I. DRUMSKI PREVOZNICI KRVOTOK LOGISTIKE U BOSNI I HERCEGOVINI
Uvod u ozbiljnu analizu, problematike o drumskim prevoznicima koja je 15 godina uporno i bez razloga potcjenjivana i bez jasnih strategija, odnosno rješenja ostavljena po strani.
Klaster logistika je koordinacijom i aktivnim radom sa drumskim prevoznicima, prikupio i obradio osnovne teze i probleme, te kroz format prijedloga pripremili adekvatna rješenja i odgovore. No, prvo da razjasnimo, danas aktuelna dva naslova koja predstavljaju udarne vijesti elektronskih i pisanih medija, a s ciljem da razumijemo i definišemo pojmove, odnosno da utičemo da korekciju budućih pisanja na temu „drumskog prevoza“ i samih „drumskih prevoznika“.
Polazni naslov je:
- FORMIRANA ILI (BIĆE FORMIRANA) RADNA GRUPA ZA RJEŠAVANJE PROBLEMA PREVOZNIKA …
RADNA GRUPA ĆE RIJEŠITI PROBLEM PREVOZNIKA Redakcija 05.07.2022 (izvor https://kozarski.com/)
U proteklih 15 godina, menadžeri drumskih prevozničkih preduzeća, menadžeri logističkih kompanija, menadžeri drumskih operatera, menadžeri kompanija koje su za vrijeme „pandemije Covid 19“, herojskim i nadljudskim naporima snabdijevali „od vrata do vrata“ stanovništvo u Bosni i Hercegovini, ali i šira bh-javnost su naslov „RADNA GRUPA ĆE RIJEŠITI PROBLEM PREVOZNIKA“ pročitali minimalno 14 puta. No, šta se krije iz naslova „radna grupa“?
Analiza naslova je jednostavna, „AKO NE ŽELIŠ RIJEŠTITI PROBLEM FORMIRAŠ RADNU GRUPU“, s ciljem da uspostaviš dublje podjele između prevoznika. A, na prostorima BiH, dijeljenje je opšteprihvaćena disciplina već 2000 godina. Radna grupa, za rezultat rješenja, uglavnom, „zavadi pa vladaj“, „paušalnim ocjenama“, „demagoškim rješenjem bez rješavanja“ … do sada bez vidljivih rezultata, osim što je izazivalo „migracije ljudi i kapitala“ ka Republici Sloveniji i Republici Hrvatskoj. Dosadašnji učinak radnih grupa i inih komisija je u najboljem slučaju izvještaji radnih grupa bez jasnih smjernica i skromnog rezultata. Za pojedine članove „radnih grupa“, lični nastup i ostvarenje po nekoliko minuta javnog nastupa na medijskom prostoru BiH uz „ medijsku pažnju u periodima „pred izbore“. „ u jutarnjem programu“, debatom ili čak „mudrim pogledom da iskažu brigu“, „… a od svih matematičkih operacija, uvijek im je lijek u dijeljenju prevoznika po svim mogućim šavovima, crtama i diobama od regionalnih do lokalnih i slično.
Prije prvog naslova, radi jednostavnijeg umanjenja značaja drumskih prevoznika, čitamo paničnu objava …
- „Kamiondžije stupaju u štrajk!” je također u više od 14 puta udarna vijest,s vih portala, pisanih i elektronskih medija u Bosni i Hercegovini uz važnu napomenu POSLJEDNJA OPOMENA (izvor: https://avaz.ba/)
Drugi naslov, koji je svakako pokretač zabrinutosti, silnih institucija transportne politike u Bosni i Hercegovini, od opštinskih, kantonalnih, entitetskih do zajedničkih organa transportne politike, profesionalnih udruženja u kantonalnim komorama, entitetskim komorama zaključno sa Spoljnotrgovinskom komorom, ima za cilj da u par dana uključi alarm ugroženosti stanovnika, te da svakih pola sata ponavljaju „Kamiondžije stupaju u štrajk!”.
