Danski prevoznici doprinijeli su vatrenoj onlajn debati oko problema sa transportnim kapacitetima u Evropi i da li su uzrokovani najnovijim Paketom mobilnosti EU – posebno pravilima koja zahtevaju da se kamioni vrate u svoju zemlju registracije. Članak koji je napisao Martin Aabak, generalni direktor udruženja za prevoz tereta Danske Speditører, izazvao je žestok razgovor u danskom transportnom sektoru prošle nedelje.
„Trenutno su transportni i teretni kapaciteti u Evropi ozbiljno dovedeni u pitanje. Situacija koja ugrožava bezbednost snabdevanja u isto vreme kada gura inflaciju i povećava rizik od recesije“, napisao je on u danskom poslovnom listu Børsen prošle nedelje.
On ističe da postoji nedostatak kapaciteta u evropskoj transportnoj mreži koja je pogoršana ratom u Ukrajini.
„Zato je važno da iskoristimo transportne kapacitete koji već postoje. Što bolje iskoristimo kapacitete, bolje možemo da osujetimo povećanje cena i, kao dodatnu korist, bolje vodimo računa o klimi“, dodaje on.
Prema njegovim stavovima, jedna od najvećih prepreka na putu boljeg korišćenja kapaciteta je obavezno vraćanje regulacije kamiona u paketu Mobilnost. On ističe da postoji nedostatak kapaciteta u evropskoj transportnoj mreži koja je pogoršana ratom u Ukrajini.
„Zato je važno da iskoristimo transportne kapacitete koji već postoje. Što bolje iskoristimo kapacitete, bolje možemo da osujetimo povećanje cena i, kao dodatnu korist, bolje vodimo računa o klimi“, dodaje on.
Prema njegovim stavovima, jedna od najvećih prepreka na putu boljeg korišćenja kapaciteta je obavezno vraćanje regulacije kamiona u paketu Mobilnost.
„Naša procena je da pravilo u velikoj meri smanjuje kapacitete evropskog drumskog transporta u širokom smislu. Na nekim destinacijama čak 20 odsto. Pametnija regulativa umanjiće inflaciju i povećati mogućnosti smanjenja ekonomskog usporavanja“, piše Aabak.
To je bila posebna primedba koja je uzburkala emocije unutar sektora. Reagujući na Aabakov članak, generalni direktor DTL-a Erik Østergard tvrdio je da paket mobilnosti ne treba kriviti za probleme sa kapacitetima. Prema njegovom mišljenju, to stvara jednake uslove za sve prevoznike.
Mada Aabak nije posebno okrivio istočnoevropske kompanije za finansijske borbe danskih prevoznika, Østergardovi komentari aludirao na probleme sa „kamionskim nomadima“ iz te oblasti.
„Može se reći o kritikovanim pravilima da nikada nije bila namjera unutrašnjeg tržišta da vozači i vozila iz istočnih zemalja EU moraju da se drže podalje od kuće čitavih ili pola godine ili zemlje registracije. Oni mogu da se registruju u nekoj od zemalja u kojima borave kako tržište rada ne bi živelo sa kamionima nomedova u opasnosti od bacanja plata“, tvrdi on.
„Ništa ne sprečava bugarske, letonske, litvanske, rumunske, slovačke, češke, mađarske ili slovenačke kompanije da sprovode svoje transportne poslove u bilo kojim zemljama. To samo mora da se uradi pod jednakim uslovima. I ne postoji ništa što sprečava vozače i vozila da prikupljaju robu na putu do i od mesta stanovanja ili zemlje registracije“, dodao je Østergaard.
Prema rečima generalnog direktora DTL-a, Kuehne+Nagel, jedan od najvećih teretnih napadača na svetu, već je naveo da obavezan povratak kamiona nije uticao na kompaniju i da može da „podnese sve zahteve novih pravila“.
(izvor:https://trans.info/)