Njemačko tržište rada naprosto usisava radnu snagu. Njima svake godine nedostaje tri miliona radnika i ovo će svakako da podstakne određen broj odlazaka iz Bosne i Hercegovine. Poseban interes je za vozače motornih vozila i radnike u logistici. Posebno je interesantan model u kome će se pojednostaviti dolazak radnika za potrebe transportnih i logističkih preduzeća. Njemačka preduzeća mogu očekivati finansijsku pomoć pri zaposlenju vozača motornih vozila iz trećih zemalja, te priznavanje vozačkih dozvola. Zatim, kroz sistem dualnog obrazovanja već od 17 gdine se namjeravaju uključiti u logističke sisteme. Naravno, „budući vozači“ , uz državne podsticaje, omogućavaju transportnim preduzećima da uz minimalne troškove dobijaju vozača motornog vozila ili radnika u logistici. Ulaganje „novopridošlih vozača u proces osposobljavanja je „0“ ništa, a ipak zapošljava se u Njemačkoj, Sloveniji, Hrvatskoj…
Poslednji je momenat da preispitamo cjenovnik i troškove, pravnu zavrzlamu oko radnog mjesta vozač motornog vozila u Bosni i Hercegovini:.
Ukoliko je jednostavnije steći uslove i kvalifikacije za vozača motornog vozila u Njemačkoj, onda je svakako jednostavnije u Sloveniji i Hrvatskoj,.A, da naravno, imamo li potrebu da objašnjavamo dilemu izbora „otići ili ostati“ „za budućeg vozača motornih vozila“, odgovor je jednostavan.
Krajnje je vrijeme da se pojednostave procedure u suprotnom slijedi nam selidba transportnih kapaciteta i osoblja u druge zemlje. U svakom slučaju, sve to zajedno, poslodavce u Bosni i Hercegovini dovode u situaciju da su manje konkurentna što se tiče cijena, jer će morati da neuporedivo više plati, pa će i cijena naših proizvoda da bude viša, jer troškovi logistike će se znatno uvećati.
Prevoznici u Bosni i Hercegovini u proteklih dva mjeseca su imali nepredviđenih troškova po voznoj jedinici u prosjeku oko 650 KM (potvrde, atesti, podloge, obuke…), bez subvencija i bez uvažanja indirektnih troškova. Takođe, kao i dugoročno ulaganje u vozila eko norme E6, slobondi samo da kažemo da Bosna i Hercegovina ima najmoćniju flotu E6 norme vozila ( u odnosu na broj stanovnika), vjerovatno ćemo biti “svjetski šampioni u utrci za Euro 7, ukoliko naredne godine bude nosio 1,5 bodova za CEMT dozvolu, iako smo ove godine imali šampione sa dva CEMT-a u vozilu, “CEMT 0 I CEMT A” (šuplji i austrijski)…
Prevoznici su u protekla dva mjeseca imali značajna izdvajanja po voznoj jedinici i dopunjavanje osoblja u preduzećima, migraciona kretanja su najveća u juli- avgustu, te drugim taksama iznad prosječnog opterećenja u odnosu na konkurenciju iz okruženja, te konstantan rast cijene pogonskog goriva, usložnjavanjem dodatnim zadržavanjim i smanjenjem obrta voznih jedinica, direktno je uticalo na povećanje cijene prevoza za 10%.
U prethodnim člancima smo objašnjavali troškove koji opterećuju logistička-transportna. preduzeća, činjenica je da će broj sati čekanja na granicama od 01.01.2023 godine se povećati za 50%, naprosto Republika Hrvatska je spoljna granica EU. Danas, možemo sa oprezom najaviti kolaps od 01.01.2024 godine te primjenu novih tarisnih modela, duple putarine i ostalih spoljnih prepreka.
Ima li odgovornosti za privatni biznis u ime državnih i nacionalnih interesa? Neka, oni su naši…
Da li administracija želi „uništavanje transportnih kompanija“? Vjerovatno ne, ali nečinjenje na promjenama, od rješavanja svih zahtjeva koje smo dostavili nadležnima, traži hitno angažovanje svih organa, u suprotnom, slijedi nam još veća migracija transportnih kapaciteta od 01.01.2024 godine.
Iako, vrijedi pohvaliti da pojedinci iz transportne politike, žele unaprijediti i pojednostaviti određene procedure ali nažalost, „korak naprijed nazad dva“ ipak je dominatan model. Interesantno je da kočničari, koji su Ustavom određeni da korektivno i samostalno „uređuju i preventivno djeluju na tržište“, u stvari misle da se to ne vidi i konstantno opterećuju transportnu industriju u Bosni i Hercegovini. Krijući se iz samo sebi poznatih principa, dijele transportne operatere, usitnjavaju energiju, ponekad se izjašnjavaju „od nas se računa vrijeme“. Prevoznici, trpe i TIŠINOM odgovaraju, posebno u vremenu „CEMT TIHOVANJA“. Sve se zna.