Vrijeme je da objasnimo razliku izneđu „drumskog prevoznika“ i „kamiondžije“? Termin „kamiondžija“, u narodu opšte prihvačen šaljivi naziv,, poznat po kultnim tv serijama ex SFRJ. U praksi, nažalost želja da se podcijene poslovi, značaj i ulogu „drumskog prevoznika“, najčešće ga upotrebljavaju u cilju potcjenjivačkom objašnjenju „neuki“, „tamo neki“, „nestručni“, „nepismeni“, „bukadžije“ i dr.
No, za neupućene, prevoznička preduzeća imaju svoj menadžemnt koji upravlja, kako prevozom putnika tako i prevozom roba. U okvirima poslovanja u BiH, tako i na zahtjevanom međunarodnom tržištu, svako registrovano pravno lice koje se bavi drumskim prevozom, a u skladu sa preporukama EU, zakonskim i podzakonskim aktima, direktivom 1071, imaju sistematizovano radno mjesto, zaposlenu odgovornu osobu „Upravitelj drumskog prevoza“.
Drumski prevoznici su prvi u ispunjavanju evropskih zahtjeva propisanih u direktivama 2003/59, 1071, te poveljom kvaliteta ITF – Međunarodnog transportnog foruma, upravljaju poslovima u skladu sa nacionalnim zakodavstvom i međunarodnim sporazumima.
Zato „Kamiondžije „ u naslovu treba da usmjere priču u negativnom pravcu, „kako se eto tamo neko šali u nekom vicu, „Paja i Jare“, ili „to su oni što se stalno bune“ a ništa ne rade…. Poštovana gospodo, vrijeme je da objasnimo ko su „drumski prevoznici“ u Bosni i Hercegovini, te da se sa naročitim poštovanjem (respektom) ophodite kroz pisanu riječ ili objavu, ili da se u budućem kreiranju strategija ili saopštenja se vodite značajem drumskog prevoza za BiH.
Na osnovu zvaničnog saopštenja Zavoda za statistiku BiH, u dijelu SAOBRAĆAJ TRANSPORT u prvom I kvаrtаlu 2022. gоdinе, drumski prevoznici robe su ostvarili transportni rad od 1 086 016 000 tkm, odnosno prevezli su 2 375 000 tona robe pri čemu su ostvarili 14 5332 000 km, a ako posmatramo indekse po indikatorima saobraćaja u prosjeku je za 17,8% prevezena veća količina robe nego prethodne godine. Drumski prevoznici su u prvom kvartalu prevezli 2026000 putnika kako u untrašnjem tako i na međunarodnom dijelu.
„Drumski prevoznici roba“ u Bosni i Hercegovini su „100% privatne kompanije“, osnivane u teškim vremenima, vođeni hrabrim odlukama pojedinaca i investiranjem ličnog kapitala, bez donacija i podsticaja. „Drumski prevoznici“ se mogu pohvaliti sa uspješnim poslovanjem dužim od preko 30 godine, te za one kompanije koje su uspješno transformisali ili „privatizovali“ iz državnog u privatno vlasništvo, kao uspješnu privatizaciju „. Danas, drumski prevoznici čine krvotok i povezanu strukture privrednih kapaciteta u BiH, sigurnog i pouzdanog partnera u logističkim lancima, kako ulaznom tako izvoznom toku u obimu od preko 90% svih prevoza roba, od makro do mikrodistribucijskog nivoa. Drumski prevoznici bilježe uspješne rezultate na izuzetno zahtjevnom međunarodnom tržištu, pojedine kompanije su uspješni starteški partneri vodećih logističkih provajdera EU.
Poštovana gospodo, u narednim objavama, uočite razliku između „drumski prevoznik“, a kad budete koristili termin „Kamiondžije“, znajte da to nisu pojedinci, naprotiv da su to veoma važni elementi, koji uz sve prepreke čine veoma složen i snažan logistički sistem,
Organizacija rada preduzeća drumskih prevoznika je izuzetno dobro organizovana, a to dokazuju rezultati poslovanja i opstanka u izuzetno složenim uslovima privređivanja. Značajan procent preduzećaposluje u okviru poznatih standarda sistema kvaliteta. Drumski prevoznici su avangarda primjene savremenih informacionih, telematskih i ekoloških standarda u svakodnevnom poslovanju, od „zelene logistike“ do Eko 6 normi, u proteklih 15 godina su ispunili sve EU standarde.
