IRU oprezno pozdravlja predlog Evropske komisije za Euro 7 za postavljanje ambicioznijih standarda za emisiju izduvnih gasova vozila.
Pošto su standardi za CO2 za teška vozila takođe na putu, prevoznici u drumskom saobraćaju žele da vide da njihov put ka neutralnosti ugljenika uključuje nekoliko opcija za dekarbonizaciju. Zajedno sa teškim vozilima na vodonik i električne baterije, motor sa unutrašnjim sagorevanjem treba da ostane opcija.
IRU stoga podržava napore Evropske komisije da nastavi sa predlaganjem rješenja za smanjenje emisije zagađujućih materija za vozila zasnovana na svim tehnologijama, uključujući motor sa unutrašnjim sagorevanjem.
Međutim, IRU je zabrinut da strogost normi u prijedlogu Euro 7 može u nekim slučajevima zahtijevati da se vozila potpuno rekonstruišu, sa ozbiljnim implikacijama na troškove koje su potpuno nesrazmerne stvarnim koristima.
Direktor IRU za zastupanje EU Raluca Marian rekao je: „Ako prijedlog Euro 7 ne postigne pravu ravnotežu između strogosti pravila, povezanih troškova i dodatnih ekoloških beneficija, to bi moglo destimulisati i na kraju odvratiti proizvođače od razvoja novih tehnologija ili obeshrabriti operatere od kupovine istih. Ovo neće pomoći da se na puteve postave čistija vozila.”
IRU je takođe oprezan u pogledu uključivanja guma i pauza u djelokrug pravila Euro 7. Uprkos važnosti razmatranja svih delova vozila koji emituju zagađujuće materije, predlogu nedostaje jasnoća u vezi sa interakcijom između glavnih komponenti, kao što je motor, i marginalnih dijelova, kao što su gume i lomovi, u klasifikovanju vozila kao Euro 7.
„Da li bi prevoznik mogao da kupi vozilo Euro 7, a godinu dana kasnije vozilo se više ne smatra vozilom Euro 7 jer su istrošene gume zamenjene gumama drugog kvaliteta? Da li bi to značilo da vozilo više ne može da uđe u urbanu zonu niske emisije zbog habanja nekih delova?” upita Raluca Marijan.
„Preduzećima je potrebna pravna sigurnost da bi investirala. Očekujemo da pravila Euro 7 budu pragmatična i jasna po ovim aspektima“, dodala je ona.
Pozitivno je to što Euro 7 pojednostavljuje procedure testiranja i poboljšava efikasnost vozača i transportnih operatera poboljšavajući digitalizaciju u vezi sa kontinuiranim praćenjem emisija. Ali pristup podacima u vozilu u svrhu takvog praćenja je još uvek nejasan i treba ga razjasniti u predstojećem zakonodavstvu.
Dodatne činjenice i brojke
Trenutno se na putevima EU nalazi oko 7 miliona teških vozila, od kojih preko 96% koristi dizel gorivo. Prodor tehnologija alternativnih goriva je spor.. Što se tiče autobusa i kamiona težine 40 tona ili više, vozila na alternativno gorivo su tek počela da dolaze na tržište. Pronalaženje izvodljivih rešenja za poboljšanje tehnologija motora sa unutrašnjim sagorevanjem je ključno za dekarbonizaciju voznih parkova za teške uslove rada, pored sporog usvajanja baterija električnih vozila i vozila sa vodoničnim ćelijama.
Najnoviji podaci Eurostata pokazuju da se više od tri četvrtine ukupnog unutrašnjeg teretnog transporta u EU prevozi drumskim putem, što je stopa koja je u stalnom porastu tokom poslednjih decenija.
Prema Evropskoj komisiji, očekuje se da će potražnja za teretnim transportom u EU porasti za više od 60% do 2050. Čak i ako pretpostavimo da će značajan deo tereta zauzimati drugi vidovi transporta, što je neophodno da se da se izbori sa predviđenim povećanjem, udeo i broj vozila na putu će morati da ostanu značajni da bi zadovoljili potražnju.
Novi Euro 7 standard ima za cilj da zameni prethodno odvojene propise o emisijama za putnička vozila i laka komercijalna vozila (Euro 6) i za kamione i autobuse (Euro VI). Prema Euro 7, ukupna emisija NOx iz automobila i kombija bit će smanjena za 35 posto, a za 56 posto za autobuse i kamione do 2035. godine. Euro 7 standard takođe postavlja ograničenja za emisije čestica iz kočnica i za emisije mikroplastike iz pneumatika. Ova ograničenja se odnose na sve pogone vozila, uključujući i električna vozila.
Udvostručavanje zahtjeva
Sva vozila moraju ispunjavati Euro 7 zahtjeve duže nego za Euro 6/VI. Za automobile i kombije, usaglašenost sa specifikacijama se proverava sve dok ova vozila ne budu stara 200.000 kilometara i 10 godina. To udvostručuje zahtjeve u odnosu na Euro 6/VI, gdje se primjenjuje 100.000 kilometara i pet godina. Slična povećanja primjenjivat će se i na autobuse i kamione u budućnosti. Euro 7 također regulira trajnost baterija instaliranih u automobilima i kombijima. Ovo je da bi se sprečilo da baterije moraju da se zamene prerano tokom životnog veka vozila. Time bi trebalo smanjiti potrebu za takozvanim „rijetkim zemljama“, koje su potrebne za proizvodnju baterija. Tokom Euro 7, vozilima takođe ne bi trebalo tako lako da se manipuliše, što je postalo kriminalno vidljivo u slučaju skandela izduvnih gasova. Kontrole će biti pojednostavljene za vlasti korišćenjem senzora unutar vozila za merenje emisija tokom životnog veka vozila. Predlog Komisije još uvek treba da bude dostavljen Evropskom parlamentu i Evropskom savetu.
Kritike VDA
Njemačko udruženje automobilske industrije (VDA) kritizira planirani Euro 7 standard, posebno u pogledu „nerealnih“ ciljeva za snižavanje graničnih vrijednosti. VDA je takođe kritična prema planiranoj aproksimaciji zakonodavstva za putnička vozila i laka komercijalna vozila. To znači da su laka komercijalna vozila dvostruko pogođena pooštravanjem zakona. Prema udruženju, predložena granična vrijednost N2O (dušik-oksid) predstavlja poseban izazov za kombije veće od 3,5 tone ukupne težine. Predsjednica Udruženja Hildegard Müller upozorava: „Obećanje Komisije da Euro 7 ne znači de facto zabranu motora s unutrašnjim sagorijevanjem stoga nije održano. Ciljne granične vrednosti su na samoj ivici onoga što je tehnološki izvodljivo.“
https://www.iru.org/