KONZORCIJUM LOGISTIKE BOSNE I HERCEGOVINE donosi napomene koje su stupila na snagu kao dio PAKETA MOBILNOSTI. U anrednom periodu, očekujemo pojašnjenja o našim obavezama i načinu kako da prevaziđemo administrativno-pravne procedure i postupke. U nastavku su zaključci PAKETA MOBILNOSTI:
- obaveza najave (vozač, vozilo) mjesto utovara se razlikuje od države do države; Prijava upućenih radnika i minimalna zarada su obaveze od 21.02.2022
- Bosne i Hercegovina i ostale zemlje zapadnog Balkana nisu članica EU ali pojedini kontrolni organi postupaju kao prema punopravnim članicama;
- paket mobilnosti se vezuje isključivo za članice EU;
Prije upućivanja prevoznik mora:
• podnijeti izjavu o upućivanju tijelima države članice u koju je vozač upućen
• najkasnije na početku upućivanja
služeći se višejezičnim javnim sučeljem povezanim s Informacijskim sistemom unutrašnjeg tržišta („sistem IMI”).
Sadržaj izjave o upućivanju:
- 1. identitet prevoznika, barem u obliku broja licence Zajednice, ako je taj broj dostupan;
- 2. podaci za kontakt upravitelja prevoza ili druge osobe za kontakt u državi članici poslovnog nastana radi povezivanja s nadležnim tijelima države članice domaćina u kojoj se pružaju usluge te slanja i primanja dokumenata ili obavijesti;
- 3. identitet vozača, adresa boravišta i broj njegove/njezine vozačke dozvole;
- 4. datum početka ugovora o radu vozača i pravo koje se na njega primjenjuje;
- 5. predviđeni datum početka i kraja upućivanja;
- 6. broj registarskih tablica motornih vozila;
- 7. jesu li usluge prevoza koje se pružaju prijevoz robe, prevoz putnika, međunarodni prevoz ili kabotaža.
- novi paket zakonodavnih inicijativa ima za cilj da riješi niz problema, podržavajući „društvenu pravičnost, konkurenciju, poboljšanje ekoloških performansi drumskog saobraćaja, uopšte“.
- drugi dio je sveobuhvatan i uključuje nekoliko elemenata koji mogu značajno uticati kako na kapacitet drumskog transporta u Evropi, tako i na nivo troškova. Ovdje očekujemo dvocifren procenat povećanja.
- većina država želi da riješi problem nedostatka vozača i radne snage uopšte.
- povećani troškovi transporta i moguće nedostatak kapaciteta moraju se osvježiti kalkulacijama cijene usluga transporta;
- povratak kući vozila se moraju vraćati na kućnu adresu prevoznika svakih osam nedelja bez izuzetka. (Problem za prevoznike iz BiH je 90 dana u 180 dana boravka) Povratak kamiona u zemlju registracije svakih 8 nedelja je u obavezi od 21.02.2022
- pooštrena kontrola dokumentacije / povećana administracija Dodatna administracija za svaki od novih zakona za prevoznike zbog pooštrenih zahtij
- eva za dokumentacijom u odnosu na sadašnji nivo. Pored toga, svi transporti takođe moraju biti registrovani u panevropskom IT sistemu – Informacionom sistemu unutrašnjeg tržišta (IMI).Prijava upućenih radnika/minimalna zarada 21.02.2022
- period „hlađenja“ za kabotažu Dalja ograničenja su nametnuta kabotažnim operacijama u vidu perioda hlađenja za kabotažu (tri putovanja u roku od sedam dana nakon čega sledi period hlađenja od četiri dana). Kabotaža je sposobnost vozača koji borave u jednoj zemlji dok su zaposleni kod prevoznika osnovanog u drugoj zemlji. U praksi, ovo se odnosilo na nerezidentne prevoznike koji bi, umesto da se vraćaju prazni nakon međunarodnog putovanja, pokupili i isporučili novi teret u zemlji domaćinu pre povratka na granicu. Kabotaža će takođe biti regulisana tako da vozači iz zemalja sa višim platama ne budu u nepovoljnom položaju kada obavljaju poslove za manje konkurentne zemlje. Primejna je počela za kabotažu 21.02.2022
- kombinovani transport će u budućnosti biti uporediv sa kabotažom – i stoga će biti podložan istim ograničenjima u pogledu broja putovanja, dana vožnje i perioda hlađenja.
- minimalna plata i obaveza registracije Uvodi se uslov da se vozaču kamiona plaća najmanje minimalna plata utvrđena u državi članici EU u kojoj obavlja kabotažu, kombinovani transport ili međunarodni međutrgovinski transport (poljski prevoznik koji vozi između UK i Nemačka, na primer).
- poreske promjene u porezima na zarade vozača uvedene su u nizu istočnoevropskih zemalja zbog EU paketa mobilnosti. To znači da se očekuje da će bruto troškovi za prevoznike iz ovih zemalja značajno porasti (35-39%). Ovo se trenutno odnosi na Poljsku, Rumuniju i Bugarsku, a očekuje se da će više zemalja uskoro primeniti iste ili slične promene.
- suočavamo se sa veoma obimnim i skupim promjenama u međunarodnom transportu širom Evrope kao posledica političkih odluka da se uvedu novi, strožiji uslovi za drumski saobraćaj. Još uvijek ne znamo sve implikacije novih pravila – uključujući i razvoj troškova, ali smo već videli da su međunarodni prevoznici manje skloni održavanju istog nivoa aktivnosti. Pored toga, ove inicijative, po našem mišljenju, nisu u skladu sa izazovima u pogledu kapaciteta i okruženja sa kojima se suočavamo u industriji, sa čime nastavljamo da povezujemo sa nadležnim organima.
- SMART tahografi (GPS monitoring) 21.08.2023
- Dalje izmjene tahografa 21.08.2025 – 56 dana obaveze dokazivanja
- Tahografi za kamione/kombine preko 2,5 tone 01.07.2026.
- Ovdje možete preuzeti