Drumski prevoznici u Bosni i Hercegvoini su u proteklih 30 godina, iskazali se svojom fleksibilnošću, uz sve nedaće održivosti, te permanentim usavršavanjem, stalnim ulaganjem ličnih sredstava u tehničko opremanje, uvođenje novih tehničko-tehnoloških rješenja od telematike do pametnog tahografa, jednom riječju „potpuno digitalizovani“.
Drumski prevoznici u Bosni i Hercegovini su satkali logistički sistem koji danas broji preko 2077 preduzeća i sa 4600 samostalnih preduzetnika, te broje više od 43 000 zaposlenih.
Klaster logistika će u budućem periodu, nastojati da argumentovano objasni mjesto i ulogu „drumskih prevoznika“ te da istaknemo poziciju koju zaslužuju. KLASTER LOGISTIKA predstavlja okupljanje kompanija sa ciljem jačanja konkurentnosti, inovativnosti i poboljšanje poslovanja u logistici. Dugogodišnja saradnja, brojna razmjena mišljenja, dijalozi i kritički osvrti kompanija doveli su do potrebe da se suočimo sa svim poteškoćama u svakodnevnom izazovnom poslovanju, i bili su razlozi da pokrenemo inicijativu okupljanja pod kišobran zajedničkog djelovanja s ciljem rješavanja pojedinačnih i zajedničkih interesa.
II. KOMPARACIJA DRUMSKOG I ŽELJEZNIČKOG PREVOZA U BOSNI I HERCEGOVINI
Polazeći od činjenica da pored drumskih prevoznika, u Bosni i Hercegovini raspolažemo željezničkom infrastrukturom za odvijanje željezničkog saobraćaja i u većinskom državnom vlasništvu egzistiraju dvije državne kompanije Željeznice Republike Srpske i Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine, tkoje su povezane sa zajedničkom državnom institucijom Bosanskohercegovačka željeznička korporacija.
Pozivajući se samo na zvanične izvore, u proteklih 12 godina, uglavnom o radu menadžmenta državnih željezničkih operatera svjedoče sljedeća saopštenja:
…„Uprkos rezultatima i naporima, `Željeznice` imaju problem sa tekućim poslovanjem, tj. sa nelikvidnošću i Vlada će obezbijediti dodatnih 10 miliona maraka za tekuće poslovanje, za šta je Vlada danas zadužila Ministarstvo finansija“, rekla je Sajić na konferenciji za novinare u Banjaluci nakon sjednice Vlade. 10.06.2010. / 15:08….
Povodom teksta objavljen na portalu bh. novinske agencije Patria a u kojem se kaže da će „vlasti u FBiH u 2016. godini izdvojila 20 miliona KM poreskog novca kao pomoć u poslovanju“, javnost želimo upoznati sa činjenicom da Vlada FBiH ne daje nikakvu pomoć Željeznicama FBiH već da je prema „Zakonu o finansiranju željezničke infrastrukture i sufinansiranju putničkog i kombinovanog saobraćaja“ (“Službene novine Federacije BiH” broj 57/03) obavezna svake godine izdvajati sredstva za održavanje preduzeća čiji je vlasnik i osnivač, saopćeno je iz Željeznica FBiH.…
Vijeće ministara BiH danas je utvrdilo Prijedlog sporazuma o zajmu između Bosne i Hercegovine i Međunarodne banke za obnovu i razvoj – Projekt restrukturiranja Željeznica Republike Srpske, vrijedan 51,3 miliona eura. Cilj ovog projekta je unapređenje operativne efikasnosti i finansijske održivosti Željeznica Republike Srpske. Rok otplate zajma je 32 godine, uključujući sedam godina grejs perioda, a sredstva su alocirana na RS – Željeznice Republike Srpske.
