Tokom prve godišnje nedelje održivosti UN-a, generalni sekretar IRU-a je izneo ključne akcije za nastavak unapređenja održivosti drumskog saobraćaja i njegove uloge u globalnom razvoju. Kako da iskoristimo društvenu inkluzivnost i održivost drumskog saobraćaja da bismo postigli Agendu UN 2030 za održivi razvoj? To je pitanje kojim se pozabavio generalni sekretar IRU Umberto de Preto na Generalnoj skupštini UN ove nedelje u Njujorku. „Prevoz nas održava hranjenim, zdravim i opskrbljenim osnovnim životnim namirnicama.
Dovodi nas na naše radno mesto i povezuje nas sa našim najmilijima. To je od suštinskog značaja za živote i sredstva za život svih osam milijardi ljudi sa kojima delimo ovu planetu. „Svi vidovi transporta moraju da rade zajedno kako bi doveli ljude i robu do svojih odredišta. Svi oni moraju postati zeleniji i proaktivno podržavati socijalnu inkluziju, posebno za najsiromašnije zajednice u našem svetu. „Ekološki transport je maraton, a ne sprint. Ne možemo da sačekamo 2050, a zatim da pritisnemo „magično dugme“. Moramo da sledimo mešavinu različitih strategija paralelno – upravo sada. „Pragmatične mere efikasnosti – kao što su duža vozila, bolja optimizacija ruta i obuka vozača – mogu biti manje uzbudljive od novih tehnologija goriva, ali ako smo efikasniji, mi smo zeleniji.
Sa odgovarajućim okruženjem, zakonima i podsticajima, već možemo smanjiti svoj karbonski otisak za 50%.“ IRU Green Compact, kolektivna globalna mapa puta za postizanje neutralnosti ugljenika u komercijalnom drumskom saobraćaju do 2050. godine, otkrila je da su pragmatične mere efikasnosti ključne za napore za dekarbonizaciju, podjednako važne kao i alternativna goriva u kratkoročnom i dugoročnom periodu.
Umberto de Preto je takođe naglasio ključnu ulogu isprobanih i testiranih trgovinskih alata UN u poboljšanju ne samo efikasnosti tranzita i transporta, već i njegove održivosti. „Kako kamioni koji se kreću napred na granicama satima, danima, pa čak i nedeljama – dok emituju emisije ugljenika – mogu biti održivi? Imamo alate kao što je UN TIR konvencija koja funkcioniše više od sedam decenija. „Prave transportne operacije uživo pokazuju da racionalizacija graničnih prelaza pomoću TIR sistema smanjuje emisiju ugljenika tokom prekograničnog putovanja do 30%“, istakao je Umberto de Pretto.
„Moramo maksimizirati snagu instrumenata koji su nam na raspolaganju. Svaka zemlja koja nije deo TIR sistema mora ubrzati njegov pristup i primenu. Vlade ne moraju ponovo da izmišljaju točak. „Radije pogledajte šta funkcioniše decenijama“, dodao je on.
Šta još treba da se uradi?
Radujući se Dekadi održivog transporta UN-a, Umberto de Pretto je detaljno izneo tri konkretna predloga:
Prvo, sastanak ekspertske grupe UN-a za ekonomska i socijalna pitanja o održivom transportu, koji se sastoji od reprezentativnih zainteresovanih strana, trebalo bi da postane godišnji događaj za razmenu iskustava, najboljih praksi, uspeha i neuspeha za Dekadu akcije za održivi transport.
Drugo, broj ratifikovanih i sprovedenih konvencija UN, kao što su TIR, CMR i ADR, treba da se koristi kao ključni indikatori za praćenje napretka.
Treće, ne postoji jedno rešenje za sve. Javno-privatna saradnja je neophodna za implementaciju pragmatičnih regionalnih i lokalnih puteva ka neutralnosti ugljenika. IRU Green Compact je zasnovan na regionalnoj fleksibilnosti u pogledu prikupljanja dokaza, testiranja i povećanja rešenja.
Umberto de Pretto je zaključio: „IRU se raduje što će igrati aktivnu ulogu u Dekadi održivog transporta UN.
Mi, zajedno sa vladama, treba da preduzmemo sve dostupne mere kako bismo osigurali da dekarbonizacija ne ugrozi ključnu ulogu transporta u ekonomskom i društvenom razvoju.”
https://www.iru.org/news-resources/