„Mega kamioni“ su vozila koja se koriste u teretnom drumskom saobraćaju, a koja su deo Evropskog modularnog sistema (European Modular System – EMS). Ovi kamioni imaju veće dimenzije i obično se sastoje od više delova koji se mogu kombinovati. Glavna karakteristika mega kamiona je da mogu prevoziti veće količine tereta u jednoj turi. Njihova upotreba je predmet debate i regulatornih izmena, zbog potencijalnih uticaja na infrastrukturu, saobraćajnu bezbednost i životnu sredinu.
Istraživanje sprovedeno u 9 država članica Evropske unije (Francuska, Nemačka, Belgija, Austrija, Italija, Poljska, Mađarska, Španija i Rumunija) između 18. i 23. aprila i obuhvatilo 8.037 onlajn ispitanika i otkrilo da su „mega kamioni“ uglavnom bili nepoznati većini njih (14% prepoznalo problem, 34% je imalo nejasno znanje, a 52% je priznalo da nije svesno).
Nakon dobijanja informacija o karakteristikama ovih vozila, većina smatra da je upotreba mega kamiona negativna, pre svega zbog uticaja na putnu infrastrukturu, zagušenje saobraćaja, bezbednost na putevima i buku. Blizu 85 odsto ispitanika prepoznalo je bezbednosne rizike koje „mega kamioni“ mogu da predstavljaju za vozače, pešake i bicikliste, kao i uticaj na javne budžete.
Prema mišljenju 75% učesnika, uvođenje mega kamiona moglo bi smanjiti prevoz tereta železnicom, a u zemljama-članicama gde je železnički transport tereta bolje uspostavljen (uključujući kombinovane transportne operacije), 6 od 10 građana veruje da njihova država ne bi trebalo da dozvoli sabraćaj mega kamiona.
94% učesnika ankete smatralo je važnim (a polovina veoma važnim) promovisanje kombinovanog transporta kao alternativno rešenje uvođenju mega kamiona, jer bi se time u velikoj meri smanjile gužve i bezbednosni rizici.
CER poručuje i da se ovi jasni problemi odražavaju i u podeljenom glasanju o Direktivi o težinama i dimenzijama (Weights and Dimensions Directive – WDD), održanom tokom plenarne sednici Evropskog parlamenta 12. marta. Prekogranično kretanje mega kamiona koje može biti dozvoljeno prema ovoj direktivi izaziva veliku polemiku. Kritičari tvrde da to podriva napore Evropske unije da smanji emisiju ugljen-dioksida u transportnom sektoru.
Prednosti kombinovanog transporta
Zajednica evropskih železničkih i infrastrukturnih kompanija u svom saopštenju podsetila je na neke od glavnih benefita kombinovanog transporta u odnosu na drumske pošiljke.
Železnica je devet puta efikasnija u smanjenju emisija CO2 od drumskog transporta, a sedam puta energetski efikasnija od drumskog saobraćaja. Jedan mašinovođa može da zameni do 40 kamiondžija, što je značajna prednost s obzirom na veliki nedostatak vozača kamiona u Evropi. Železnica koristi niskougljeničnu energiju proizvedenu unutar EU, uz sve veći doprinos upotrebi obnovljivih izvora i drugih izvora električne energije s niskim emisijama, obezbeđujući mobilnost bez emisija za putnike i teret.
– Rezultati ove ankete pokazuju jasno da su evropski građani zabrinuti zbog posledica po bezbednost i životnu sredinu, kada su informisani o efektima mega kamiona – tvrdi CER.
– Ispitani građani podržavaju bezbednija i efikasnija rešenja kao što je kombinovani transport, koji može doprineti smanjenju zagušenja puteva. Ista takva zabrinutost je očigledna u podeljenom stavu Evropskog parlamenta prilikom glasanja o WDD. Nadamo se da će ova anketa takođe imati odjek među državama članicama i nacionalnim vlastima, koje su na pragu definisanja zajedničkog stava po ovom pitanju. Apelujemo na države članice da izbegavaju podsticaje koji mogu ometati prelazak na železnicu, omogućavanjem prekograničnog kretanja mega kamiona – rekao je izvršni direktor CER-a Alberto Mazzola.
Izvorhttps://www.railfreightforward.eu/site