Željeznicama FBiH” odobreno 35,5 miliona KM 12.05.2022. / 14:53…SARAJEVO – Vlada Federacije BiH (FBiH) je na današnjoj sjednici u Sarajevu donijela tri odluke kojima je “Željeznicama FBiH” odobreno ukupno 35,5 miliona KM.Sredstva su namijenjena za izgradnju i održavanje željezničke infrastrukture, kao i za plaćanje obaveza ovog javnog preduzeća prema Federalnom zavodu za penzijsko i invalidsko osiguranje.
Imajući u vidu da su drumska preduzeća privatna preduzeća, sa 100% privatnog kapitala, te činjenicu da raspolažemo sa oko 407 000 000 KM direktnih ulaganja u preduzeć, od modernizacije voznog parka do skladišnih kapaciteta u proteklih deset godina. Na osnovu dostupnih podataka, vrijednost ulaganja u drumskom prevozu, logističkim servisima oko 2 600 000 000 KM, to je potencijal drumskih prevoznika.
Komparativnom analizom, jednostavno zaključujemo da su državna preduzeća u skopu Bosanskohercegovačke korporacije, odnosno Željeznice Republike Srpske i Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine „ stvarale“ takozvane „akumulirane gubitke“ koji se mogu opisati sa riječima, „nestvarno“, „nemoguće“ ali istinito „ Akumulirani gubitak ŽRS gotovo 100 miliona KM 03.03.2021. / 12:01 BANJALUKA – „Željeznice Republike Srpske“ (ŽRS) završile su prošlu godinu u minusu od 15 miliona KM, čime je akumulirani gubitak ovog preduzeća dostigao 96,9 miliona maraka. „Željeznice Republike Srpske“ nalaze se u procesu restrukturiranja, o čemu je CAPITAL pisao u tekstu Restrukturiranje ŽRS pod pritiskom 300 miliona KM duga. Okružni privredni sud u Doboju je, na predlog ŽRS, 16. marta prošle godine, donio rešenje o otvaranju postupka restrukturiranja, a programom restrukturiranja predviđeno je konvertovanje duga Vlade RS u akcije.Povjerenik za postupak restrukturiranja „Željeznica“ Dragan Danilović ranije je rekao da su potraživanja Vlade RS od ovog preduzeća oko 200 miliona, te da postoji i kredit Svjetske banke od 100 miliona. Restukturiranje ŽRS se sprovodi prema Zakonu o stečaju i počelo je 2017. godine. Odvija se u tri pravca – finansijsko, organizaciono i vlasničko restrukturiranje. Od ove godine ŽRS treba da posluju po novom sistemu, a postupak restrukturiranja finansira se kreditom Svjetske banke od 100 miliona KM. (izvor: www.capital.com)“
“Željeznice Federacije BiH” u minusu 41,5 miliona KM 07.11.2012. / 7:40 SARAJEVO, Javno preduzeće “Željeznice Federacije BiH” zbog katastrofalnog upravljanja menadžmenta i Uprave te političke borbe za nadzor nad firmom posljednju deceniju pretvoreno je u jednog od najvećih gubitnika u državi, a ova nekada uspješna kompanija samo u 2011. godini imala je gubitak od nevjerovatnih 41,5 miliona KM.
Nažalost, ne postoji metrika ili model po kome bi ove vrijednosti mogle da se uporede, kao što nije realno tražiti bilo kakvo opravdanje za poslovanje željezničkih preduzeća.
Drumski prevoznici, sa pravom očekuju da se uvažavaju kao nezamjenljivi dio logističkog sistema, odnosno da se poslovanje drumskih prevoznika cijeni, na način da u transportnoj politici zazume ravnopravno mjesto, odnosno u strategiji definiše pozicija i uloga na adekvatan način i da zauzmu mjesto koje zaslužuje.
