Britanski Ministarstvo unutrašnjih poslova objavilo je prošle sedmice dokument u kojem predlaže reformu sistema kazni za prevoz ilegalnih imigranata – takozvane Šeme građanskih kazni tajnih učesnika.
„Vlada je zabrinuta da sistem ne funkcioniše, jer vozači ne preduzimaju neophodne korake da osiguraju svoja vozila, a ilegalni imigranti nastavljaju da koriste ove rute da bi došli do Velike Britanije,“ navodi se u dokumentu.
Statistika koju je navelo Ministarstvo unutrašnjih poslova pokazuje da je u finansijskoj 2020/21. godini bilo 3.145 slučajeva ilegalnih imigranata koji su otkriveni u teškim teretnim vozilima, uprkos manjem saobraćaju zbog pandemije. Naredne godine broj incidenata sa krijumčarenjem migranata porastao je na 3.838.
Sankcije se povećavaju
Britansko ministarstvo najavljuje uvođenje strožih kazni za prevoz imigranata.
„Povećaćemo kazne za slepe putnike sa 2.000 funti na 10.000 funti za imigranta. Sankcije se nisu menjale u poslednjih 20 godina. Vraćamo element odvraćanja u sistem,“ napisao je na Twitteru ministar unutrašnjih poslova Robert Jenrick.
10.000 funti za imigranta biće maksimalan iznos novčane kazne. Za prvi slučaj krijumčarenja u poslednjih 5 godina, kazna je 6.000 funti za odgovornu osobu (za imigranta). Samo svaki naredni incident će značiti 10.000 za svaku prokrijumčarenu osobu. Maksimalna ukupna kazna za imigranta (tj. ukupan iznos kazni za one koji su odgovorni za krijumčarenje i neobezbeđivanje vozila) biće povećana sa 4.000 funti na 12.000 funti za prvi prekršaj i na 20.000 funti za svako sledeće krivično delo.
Pored toga, biće uvedene i kazne za neadekvatno obezbeđenje vozila. To će biti 1.500 funti za prvi slučaj u poslednjih pet godina, 3.000 funti za drugi i 6.000 funti za treći i svaki sledeći. Što se tiče ukupnih kazni, to će biti 3.000, 6.000 i 12.000 funti, respektivno.
Izuzetak od kazne
Iako će visina kazni zavisiti od mnogih faktora, u većini slučajeva one se neće izbeći. A ono što je posebno važno za prijevoznike – čak i oni koji pravilno osiguravaju svoja vozila i neće ni shvatiti da prevoze slijepe puteve neće ih izbjeći.
„Jedina obrambena okolnost (protiv kazne – urednička napomena) neosiguranja vozila bit će prisila, odnosno kada ste bili prisiljeni poduzeti radnje koje su dovele do izricanja kazne“, navodi se u dokumentu.
Srećom, postoje popusti.
Međutim, iako se u većini slučajeva kazne ne mogu izbeći, ako se dokaže da je kamion obezbeđen i da su preduzeti svi odgovarajući koraci (uključujući, na primer, prijavljivanje pokušaja nedozvoljenog otvaranja prikolice), kazna se može smanjiti.
Predviđena su smanjenja kazni, m.in kada je odgovorno lice član Sistema akreditacije građanskih kazni. Ovo daje 50% olakšice od kazne. Još jedno smanjenje od 50% biće moguće u situaciji kada je odgovorno lice vozač ili drugo lice prisutno tokom prolaska vozila na Ostrva (ako su se pravilno pobrinuli za obezbeđivanje kamiona), a dodatnih 50% od početne sume biće dodeljeno osobama koje nisu sa rute, ako su, naravno, ispunile sve uslove za bezbednost.
Slični popusti su predviđeni za kazne za adekvatnu sigurnost.
Stoga je moguće da će vozači koji zajedno ispune dva uslova moći da izbegnu pojedinačnu kaznu za krijumčarenje imigranata. To ne znači da prevoznik neće morati da plaća neadekvatnu zaštitu vozila. Može se desiti i da prevoznik izbegne kaznu, ali će pasti na vozača. Verovatno će, kada projekat Ministarstva bude odobren, biti predstavljene detaljnije smernice po ovom pitanju.
Drugi faktor u obračunu kazni je iznos prihoda odgovornih u tri mjeseca prije incidenta sa krijumčarenjem. Iznos kazne ne može biti veći od prosječnog mjesečnog prihoda u periodu od tri mjeseca. Prilikom izricanja kazne, državni sekretar uzima u obzir finansijsku situaciju i troškove dotične osobe.
Planirano smanjenje novčanih kazni za kompanije
Veličina kompanije | Godišnji promet ili ukupni godišnji bilans stanja | Broj zaposlenih | Popust za preostalu (nakon popusta) |
Micro | Manje ili jednako 2 miliona evra ili 2 miliona evra | Ispod 10 osoba | 75 posto. |
Mali | Manje ili jednako 10 miliona evra ili 10 miliona evra | Ispod 50 ljudi | 50 posto. |
Prosjek | Manje ili jednako 50 miliona evra ili 43 miliona evra | Ispod 250 stanovnika | 25 posto. |
Izvor: Sistem građanskih kazni za ilegalne imigrante/Home Office
Ministarstvo unutrašnjih poslova čini i vozača vozila i vlasnika ili zakupca kamiona odgovornim čak i za nesvesno krijumčarenje imigranata. Čak i ako stanodavac ili zakupac ne dobije pojedinačnu kaznu, on će biti odgovoran za pokrivanje kazne koja je izrečena vozaču.
Autori projekta se nadaju da će britanski parlament usvojiti dokument i da će on stupiti na snagu za manje od mesec dana – 13. februara.
Industrija bijesna
Predstavnici britanskog logističkog sektora nisu oduševljeni najnovijom idejom vlasti. Chris Yarsley, viši politički menadžer u Logistics UK, kaže da bi povećane kazne za prevoz ilegalnih imigranata mogle „odvratiti poduzetnike iz EU od rizika za putovanje u Veliku Britaniju“.
Organizacija računa na saradnju vlade sa predstavnicima industrije jer su britanski lanci snabdevanja u velikoj meri zavisni od trgovine sa EU i sve prepreke u ovoj oblasti teško će pogoditi protok robe u Veliku Britaniju.
Yarsley smatra da se tako značajno povećanje kazni neće boriti protiv problema ilegalne imigracije, jer su vozači i prevoznici i sami žrtve krijumčara. Osim toga, on tvrdi da je izricanje kazni poduzetnicima koji su poduzeli sve moguće korake kako bi se smanjio rizik od ulaska ilegalnih imigranata u vozilo „nerazumno“. Naglašava da prevoznici i vozači treba da se bave zaštitom lanaca snabdevanja i ne zamenom službenika za migracije i da ne bi trebalo da trpe posledice njegovih grešaka.
Izvor: https://www.trans.info/pl/kary-za-przewoz-nielegalnych-imigrantow-na-wyspy-wzrosna-322101?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=Newsletter_Transport_PL