Sporazumi o PDV još uvijek nije riješen sa Slovenijom i drugim zemljama, rad pograničnih službi i organa, najveće cijene i troškovi različitih taksi, obaveznih otisaka, dokumenata koje u EU odlažu, sasvim je realno da ponovimo, „najskuplje radno mjesto u BiH je vozač motornog vozila“. Osiguravajuća društva U BiH, i dalje priznaju samo 0.2 KM po kilometru vučenje vozila u slučaju totalne štete, iako je prosječan trošak oko 20 000 eura za uklanjanje vozila do 5 km od mjesta nastanka nezgode.
Vrijeme je, da racionalno, hladne glave se suočimo sa potrebama i zahtjevima koji su tu, sad, i koji se moraju odmah aktuelizovati. Da li se neko sjeća naslova „Formirana je komisija da riješi pitanja prevoznika?!?!?!“, ma to je prošlost jer rezultat i nismo očekivali. Imajući u vidu da je 95% Vlada država članica EU, pokrenule mehanizme da olakšaju poslovanje svojih logističkih kapaciteta, subvencijama, podsticajima, olkšavanje procedure, paketom mobilnosti, favorizovanje domaćih prevoznika, ulaganje u infrastrukturu „zelene agende“, cijenimo da je “ poslednji momenat bio juče“ za strategiju i koordinaciju aktivnosti i mjera od kantona, entiteta do nivoa Savjeta ministara Bosne i Hercegovine.
Menadžeri transportnih preduzeća i logističkih kompanija u Bosni i Hercegovini su u „stanju tišine“ ućutali se, tihuju iz razloga, što do sad osim „saslušali smo Vas“, „eto, podnijeli smo zahtjev pa ćemo vidjeti“, ostalo je na tome.
Menadžeri su donijeli teške odluke ali jedine moguće, u početku su 5% svojih kapaciteta selili u drugu zemlju, gdje je jednostavnije poslovati, a danas čak imamo situaciju da su pojedine komapnije i do 70% preselili kapaciteta u drugu državu. O načinu i pristupu kontrolnih organa kako u Bosni i Hercegovini i Evropskoj uniji, nije potrebno posebno objašnjavati tablice BiH, jer nemamo nikakvu pravnu zaštitu, u 95% ambasade BiH se oglušavaju o naše zahtjeve.
U Bosni i Hercegovini strukturu troškova po jednoj voznoj jedinici čak za 45% su veći od Slovenije, Hrvatske, Srbije, Crne Gore. Troškovi po jednom radnom mjestu „vozač motornog vozila“ su za 67% veći od troškova gore navedenih država. Ako se nastavi trend odlaska i selidbe jedinica transportnih preduzeća, od vozila do radnika, dolazi do umanjenja „finansijske sposobnosti osiguranja“, manji broj tehničkih pregleda, manji broj vozila za homologacije, manji broj potvrda, manji broj usluga taho servisa, manji broj baždarenja, manji broj ATP certifikata i atesta, manji broj platiša poreza i prihoda fondova , manje registrovanih vozila, manje prihoda po osnovu članarina, davanja, , manje …. manje….., negativni trend koji se može izraziti novčanim jednostavnim jedinicama.
Postavljamo pitanja, zar nije jednostavnije da analiziramo troškove i da sad donesemo mjere koje će umanjiti i zaustaviti posljedice?! Kasnije, biće kasno!
Niko od transportnih operatera ne želi da posluje sa gubitkom, odgovorni su prema zaposlenima, prema svojim ciljevima, nikome neće biti nadoknađena šteta ili gubitak u budžetu, kao što se to čini „JAVNIM TRANSPORTNIM PREDUZEĆIMA“, zato će menadžeri donositi odluke, koje su jedino moguće i racionalne, poslovati sa manjim troškovima i sa manje diskriminacija.
TRANSPORTNI OPERATERI su najveći investitori u Bosnu i Hercegovinu, prilagodiće se novim proizvodima, novim investicijama ali takođe zaštiti svoja nova ulaganja. Lanci snabdiejvanja će zbog administracije u Bosni i Hercegovini biti skuplji za 17,8%.(Podaci koji su plod istraživanja EU.)
KLASTER LOGISTIKA
KONZORCIJUM LOGISTIKE BOSNE I HERCEGOVINE
u cilju rješavanja nagomilanih problema u sektoru drumskog transporta, kao vodećeg nosioca „lanaca snabdijevanja“
u Bosni i Hercegovini u koordinaciji sa članicama. definisao je sljedeće
ZAHTJEVE:
- Zahtijevamo HITNO USAGLASITI RAD pratećih službi FITO-SANITARNIH, VETERINARSKIH, i drugih kontrolnih organa jer nadležnost je u Upravama kojima smo se obratili za operativni sastanak. Mi, mi se ne možemo zadovoljiti prepiskom koja do sad nije urodila plodom. Izrazićemo u troškovima.
- Zahtijevamo da se problem zadržavanja i usporavanja na granicama sa R Hrvatske, neophodno je da putem zvaničnih diplomatskih kanala komunikacija zatražimo rješavanje problema. Svakako, “pojedinačna okupljanja i iskazivanje dobre namjere ali bez odobrenja Brisela to neće ići”, zato ćemo putem zvanične delegacije EU ali uz naše MIP Bosne i Hercegovine.
