Faire Mobilitat (Fair Mobiliti), organizacija koja se bori za poštene uslove rada u Njemačkoj, izrazila je zabrinutost zbog nedostatka inspektora za teretna vozila koji provjeravaju usklađenost sa zakonima o platama upućenih radnika.
U postu na Fejsbuku koji rezimira nedavne razgovore o odmoru sa vozačima koji su vođeni sa sindikatom ver.di, koji su održani u okviru kampanje Evropske agencije za rad #Road2FairTransport, Faire Mobilitat kaže da niko od kamiondžija koje su inspektori proveravali nije upitan da li su plaćeni po zakonu minimum.
„Razgovori su još jednom pokazali da samo informisanje nije dovoljno ako se važeći zakon ne proverava i ne primenjuje“, rekla je Faire Mobilitat na Fejsbuku.
Pravila u Paketu mobilnosti EU nalažu da vozači i obavljaju unakrsne trgovinske operacije i kabotaže treba da dobiju najmanje zakonsku minimalnu platu za vozače kamiona koja se primenjuje u toj zemlji. Jedini izuzeci su međunarodne bilateralne transportne operacije, ograničene dodatne aktivnosti utovara i/ili istovara, tranzit preko teritorije države članice bez obavljanja bilo kakve aktivnosti utovara ili istovara i početni ili završni deo operacije kombinovanog transporta.
Faire Mobilitat tvrdi da apsolutno nijedan od 20 vozača sa kojima je razgovarao tokom nedavne posete odmorištu nije plaćen zakonskom minimalnom zaradom koja im je pripadala. Organizacija je takođe prijavila slične situacije tokom relativno čestih poseta odmorišta koje obavlja.
Faire Mobilitat je krajem oktobra citirao jednog vozača iz Srbije koji je rekao:
„Vozim za njemačku automobilsku industriju, ali dobijam samo srpsku minimalnu platu. Uključujući troškove, to je nešto manje od 1.200 evra mesečno. “
Vozač rumunskog teretnog vozila koji je razgovarao sa Faire Mobilitat požalio se što se za 20 godina nijedan inspektor nikada nije potrudio da izvrši proveru u vezi sa poštovanjem zakona o platama. Nasuprot tome, rekao je da su provere u vezi sa odmorom tokom vikenda u taksiju bile česte.
U međuvremenu, Evropska agencija za rad (ELA) izdala je saopštenje u vezi sa svojom trećom akcijom inspekcije kamiona iz 2022. godine, sprovedenom između 10. i 14. oktobra. Ukupno je ELA provela 263 vozila u Belgiji, Bugarskoj, Danskoj, Finskoj, Francuskoj, Rumuniji i Slovačkoj.
Provjere na putu su imale za cilj proveru poštovanja tahografa i pravila o vremenu vožnje i odmora. To je bio deo „kontinuiranih i zajedničkih napora da se sprovede primenljivo zakonodavstvo EU, uz istovremeno obraćanje pažnje na aspekte socijalnog osiguranja i obezbeđivanje transparentnih informacija za vozače i operatere“.
Od 263 pregledana vozila, otkriveno je više od 118 prekršaja, od kojih je preko 55 kažnjeno. Najveći broj prekršaja odnosio se na upotrebu tahografa, vreme vožnje i odmora, poštovanje saobraćajnih propisa, tehničkih uslova, obezbeđenje tereta i nepravilnosti u odnosu na upućene radnike. Oduzeta je i 1 kartica vozača.
Pored toga, identifikovana su 2 slučaja socijalnog dampinga, „posebno iskorišćavanjem raseljenih građana trećih zemalja u kontekstu neprijavljenog rada i nepoštovanja zakona o radu i socijalnim propisima“. Konačno, otkrivena su 2 slučaja moguće prevare tahografa. trans.info