Mnogi su zaboravili činjenicu da su građani i sva pravna lica plaćali porez od 2% za željeznice, u realnosti, finansijski je raspoređivan prema gore navedenim rezultatima poslovanja, „akumulirani gudbitak“. Značaj drumskog prevoza se može uvažiti i kroz podataka, da su značajni finansijeri fondova, penzionog i zdravstvenog, kao i drugih poreskih obaveza za 46 000 zaposlenih, te da se veliki broj preko 2000 preduzeća nalazi u permanentnom investicijskom procesu. Značajnu ulogu drumski prevoznici imaju i kod „industrije osiguranja“ obezbjeđujući solidarne finansijske fondove kroz CMR osiguranje, autoodgovornost, kasko i kargo osiguranje itd.
Drumski prevoznici su prvi prošli kroz oluju recesije iz 2008 godine, te su ubrzanim primjenom standarda „zeleniji standardi“ prelaska na Euro V i Euro VI norme, te se stalno susreću sa poteškoćama koje su posljedice „manjka“ ili „neadekvatne raspodjele“ bilateralnih i CEMT dozvola. Posljedice tržišta su takve da je 12% registrovanih prevoznika izgubilo bitku sa surovim uslovima poslovanja, i naravno prestali su radom. No, da su se drumski prevoznici u pojedinim periodima mogli osloniti na pojam“akumulirani gubitak“, i da se taj „gubitak pokrije“, na način kao što smo mogli pročitati kod željezničkih preduzeća, rezultat bi vjerovatno bio drugačiji.
Drumski prevoznici su spremni na strateško partnerstvo sa operaterima željezničkog prevoza, u više navrata smo isticali opredjeljenost da svojim profesionalnim vještinama kroz strateško partnerstvo „javno-privatno“ definišemo model reorganizacije preduzeća željezničkog prevoza i povećanje konkuretnosti. Za sad, nemamo pozitivan odgovor, kao ni strategiju da kroz restrukturiranje željezničkih preduzeća drumski operateri budu sastavni dio korporativnog zajedničkog djelovanja. Iako su sredinom 1980ih godina, željeznička preduzeća ŽTP Sarajevo u svojoj organizaciji raspolagao sa željezničkim auto saobraćajem, te kontejnerskim terminalom i slično, danas je dijalog nemoguć na ovu temu. Klaster logistika predstavlja okupljanje kompanija sa ciljem jačanja konkurentnosti, inovativnosti i poboljšanje poslovanja u logistici. Naš poziv je da se željeznički operateri usmjere na tržišno privređivanje i partnerstvo sa uspješnim logistčkim operaterima, drumskim prevoznicima otvorimo pitanja za dijalog i saradnju. Isto tako, a ne manje važan poziv je upućen i prema aerodromima u BiH. Očekujemo odgovore.
III. DRUMSKI PREVOZNICI I DRŽAVNI ORGANI
Imajući u vidu činjenicu da je drumski prevoz sa svojim kapacitetima zastupljen u više od 90%, kako izlaznih tako i ulaznih tokova robe kod uvozno/izvoznih procesa, sasvim je opravdano da postavimo određene činjenice i poteškoće u svakodnevnom poslovanju. Naime, analizirajući ekonomske pokazatelje i nastojanje da potpuno realno sagledamo problem koji je obilježio proteklih deset godina, a na bazi činjenica i egzaktnih podataka utvrdili smo sljedeće probleme i poteškoće kod izvoznih/uvoznih procedura:
- 25% slučajeva ( svaki četvrti predmet) čekanje je prouzrokovano zbog neadekvatnog odgovora inspekcijskih organa kod izvoza ili uvoza robe;
- 64% slučajeva čekanja je prouzrokovano zbog sporog odgovora carinskih službenika;
- 11% slučajeva kašnjenje i čekanje je uzrok “blokirana carinska garancija” špedicije
Budući da prosječno čekanje po jednom vozilu iznosi 247 minuta, kao čista „danguba“ na godišnjem nivou predstavlja 12 350 minuta, odnosno oko 206 radnih sati. Rezultanta ovakvog pristupa je da menadžer u Bosni i Hercegovini, umanjuje koeficijente eksploatacije po jednoj voznoj jedinici do 37%, odnosno (9000 – 12000) km/vozilo mjesečno, u odnosu na (16 000 – 20 000) km u EU.
