Krađa tereta se mijenja. Lopove više zanimaju lanac snabdevanja, informacije i kamioni nego distributivni centri. To je objavio magazin Warehousetotaal.
Krađa tereta je veliki problem. Milijarde evra se kradu svake godine. Modus operandi udruženja lopova se menja. Ne distributivni centri, ali lanac snabdevanja u celini je sve više omiljena meta. Björn Hartong, direktor RE Marine, Security, and Supply Chain u Zurich Resilience Solutions, Zurich Insurance.
Pretnja
U zajedničkom izvještaju o analizi koji su u maju 2023. objavili Europol i Upravni odbor za sigurnost luka Antwerpen, Hamburg/Bremerhaven i Rotterdam, infiltracija luka od strane organiziranih kriminalnih grupa opisana je kao „velika prijetnja legitimnoj ekonomiji i sigurnosti EU“ – a lako je vidjeti zašto, prema Hartongu.
Automatizacija
„Najveće evropske luke obrađuju oko 3,5 milijardi tona pravne trgovine godišnje, pri čemu je 25 posto robe kojom se rukuje kontejnerizirano – što je ekvivalent od 98 miliona kontejnera godišnje. Međutim, zbog obima njihovog poslovanja, lučke vlasti mogu pregledati samo između 2 i 10 posto kontejnera u njihovom operativnom okruženju. Ovo predstavlja značajan bezbednosni izazov koji industrija lanca snabdevanja prepoznaje, kao i prevaranti.
Daj mi podatke.
Najvrednija roba u lukama nije zasnovana na proizvodima, već na informacijama. Informacije koje organizovani kriminal može dobiti od ljudi koji rade u lukama mogu pomoći u identifikaciji najboljih kamiona i tereta za ciljanje. Često, OCG imaju svoje ljude unutra. Europol kaže da su se kriminalne mreže infiltrirale u luke na svim kontinentima.
„Kada pogledamo teretni kriminal u Evropi, na Bliskom istoku i u Africi (EMEA), pa čak i globalno, vidimo sve manje krađa iz onoga što obično klasifikujemo kao objekte/distributivne centre. To je zato što je broj ljudi i nivo tehnologije bezbednosnog nadzora na ovim lokacijama veći i bolji nego ikada ranije i zato što kriminalci više ne preuzimaju dodatni rizik od ciljanja objekata.
Krađa tereta kamiona
Zbog toga su, barem u EMEA-i, 85-90 posto gubitaka tereta kriminalni napadi na robu na kamionima. Roba je možda stigla u luku, ali najveći rizik nastaje kada napusti zaštićeno okruženje. „Zašto bi kriminalci rizikovali da probiju obezbeđenje prometne morske luke kada mogu samo da čekaju i ciljaju kamion sa teretom visoke vrednosti na mirnom putu ili dok se vozač odmara na neobezbeđenom parkingu? U mnogim slučajevima, postoji samo jedna osoba (vozač) koja stoji između tereta i gubitka, a ranjivost vozača nikada nije bila veća.“
Zato je zloupotreba kontejnerskih referentnih kodova ili takozvana prevara PIN koda – koja omogućava uvozniku, njegovom predstavniku ili transporteru da pokupi kontejner na odredišnom terminalu – toliko privlačna kriminalcima. To zahtijeva korupciju samo jedne osobe, prema Hartongu.
Izvor: Warehousetotaal