Logistička industrija je na raskrsnici da bi se ili transformisala ili zadržala ubrzanje. Kompanije više ne bi trebalo da se nadaju da će se stari stil „Usluge i rukovanja iza zatvorenih vrata“ kako bi se posao održao jakim kroz ova izazovna vremena nastavio. Uticaji pandemije i sukoba u Ukrajini ubrzali su usporavanje industrije, ali donijeli ubrzanu transformaciju.
Trgovina između zemalja nastavlja neizmjerno da se usporava. Nezavisne logističke kompanije treba da započnu sopstvene transformacije digitalizacije/automatizacije procesa prije nego što postane prekasno da uhvate korak sa evolucijom industrije. Način na koji konvencionalna kompanija posluje tokom radnog vremena umanjio je spremnost radnika da se prilagodi digitalnom radnom okruženju. Kompanije moraju brzo da reaguju kako bi ponovo obučile svoju radnu snagu kako bi razumjele da su nove tehnološke vještine i alati neophodni da bi postali efikasniji, odgovorniji i konkurentniji konkurentima sa više resursa.
Jedan od kritičnih problema sa kojima se suočavaju nezavisne logističke kompanije je previše oslanjanje na manuelnu radnu snagu i korišćenje papira za vođenje njihovog poslovanja, korisničkog servisa, prodaje i marketinga. Kao rezultat toga, svaki dati zadatak postaje spor i skup. Potrebno je vrijeme da se daju instrukcije i nadzor koji se dodaje u krajnji trošak kupaca. Još jedan izazovan i težak posao je da skontate kako da proširite prodaju van matične zemlje.
Potrebno je vrijeme i novac da se pronađu i da se poznaju novi partneri za rad. Većina pronalazi lakši mrežni put ili učestvuje kao članovi domaće ili međunarodne asocijacije. Međutim, rad sa nepriznatim vlasnicima preduzeća može da stvori nova kašnjenja u radu i neusaglašenosti potencijalnih ulaznih porudžbina.
Većina aktuelnih kompanija su vlasnici druge generacije, sa naslijeđenim ili kupljenim biznisom koji treba odmah da identifikuje prave alate koje kompanija treba da usvoji kako bi preživjela i pripremila se za teža vremena. Tehnološki svijet se drastično promijenio i razvio. Sa mogućnošću automatskog preuzimanja digitalizovanih dokumenata sa bilo kog mjesta sa mobilnim uređajima, pomogla je preduzećima da bolje upravljaju distribucijom resursa i olakšava naizmjeničnu rotaciju vozača i vozila za organizovanje radnog rasporeda i smanjenje,odnosno eliminacije uskih grla čekanja na uputstva. Upravljački programi mogu da preuzimaju zadatke direktno na mobilni uređaj umjesto da dobijaju uputstva direktno od supervizora, ograničavajući preklapanje funkcija posla.
Druga ključna oblast koja mora da se unaprijedi i integriše je Carinska procedura, kako bi se špediteri informisali o pravilima i propisima o uvozu i izvozu. Špediteri bi trebalo da budu obavješteni o ograničenjima isporuke ili zahtjevima dokumenata za uvoz-izvoz prije nego što dođe do isporuku. Mnogi brodari su uhvaćeni nakon što su pošiljke stigle u njihovu odredišnu zemlju. Špediteri moraju da plaćaju prekomjernu dužnost i kaznu zbog nepotpunih dokumenata o carinskom odobrenju i moraju da plaćaju dodatne troškove skladištenja zbog prekoračenih dana skladištenja u morskim lukama ili aerodromskim skladištima. Uz bolju integraciju tehnologije, špediteri mogu da unesu svoje proizvode (Harmonizovani carisnki sistem) HS/Carinsko-kod i sistem će odmah savjetovati o dokumentima potrebnim carinama u zemljama porijekla i destinacijama. Vozači će tada moći da dobiju jasna uputstva prilikom skupljanja pošiljke koja zahtijeva dodatna dokumenta kao što su: Fito, MSDS, Karantin, Zdravstveni sertifikat itd.
Rebalansiranje logističke industrije u digitalni ili platformni poslovni model zahtijeva temeljnu koordinaciju tehnoloških programera kako bi digitalizovali informacije i olakšali skladištenje i dijeljenje prenosnih podataka. Moramo da transformišemo konvencionalni logistički informacioni sistem da poboljšamo mreže lanca snabdijevanja trgovinom. Digitalizacijom logističkih funkcija, operacije, korisnički servis, administracija, prodaja i marketing postaju automatski odgovorni u distribuciji informacija pravoj osobi u pravo vrijeme za poboljšanje donošenja odluka. Ubrzani rast globalnog i regionalnog tržišta zahtijevaće da svako od nas odgovori ne sutra, već danas.
Ukoliko se vodimo svjetskim trendovim, suočavamo se sa realnim preprekama u Bosni i Hercegovini. Iza nas je 40 dana primjene NCTS, uskoro ćemo prikazati rezultate njegove primjene. Istinu za volje, kolone na graničnim prelazima su duže i vrijeme zadržavanja se povećalo, skladišni kapaciteti se opslužuju uglavnom fizičkom radnom snagom. Redistribucija i rješavanje transportnih zadataka se svodi na pojedine uspješne komapnije. U vrtlogu varijabli, logistička industrija u Bosni Hercegovini se mora transformisati u skladu sa principima lanaca snabdijevanja i zahtjevima tržišta. Vrijeme je, svijet se mijenja!
Klaster Logistika