Na osnovu istraživanja, anketiranja, snimanja stanja procedura i postupanja u svakodnevnom poslovanju, sasvim je opravdano pokretanje pitanja nadoknade izgubljene dobiti drumskim prevoznicima, kao da smo zabilježili zloupotrebe kroz postupke i procedure, a samim tim stvaranje štete drumskim prevoznicima, opravdano je da se pokrene postupak nadoknada… dokumDrumski prevoznik u Bosni Hercegovini ostvaruje manji prihod zbog opstrukcije u izvozno-uvoznom postupku, odgovornost se mora pokrenuti i nastalu štetu nadoknaditi.
Klaster logistika je razradio model vrednovanja rada državnih službenika u pomenutim procedurama i model profitnih centara u sistematizaciji postojeće organizacije, s ciljem da se procent rasipanja i gubitaka svede u razuman omjer oko 15 – 40 minuta po vozilu.
Klaster logistika je spreman da prezentuje model vrednovanja i model profitnih centara, uz napomenu da se na ovaj način direktno utiče na domaće proizvođačke kapacitete i otvaranje novih radnih mjesta.
Sa druge strane, operativne poslove u nadležnosti izvršnih organa transportne politike, neophodno je digitalizovati u cjelosti, od dostavljanja pojedinih dokumenata, administartivnih taksi, potvrda, uvjerenja do ubrzavanje procedura. Takođe, drumski prevoznici suočeni sa neizvjesnošću i nesigurnošću, posebno u dijelu raspodjele dozvola (bilateralnih, godišnjih i CEMT dozvola) primorani su, da bi zadovoljili zahtjeve i ispunili obaveze preuzete ugovorima, da dio svojih kapaciteta preseljavaju u druge zemlje, zemlje EU. Klaster logistika, razradio je algoritam za izradu softverskog rješenja, te podsjeća da je novac prevoznika u iznosu od 2,5 miliona, nalazi kao depozit oročenih sredstava pri Spoljnotrgovinskoj komori BiH, sasvim dovoljan da se digitalizuju sve operacije i ubrzaju kanali komunikacije u realnom vremenu sa nadležnim ministarstvima transporta, od kantonalnih, entitetskim do Ministarstva komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine, u cilju rješavanja problema po ugledu na uspješne primjere iz prakse na primjer S.Makedonije.
Digitlizacijom i primjenom ICT pri raspodjeli i distribuciji prava drumskih prevoznika, eliminisaće se neizvjesnost i smanjiti troškovi, a sa druge strane potencijal zaposlenih u ministarstvima se može preusmjeriti u dijalog, organizaciju mješovitih komisija s ciljem povećanja broja dozvola za distribuciju. Pohvalno ističemo rad sa posljednje mješovite komisija sa SR Njemačkom.
Kao što nam je poznato, EU i međunarodna drumska transportna unija je izašla sa 4 (četiri) paketa mobilnosti, od vitalnog zančaja drumskih prevoznika je da se odredbe paketa „izmjenljivih transportnih sudova“ u što kraćem periodu počne primjenjivati i u Bosni i Hercegovini ( trenutno je jednom instrukcijum direktora UINO, zabranjena upotreba „izmjenljivog transportnog suda“ (kačenje poluprikolica)). Negiranje paketa mobilnosti, smatramo direktnim pogodovanje trećim licima i onemogućavanje izvoza. Kalster logistika je razradio model rješenje za izmjenljive transportne sudove, (poluprikolice i prikolice „O“).
U iščekivanju primjene NCTS, te sa nadom da će T1 u punom kapacitetu i bez opstrukcija biti u funkciji od 01.08.2022 godine, klaster logistika pružit će punu podršku u procesu realizacije. Takođe, očekujemo da se proces uvoznog i izvoznog carinskog postupka svede na vrijeme putovanje do graničnog prelazu, te da će se nova dimenzija u cjelosti sprovesti i na primjeru ovlaštenih carinskih autorizovanih subjekata.
