Utiecaj dramatičnog povećanja cijena energije na tržištu željezničkog tereta ima potencijal ne samo usmjeriti ka smanjenju intermodalnog i modalnog transportu, nego i da u osnovi promijeni sistem evropskog sektora željezničkog transporta tereta, kaže Europsko udruženje za željeznički teret (ERFA).
„Mnogi manji i srednji željeznički operateri su u opasnosti da napuste tržišta ili čak bankrot u zavisnosti od evolucije politike naspram cijene energije. Od suštinske je važnosti da se podrže mjere koje podržavaju željeznički transport tereta i osiguraju da proteklih 20 godina otvaranja i razvoja tržišta ne bude potkopano,“ naglašava ERFA u saopštenju za medije. Udruženje predviđa da će tokom 2022. i 2023. godine željeznički operateri, privredna teretna društva koja za 2022. i 2023. suočena sa naglim rastom cijena električne energije i dizel gorav, u nekim zemljama cijene energije su u proteklim mjesecima desetostruko povećane, dodaje ERFA. „U mnogim slučajevima, posebno za manje operatere, ulazak u takve sporazume nije održiva opcija i rezultiraće da se troškovi moraju prenositi na kupce, a ako se to ne može postići, operateri napuštaju tržišta ili, u nekim slučajevima, čak im prete stečaji“, upozorava organizacija.
ERFA dodaje da još uvijek postoje zemlje u kojima željeznički operateri ne mogu ni direktno pristupiti energetskom tržištu i potpuno su ovisni o odlukama menadžera infrastrukture o kupovini i njihovom mehanizmu snabdiejvanja energetima, a samim tim prolaza ka manjim troškovima, odnsono primorani su da posrednicima plaćaju i veće troškove.
Čak i u slučajevima kada su željeznički operateri kupili energiju ( ugovorili isporuku ili skladištili) do kraja 2022. i u 2023. godine, izostanak ograničenja cijena energije za željeznički transport tereta rezultiraće ne samo uvođenjem oštrih povećanja cijena njihovim kupcima nego i ograničavanje rasta na nova tržišta kako bi se ograničila potrošnja energije, naglašava ERFA.
Time će se oštetiti sposobnost ukupnog sektora da raste u skladu sa ciljevima iz Evropske strategije održive i pametne mobilnosti. Prema navodima te organizacije, stoga je neophodno da Evropska komisija i države članice preduprede korake za ograničavanje cijene energije za strateški važne sektore kao što je željeznički transport tereta kao kratkoročno rješenje. Kao dio dugoročnijeg rješenja, biće potrebno pronaći održivi mehanizam za cijenu za energiju usmjerenu u željeznički transport tereta..
„Rizici sa koje se suočava evropski železnički transportni teretni sektor, posebno manji i nezavisni operateri, ozbiljni su. Bez podrške u ovoj ekstremnoj situaciji su izvan naše kontrole, teško je vidjeti kako nećemo imati operatere jer napuštaju tržište. Situacija postaje kritična u narednom mjesecu i od suštinske je važnosti da se preduzimaju hitne mjere na evropskom i nacionalnom nivou,“ naglašava predsjednik ERFA Dirk Stahl.
Generalni sekretar ERFA-e, Conor Feighan, zaključio je:
„ERFA snažno podržava ograničenje visine cijena energije za željeznički transport tereta i priznavanje željezničkog transporta tereta kao strateške usluge. Sada je neophodno da se Evropska komisija sa te tačke gledišta uključi u očekivane hitne mjere za rješavanje sve većih računa za snabdiejvanej energijom željezničkog transporta tereta“.
(izvor:https://trans.info/)