Već nekoliko godina italijanska saobraćajna policija za manipulaciju tahografima nameće vozačima i prevoznicima ne samo administrativne kazne predviđene Zakonom o autoputevima, već i na osnovu Krivičnog zakonika. Prema članu 437 Italijanskog krivičnog zakonika, manipulacija uređajima za sprečavanje nesreća na radu (što uključuje i tahograf) je kažnjivo krivično delo.
Na italijanskim sudovima bilo je tužbi zbog legitimiteta tretiranja manipulacije uređajem za snimanje kao krivičnog dela. Svaki od tri slučaja okončan je Kasacionim sudom (u presudi broj 47211, u presudi broj 34107 iz 2017. godine i presudom broj 10494), koja je potvrdila presude iz prethodnih slučajeva.
Kasacioni sud je krajem oktobra razmotrio još jedan slučaj ove vrste. To se odnosilo na prevoznika kojeg je Apelacioni sud osudio na godinu dana, mesec i dvadeset dana zatvora. Preduzetnik je prisilio četrnaest vozača da koriste magnet za falsifikovanje tahografskih podataka između 2010. i 2013. godine. Vozač je zapretio vozačima otkazom sa posla. Advokati preduzetnika uložili su žalbu na presudu, dajući suštinske i formalne argumente.
25. oktobra ove godine sudije Kaznenog odjela Kasacionog suda donijele su presudu (broj 40187), kojom se još jednom potvrđuje legitimitet krivičnih presuda u vezi s manipulacijom tahografom – prenosi italijanski transportni portal trasportoeuropa.it.
Sudije su naglasile da je tahograf „uređaj po svojoj prirodi dizajniran da spriječi nesreće na poslu“. Dakle, „poslodavac koji naredi izmjenu uređaja kako bi se spriječila nesreća odgovoran je za krivično djelo, jer uklanjanje može značiti i „aktivnosti usmjerene na ometanje funkcioniranja aparata.“
Zatvorska kazna za manipulaciju tahografom
Podsjetimo, Italija nije jedina zemlja u kojoj možete biti stavljeni iza rešetaka zbog manipulacije tahografom. Više od dvije godine takav čin se u Španiji tretira kaokrivično djelo falsifikovanja javnih dokumenata. A falsifikovanje dokumenata podleže u Španiji krivičnim sankcijama prema članu 392 Krivičnog zakona u vezi sa članom 390.1.2º istog zakona i kažnjivo je do tri godine zatvora.
Španske službe su početkom 2020. godine primile smjernice o kažnjavanju vozača i prevoznika zbog manipulacije tahografom kao zločinom.
Nisu samo Španci i Italijani ti koji su oštri po pitanju falsifikovanja evidencije opreme za snimanje. Nedavno, u slučaju kamiondžije koji je koristio dvije vozačke kartice, presuda je izrečena na britanskom sudu. Muškarac je osuđenna šest meseci zatvora. Sudija je odlučio da tako oštra kazna treba da bude upozorenje. www.trans.info