme u Deutsche Bahn i Autobahn GmbH.
Dana 21. marta 2025. godine, Bundesrat je odobrio amandman na Osnovni zakon koji predviđa ublažavanje dužničke kočnice i stvaranje posebnog fonda od 500 milijardi evra. Iako je dužnička kočnica do sada dozvoljavala samo izuzetke u slučaju prirodnih katastrofa ili vanrednih vanrednih situacija, u budućnosti se visoka potrošnja na odbranu i vojna pomoć mogu finansirati i kroz novi dug. Za razvoj infrastrukture, na poseban fond ne utiču pravila o dugu.
500 milijardi evra dostupno je u periodu od dvanaest godina za dodatna ulaganja u infrastrukturu i postizanje klimatske neutralnosti do 2045. godine. Države će dobiti 100 milijardi evra za modernizaciju svoje transportne infrastrukture, a još 100 milijardi evra će se slijevati u Fond za klimu i transformaciju (KTF). Cilj je jačanje konkurentnosti nemačke ekonomije i stvaranje otporne, moderne infrastrukture.
DSLV upozorava na zloupotrebu specijalnog fonda i poziva na strukturne reforme
Nemačka asocijacija za špediciju i logistiku (DSLV) pozdravlja sporazum između CDU / CSU, SPD-a i Zelenih o ulaganjima u transport, energetiku i digitalnu infrastrukturu. „Oni se sada moraju koristiti posebno za ekonomsku stimulaciju“, ističe udruženje.
Međutim, generalni direktor DSLV-a Frank Huster upozorava da bi bez strukturnih reformi i bržeg planiranja i ubrzanja odobravanja, specijalni fond od 500 milijardi evra mogao nestati bez efekta. Jasno određivanje prioriteta i konsolidacija budžeta su od suštinskog značaja da bi se izbegli dugoročni dugovi i visoka kamata opterećenja.
DSLV vidi kao pozitivno da se specijalni fond koristi za dodatna ulaganja bez zamene redovnih budžetskih sredstava. Međutim, Huster strahuje da bi se borbe za distribuciju između različitih infrastrukturnih projekata mogle povećati, posebno između transporta, digitalizacije, obrazovanja, nauke i energije. „Stepen u kojem će putevi, železnice i plovni putevi imati koristi od posebnog budžeta biće razjašnjen samo u pregovorima o budžetu.“
Logistički sektor bi mogao imati koristi od činjenice da su sredstva ponovo dostupna u KTF-u, koji bi se – pored prihoda od naplate putarine za kamione CO2 – ponovo mogao koristiti za finansijsku podršku razvoju infrastrukture za punjenje i kupovinu voznih parkova kamiona na električni pogon“, zaključuje Huster.
Želјezničke i putne reforme: povećanje efikasnosti i modernizacija infrastrukture
Paralelno sa finansijskim odlukama, radna grupa CDU, CSU i SPD planira dalekosežne reforme u Deutsche Bahn i Autobahn GmbH. Cilj je efikasnije korišćenje sredstava obezbeđenih kroz strukturne promene na nivou upravljanja. Novi sastav nadzornog odbora i upravnog odbora Deutsche Bahn-a, kao i racionalizacija grupe, treba da unaprede modernizaciju. Konkretno, infrastrukturna divizija InfraGO će biti jače odvojena od železničke grupe kako bi se osiguralo da investicije teku direktno u železničku mrežu.
Do 2030. godine, jako zagađene rute – takozvani koridori visokih performansi – treba da budu sveobuhvatno renovirani. Pored toga, dokument o reformi predviđa proširenje glavnih i sekundarnih pravaca, kao i glavnih transportnih čvorišta. Ovo ima za cilj da poboljša tačnost vozova i učini železničku mrežu efikasnijom.
Prihodi od putarine za kamione u korist Autobahn GmbH
Autobahn GmbH takođe treba da se reformiše. Ograničena kreditna sposobnost ima za cilj da omogući preduzeću da brže sprovede hitne modernizacije, posebno u slučaju dotrajalih mostova i tunela. Pored toga, prihodi od putarine za kamione će se intenzivnije koristiti za održavanje i proširenje putne infrastrukture. Novi model budžetskih fondova, korisničkog finansiranja i privatnog kapitala sa tri stuba ima za cilj da dugoročno stvori održivu strukturu finansiranja. Generalno, „zatvoreni ciklusi finansiranja“ treba da se uvedu za načine prevoza.
U slučaju finansijskih ciklusa, ostaje da se vidi u kojoj meri su izvodljivi i adekvatni za pojedinačne vidove transporta – posebno za plovni put. Jednako su važne i konkretne strukturne reforme u finansiranju i odabiru projekata za specijalni fond“, kaže Florian Eck, generalni direktor Nemačkog transportnog foruma (DVF).
DSLV je odavno posvećen zatvorenom ciklusu finansiranja. Početkom godine, udruženje je pozvalo na model fonda za višegodišnje finansiranje infrastrukturnih projekata specifičnih za modal, u kojem prihodi direktno koriste odgovarajućem infrastrukturnom sektoru u skladu sa korisničkim principom. To bi stvorilo više planiranja i stabilnosti ulaganja za industriju. https://trans.info/de