Drumski prevoznici se nalaze u fazi tranzicije, naime prelazak sa klasičnog prevoza u sferu nadogradnje logističkih aktivnosti ka pravcu logističkih provajdera , svakako obavezuje da sa lokalnim zajednicama i slobodnim ili bescarinskim zonama, obezbjedimo adekvatne tehničke pretpostavke neophodne za razvoj logističkih servisa. Kalster logistika, u okviru elaborata analize rada slobodnih zona razrađuje modele za saradnju sa lokalnim zajednicama kroz javno-pivatno partnerstvo i težnju ka razvoja savremenih logističkih servisa.
Klaster logistika, pokrećemo inicijativu za usvajanje zakona o intermodalnom transportu kao polazne stepenice definisanja i rasporeda Kontejnerskih terminala, s ciljem smanjenje postojećih troškova povrata praznih kontejnera.
ZAKLJUČAK:
- Dugogodišnja saradnja, brojna razmjena mišljenja, dijalozi i kritički osvrti kompanija doveli su do potrebe da se suočimo sa svim poteškoćama u svakodnevnom izazovnom poslovanju, i bili su razlozi da pokrenemo inicijativu okupljanja pod kišobran zajedničkog djelovanja s ciljem rješavanja pojedinačnih i zajedničkih interesa jer MI ZAPOŠLJAVAMO 46 000 RADNIKA, vrijeme je za okupljanje!
- KLASTER LOGISTIKA povezuje poslovne subjekte srodnih ili različitih delatnosti i sa njima povezanih organizacija podrške u okviru geografski koncentrisanih regionalnih, tradicionalnih ili drugih organizacionih formata, kao i druge institucije i organizacije koje garantuju kritičnu masu znanja, tehnologija, resursa i sredstava značajnih za jačanje konkurentnosti pojedinačnih preduzeća, članova i klastera kao cjeline.
- Liberalizovati tržište zemalja CEFTE, bez uslovljavanja i bez dozvola;
- Uvesti digitalizaciju dokumenata i primjenu NCTS sistema u CEFTA regionu, kako bi smanjili zadržavanje i eliminisali bespotrebne troškove
- Harmonizovati zakonska akta vezana za Intermodalni transport, definisati kontejnerske terminale u regionu;
- Zajednički nastupiti ka EU u pregovaračkom procesu, temeljem povelje kvalitet koju su ispunili transportni operateri, s ciljem otklanjanja barijera za pristup tržištu ( maksimalno povećanje broja dozvala)
- Proaktivno se uključiti u programe Paketi mobilnosti EU
- Minimizirati bespotrebna zadržavanja i kontrole „rutinske kontrole“;
- Usaglasiti poresku politiku u transportu.
- Pojednostaviti procedure i međusobno priznavanja certifikata i dokumenta u formi digitalnih sertifikata.
Model koji bi objedinio logističke kompanije u Bosni i Hercegovini je da se formira na principu decentralizovane, funkcionalne organizacione strukture i djeluje kroz sekcije sa definisanim strategijama koje se baziraju na uspostavljanju saradnje, kooperaciju, koordinaciju logističkih kompanija u Bosni i Hercegovini, čime se ostvaruje jačanje regionalnog identiteta i građenje nacionalnog i internacionalnog ugleda. Svjesni smo da je proces razvoja klastera dugotrajan društveno-ekonomski proces, zato je dobrovoljnost i interesno okupljanje polazna osnova.
Partneri za dijalog i definisanje stretegije za upravljanje lancima sadijevanja u Bosni i Hercegovini su :
- Savjet/Vijeće Ministara BiH,
- Vlada RS i Vlada FBIH,
- UINO BiH,
- Komorski sistem BiH,
- Udruženje poslodavaca,
- Udruženje izvoznika,
- Osiguravajućim kompanijama
- Udruženje banaka
- Specijalizovane ovlaštene institucije.
- …
Prednosti udruživanja po principu klastera pokazale su punu vrijednost u razvijenim zemljama ali i u nerazvijenim, i zemljama u tranziciji. Cijenimo da je KLASTER LOGISTIKA dobra osnova povezivanje, saradnju i inovativnost aktivnih partnera. Zato, okupimo se da bi još uspješnije poslovali!
- Mi, mi to tako radimo!
KLASTER LOGISTIKA
VP