Državni inspektorat rada Litvanije (VDI), zajedno sa Državnom graničnom službom (VSAT), nedavno je sproveo nenajavljenu inspekcijsku kampanju. Tokom akcije pokazalo se da je samo jedan od dva vozača zaposlen kao što je napisano u velikoj knjizi.
Ukupno je provereno 85 vozača sa litvanskim registarskim tablicama, od kojih 89 odsto nisu državljani EU ili EEA.Inspektori su pronašli 13 slučajeva ilegalnog rada, a svi su uključivali vozače iz trećih zemalja. Pored toga, došlo je do 31 prekršaja zbog nepoštovanja informacija koje su potrebne strancima da rade u Litvaniji.I VDI i VSAT kažu da će sprovesti dodatne provere u zemlji kako bi suzbili ilegalno zapošljavanje.
„Sumirajući rezultate, može se zaključiti da je samo jedan od dva vozača zaposlen u skladu sa propisima o zapošljavanju. Nakon provjere 85 vozača utvrđena su 44 prekršaja, tako da je utvrđeno da jedno od dva zaustavljena vozila ima prekršaj. Jasno je da se preventivna mera za opšte inspekcije vozača kamiona isplatila u potpunosti, tako da nameravamo da i ubuduće nastavimo sa sprovođenjem tih nenajavljenih inspekcija“, navodi se u saopštenju VDI.
VDI ističe da član 62 (8) litvanskog Zakona o statusu stranaca zahteva od poslodavaca da informacije o regrutovanju stranih državljana dostave Inspektoratu rada i Službi za zapošljavanje.
Šokantni rezultat revizije usledio je nakon što je u zemlji registrovano 80.100 vozača kamiona, pokazuju podaci koje je objavila litvanska nacionalna uprava za osiguranje. Ovo je istorijski vrhunac za profesiju, koja je sada najčešća titula za posao u celoj zemlji.
Trans.iNFO Prema podacima nacionalnog organa za socijalno osiguranje, u zemlji ima više kamiondžija nego prodavaca prodavnica ili birokrata.
Od 80.100 vozača kamiona, 80% dolazi iz inostranstva. Većina vozača dolazi iz istočnoevropskih zemalja koje su nekada bile deo Sovjetskog Saveza. Nedavno je, međutim, pomorska asocijacija zemlje saopštila da regrutuje prevoznike sa Filipina, Indije i južnoameričkih zemalja.
Vijesti o kaznama koje se dobijaju zbog toga što se vozač nije vratio u jedan od centara aktivnosti – ili drugim rečima u bazu preduzeća u Litvaniji, stižu najmanje jednom nedeljno. Kada je reč o redovnom nedeljnom odmoru van vozila, kada vozač mora da se odmara u smeštaju, stižu najmanje dve ili tri kazne nedeljno. Isto je i kada je reč o kaznama za neregistrovanje prelaska državne granice na tahografu – dodao je bez ustručavanja potpredsednik Linave.
Bučinskas je objasnio da su kazne ukoliko se propusti povratak u centar aktivnosti obično između 2.000 i 4.000 evra. Kada je reč o nepoštovanju nedeljnog odmora vozača van kamiona, kazna može da se kreće od 1.000 do 3.000 evra.
Možda najupečatljivija stvar u vezi sa kaznama je to što one mogu imati značajan uticaj na procenu rizika kompanije. Osim toga, kršenja propisa iz oblasti Paketa mobilnosti i kazne koje proizilaze iz toga mogu dovesti do oduzimanja licence kompaniji u narednim godinama. Takva praksa bi mogla da počne da se primenjuje već 2023. godine – jadao se Bučinskas.
Bučinskas je upozorio da litvanski prevoznici sve više gledaju ka mogućnosti pokretanja operacija u Nemačkoj i Poljskoj.
Nemačke pokrajine izgledaju kao jedna od opcija za izbegavanje pojedinih problema koji proizilaze iz Paketa mobilnosti, dok je Poljska privlačna zbog lakoće sa kojom se mogu zaposliti vozači iz trećih zemalja.
Konačno, Bučinskas je iskoristio ovu priliku i da apeluje na Vladu Litvanije da odobri ekspresnije vize za vozače kamiona van EU i EEA. Kvota za narednu godinu je već povećana za 5.600 u odnosu na 16.000 dodeljenih 2022. Međutim, to nije dovoljno za potpredsednika Linave, koji veruje da će povećana kvota ipak biti iscrpljena najmanje mesec dana pre kraja 2023. godine, prenosi trans.info.
Izvor: https://trans.info/hu/litvan-hatarellenorzes-a-teherauto-soforoknek-csak-50-at-alkalmazzak-teljesen-legalisan-318970