Intermodalni transport još uvek treba puno da se uradi pre nego što bude u paru sa kamionima, kaže Evropski revizorski sud. Revizori kritikuju sledeće tačke.
Ciljevi Komisije EU za intermodalni transport su preambiciozni i nerealni, rekla je Annemie Turtelboom, članica Revizorskog suda EU, na predstavljanju izveštaja. Prema izveštaju, EU je obezbedila više od 2014,2020 milijarde evra podrške za intermodalne projekte između 1.
Kamioni ostaju najvažnije prevozno sredstvo
„Dekarbonizacija transporta je od ključnog značaja za ostvarivanje cilja EU da smanji emisiju gasova sa efektom staklene bašte“, rekao je Turtelbuom. „Intermodalnost igra ključnu ulogu u tome, ali teretni transport u EU nije na pravom putu u tom pogledu.“ Umesto toga, kamioni će ostati najvažnije prevozno sredstvo u evropskom teretnom saobraćaju sa udelom od oko 77 procenata. Ovaj udeo će takođe nastaviti da raste.
Sud revizora je za svoju analizu ispitao 16 mjera u sedam zemalja EU koje su dobile sredstva EU za intermodalni transport.
Rezultati studije
Komisija EU nije uspela da sastavi specifičnu strategiju za intermodalni transport, nego su mere samo dovele do „zelenog transporta“, bez određenih uslova za smanjenje emisije CO2.
- Ostvarenje ciljeva preseljenja je obično veoma ambiciozno, ali često „daleko od stvarnosti“. Mnogi zahtevi jednostavno još uvek nisu izvodljivi – kao što je ideja korišćenja 740 metara dugačkih teretnih vozova na važnim linijama DESET u budućnosti, gde je trenutno samo 450 metara vozova izvodljivo na polovini linija DESET.
- S obzirom da kvantitativni ciljevi EU, na primer za smanjenje emisija, nisu obavezujući, nacionalni ciljevi ne odgovaraju cilju EU ili nisu koordinisani. Na primer, nemačke mete za intermodalni transport – kao i one u Francuskoj i Italiji – mnogo su ambicioznije. U svakom slučaju, ciljevi EU za 2030. i 2050. godinu – udvostručavanje železničkog transporta i povećanje upotrebe vodosvoda za 50 posto – su nerealni.
- Revizori se takođe žale da nema informacija ili premalo dostupnih informacija o intermodalnim terminalima, uslugama i kapacitetima. Napori Komisije za digitalizaciju nisu dovoljni, na primer u pogledu nacionalnih ponuda, ili čak planiranja ili izgradnje budućih elektrana. Ovo je prepreka za logističare da pređu na intermodalni transport.
- Neka pravila EU utiču na atraktivnost intermodalnog transporta, kao što je trenutna verzija Direktive o kombinovanom transportu iz 1992.
Međutim, u sadašnjem obliku, mreža EU za prevoz tereta jednostavno još uvek nije pogodna za intermodalni transport, zaključuju revizori.
Odgovor Komisije
Komisija EU već je reagovala na izveštaj Revizorskog suda: optimistična je da će tekuća revizija Uredbe TEN-T rešiti neke od izazova. Pored toga, planirana je i revizija Direktive o kombinovanom prevozu i Direktive o težini i dimenzijama sa ciljem da se olakša kombinovani transport, pored novog zakonodavnog predloga zakona o kapacitetima železničke infrastrukture i upravljanju saobraćajem.
Foto: Thomas Küppers
https://www.eurotransport.de/