Evropska komisija predstavila je danas predloge za modernizaciju pravila o vozačkim dozvolama, uključujući uvođenje digitalne vozačke dozvole širom EU i nova pravila kako bi se olakšalo sprovođenje saobraćajnih pravila preko granica.
Današnji predlog takođe smanjuje jezički teret polaganja vozačkog ispita. Ako kandidat ne govori jezik zemlje u kojoj polaže test i ne može mu pomoći prevodilac, nova pravila će mu olakšati polaganje testa u zemlji EU čiji jezik govori.
Digitalna vozačka dozvola
Kako bi se pojednostavilo priznavanje vozačkih dozvola između država članica, Komisija prvi put u svijetu predlaže uvođenje digitalne vozačke dozvole. Biće mnogo lakše zameniti, obnoviti ili zameniti vozačku dozvolu, jer će se sve procedure obavljati onlajn. Na isti način, građanima zemalja koje nisu članice EU sa sličnim standardima bezbednosti na putevima biće lakše da zamene vozačku dozvolu za EU licencu.
Ažurirani opseg obuke vozača će uzeti u obzir prelazak na vozila sa nultom emisijom štetnih gasova. Na primer, oni ћe protseniti znanja i veshtine vezane za napredne sisteme asistenciјe u vozhi i druge automatizovane tehnologiјe. Vozači početnika će također biti naučeni kako njihov stil vožnje utiče na njihove emisije – na primjer, vrijeme promjene stepena prenosa. Pored toga, dozvoljena težina vozila za vozače sa vozačkom dozvolom kategorije „B“ biće prilagođena vozilima koja rade na alternativnim gorivima, jer vozila sa nultom emisijom sa baterijama mogu biti teža.
Krivično gonjenje u inostranstvu
Trenutna pravila EU o prekograničnom sprovođenju pomogla su da se osigura da nerezidentni saobraćajni prestupnici ne ostanu anonimni. Ipak, u 2019. godini oko 40 odsto prekograničnih prekršaja prošlo je nekažnjeno jer ili počinilac nije identifikovan ili isplata nije izvršena.
Komisija želi da reši ovaj problem tako što će organima za sprovođenje zakona omogućiti pristup nacionalnim registrima vozačkih dozvola. Brisel takođe predlaže jačanje uloge uspostavljenih nacionalnih kontakt tačaka kako bi oni mogli bolje da sarađuju sa organima za sprovođenje zakona koji su uključeni u krivične istrage. Ovo će se baviti trenutnim nedostacima u saradnji između država članica prilikom istrage krivičnih djela.
Pored toga, važeći zakon obuhvata razmenu informacija o najčešćim i najtežim prekršajima, kao što su prebrza vožnja i vožnja u pijanom stanju. Komisija predlaže da se obim ovih saobraćajnih prekršaja proširi na:
- neodržavanje dovoljne udaljenosti od vozila;
- opasno preticanje;
- opasno parkiranje;
- prelazak jedne ili više čvrstih bijelih linija;
- Kretanje u odnosu na sadašnjost;
- nepoštivanje pravila za korištenje koridora za spašavanje;
- Korišćenje preopterećenog vozila.
Namjenski IT portal omogućit će građanima jednostavan pristup informacijama o pravilima o sigurnosti na cestama koja su na snazi u svakoj državi članici i, s vremenom, omogućit će im da direktno plaćaju novčane kazne.
Gubitak vozačke dozvole za prekršaje u inostranstvu
Da bi se sprečila nekažnjivost među prestupnicima drumskog saobraćaja, biće uveden novi sistem koji će omogućiti povlačenje vozačkih dozvola širom Unije kada država članica odluči da povuče vozačku dozvolu za krivično delo počinjeno na njenoj teritoriji.
„Držanje saobraćajnih prestupnika odgovornim u svim državama članicama je od suštinskog značaja za bezbednost na putevima. Međutim, prema važećim pravilima, kada ozbiljan prekršaj rezultira zabranom vožnje, to se ne može sprovesti širom EU ako je vozač počinio krivično delo u državi članici koja nije ona koja mu je izdala dozvolu.
Prema trenutnim pravilima, zabrane vožnje ne mogu se provoditi širom Unije, što dovodi do relativne nekažnjivosti među prekršiocima cestovnog saobraćaja.
Nova pravila imaju za cilj da to promene. To će biti učinjeno uspostavljanjem sistema za primenu određenih zabrana vožnje širom EU kada vozač izgubi dozvolu u državi članici.
Za šta ćete izgubiti advokata u EU?
Iako postoje značajne razlike u pragovima koji dovode do povlačenja vozačke dozvole iz jedne države članice u drugu, postoje neki prekršaji za bezbednost na putevima koji rezultiraju zabranom vožnje u svim ili više država članica.
Predlog EK obuhvata saobraćajne prekršaje koji često doprinose saobraćajnim nesrećama i smrtnim slučajevima, a to su prebrza vožnja i vožnja pod uticajem alkohola ili droge, kao i izazivanje smrti ili teških telesnih povreda kao posledica bilo kakvog saobraćajnog prekršaja.
Današnje predloge razmatraće Evropski parlament i Savet po redovnoj zakonodavnoj proceduri.
Izvor: https://trans.info/pl/ke-chce-obnizyc-limit-wieku-do-zdobycia-prawa-jazdy-na-ciezarowke-329020