Drugi kvartal ove godine bio je mnogo uspješniji za brodske kompanije nego što su i sami predvidjeli, rekao je u novom izveštaju analitičar za transport kontejnera Džon Mekoun, šef kompanije Blu Alfa Kapital.
Čak sedam špediterskih kompanija angažovanih u brodskim kontejnerima u drugom kvartalu imalo je neto prihod veći od UPS-a, inače najprofitabilnije transportne kompanije na svijetu, a navedeni špediteri su u prosjeku generisali više od dvostruko više prihoda u poređenju sa logističkim gigantom SAD.
Kombinovani neto prihod prevoznika UPS, Fedex, Union Pacific i JB Hunt u drugom kvartalu iznosio je 5,5 milijardi dolara, samo 8,6 odsto zarade koju su u istom periodu ostvarili špediteri, piše Splash247.
Poređenje špediterskih kompanija sa FANG Four – i tehnološkim gigantima Facebook, Amazon, Netflix i Google – takođe naglašava situaciju u sektoru transporta kontejnera. Profit pomorske industrije u sektoru transporta kontejnera bio je za 14 odsto veći od ukupne dobiti FANG Four u poslednjem kvartalu prošle godine, 103 odsto veći od profita fanga u prvom kvartalu ove godine i čak 145 odsto veći u drugom kvartalu.
Mekoun je analizirao finansijske izveštaje 11 špediterskih kompanija, koje predstavljaju skoro dve trećine ukupnog kapaciteta, i pod pretpostavkom da su preostali brodari koji ne izveštavaju imali slične rezultate po TEU, izračunali ukupan finansijski učinak sektora pomorske isporuke kontejnera.
Mekoun tvrdi da su analitičari i mediji ove godine posvetili previše pažnje opadajućem spot tržištu, koje pokriva samo 10 odsto isporučenih kontejnera. Cijene po ugovoru su i dalje izuzetno visoke i zbog toga Mekoun predviđa da će špediteri ostvariti kumulativnu neto dobit od 244,9 milijardi dolara u 2022. godini, što je za čak 65,2 odsto više u odnosu na rekordni rezultat 2021. godine.
Podaci statistike kontejnerske trgovine (CTS) pokazuju da je u drugom kvartalu obim raspoloživih kontejnera pao za 1,6 odsto u poređenju sa istim kvartalom prošle godine, nastavljajući silazni trend pada od 1,2 odsto u prvom kvartalu.
Mnogi analitičari su oprezniji u pogledu prognoza u tom sektoru. Prema nedavnoj analizi, povećanje potražnje zabiljeležene tokom pandemije, koja je dovela do rekordnog profita od transporta kontejnera, sada je stvar prošlosti. Analizirali su ponude i potražnju tokom pandemije i zaključila da samo lanac snabdijevanja haos, kao što je zagušenje luka, doprinosi rastu cijena, a ne porastu potražnje. Od novembra 2020. do januara 2022. godine potražnja je bila dosljedno na nivou od 10 odsto većem od raspoloživog kapaciteta. Međutim, jaz se sužava, a najnoviji podaci iz juna pokazuju da je jaz sužen na samo 2 odsto sa nivoa prije pandemije.
„Ono što podaci pokazuju je da su ekstremni skokovi u cijenama u 2021. godini zaista bili vođeni situacijom u kojoj je potražnja iznenada premašila kapacitete na globalnom nivou – ali se takođe može jasno videti da je to prije svega posljedica nedostupnosti kapaciteta“, tvrdi Sea-Intelligence.
Trend smirivanja također je potaknut postupnim poboljšanjima u pouzdanosti rasporeda brodova, sugerira Sea-Intelligence, predviđajući da će omjer ponude i potražnje nastaviti opadati, a s time i vozarine.
Shanghai Containerized Freight Index (SCFI) promptnih vozarina iznosio je 2.848 bodova u petak, 2. septembra, što je sedmični pad od 10% i pad od 44% u odnosu na vrhunac početkom 2022. godine, iako su vozarine još uvijek tri puta veća u odnosu na prosjek 2019. godine. Cijene na ruti Šangaj – zapadna obala SAD-a pale su za više od 20% na sedmičnom nivou, na 3.959 USD po FEU. (izvor:https://splash247.com/)