- Zahtijevamo da MKT BiH, definiše kao posljednju godinu u kojoj su prevoznici plaćali „CEMT potvrde“, u budućem periodu da na tehničkom pregledu uz „redovan tehnički pregled i registraciju vozila“ se izdaje prepis bez dodatnih troškova. Ove godine smo platili „više miliona“, prosto rečeno nameta koji nisu u Budžetu BiH. Cijenimo da je odgovornost na MKT Bosne i Hercegovine.
- Tražimo da se u izmjenama Zakona o bezbjednosti drumskog saobraćaja i drugih podzakonskih akata, prati inicijativa EU , a to je da lica sa B kategorijom mogu upravljati sa vozilima do 4,25 tona u skladu sa Evropskim prijedlozima za izmjenu kategorizacije vozača. Takođe, da se starosna granica za započinjanje poslova odredi 18 godina, naravno nakon obuke u Auto-Školi, i da se u sam proces uključe i Auto Škole.
- Putem DEI BiH pokrenuti HITNO pitanje o DISKRIMINACIJI PREVOZNIKA IZ BOSNE i HERCEGOVINE zato se zadužuje predsjedništvo da proslijedi dopis na mjerodavne adrese s ciljem eliminacija a na osnovu Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju Bosne i Hercegovine i Evropske unije, ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. juna 2008.
- ITALIJA – Takozvana taksa „ACI-Diritto fisso“,
- NJEMAČKA – „schteirkarte“ Takozvana taksa za „korišćenje – upotrebu puteva u Njemačkoj“
- EVROPSKA UNIJA Profesionalnim vozačima iz Bosne i Hercegovine, nije omogućeno izuzeće o boravku više od 90 dana u 180 dana u EU.
- FRANCUSKA – prevoznicima Bosne i Hercegovine zabranjeno je da u rezervoaru imaju više od 200 litara pogonskog goriva. No, prema slobodnom tumačenju kontrolnih organa nije dozvoljeno da iz Bosne i Hercegovine izlazite sa popunjenosti vozila iznad 200 litara
- Poznato je da prevoznici, u poslednjih pet godina je ukinuta za prevoznike iz Albanije. Pozivajući se na gore navedene članove Sporazuma i Protokola, cijenimo da je opravdano da sa stanovišta zadataka i misije Evropske Komisije „27 država članica Evropske unije u potpunosti i čvrsto podržava evropsku perspektivu Bosne i Hercegovine kao buduće članice Evropske unije, u skladu sa Solunskom deklaracijom iz 2003. godine. Zajedno sa međunarodnim partnerima, cilj EU je da se Bosna i Hercegovina podrži i učvrsti kao stabilna i kredibilna zemlja koja ima miroljubivu saradnju sa svojim susjedima i koja je nepovratno na putu ka članstvu u EU. Članstvo Bosne i Hercegovine u EU je čvrsto povezano sa suverenitetom, jedinstvom i teritorijalnim integritetom zemlje“. Iako, sporazum od stabilizaciji i pridruživanju EU-BiH jasno jasno naglašava da se neće vršiti „diskriminacije“ izmedju potpisnica, medjutim “de facto”, prevoznici Bosne i Hercegovine i dalje plaćaju ovu taksu.
- Zahtijevamo da se uskladi procedura, po uzoru na EU u pogledu registracije vozila i teritorijalnog pristupa, „registracija vozila se završava na tehničkom pregledu“.
- Predlažemo da se ograniči cijena registracije poluprikolice, izmjenljivih transportnih sudove, koja sad u prosjeku iznosi oko 1300 KM, na nivo od 150 KM. Naime, ova mjera će pomoći da se prevozničke firme, mogu proširiti djelatnost i biti konkuretnije za različite vrste roba. Na primjer registracija u Sloveniji je 100 eura. Te da se cijena registracije skupa vozila ujednači i da se omogući prelazak na obavljanje registracije putem tehničkog pregleda. Drugo pitanje je vezano za osiguranje, svjedoci smo da u polisama osiguranja, prevoznik nije zaštićen. Moramo uskladiti rizike u EU i naše polise. Svakako da je ovo entiteska nadležnost, pokrenuli smo pitanje, ali očekujemo podršku.
- Zahtijevamo ukidanje monopola na ATP certifikate, te da u Bosni i Hercegovini bude barem pet mjesta 3 u FBiH i 2 u Republici Srpskoj. Spriječiti SMS atestiranje i izdavanj drugih certifikata jer ćemo biti isključeni iz EU kao nevažeći, potom nam slijedi seoba kapaciteta.
- Realizaciju svih dogovorenih aktivnosti sa predstavnicima UINO BiH – Prevoznici raspolažu sa dokumentovanim postupcima pojedinaca, svjesnih i nesavjesnih postupaka pojedinaca ili grupa, usporavanje u postupku od 14,5 sati je nepodnošljivo. Osnovni pokretač blokada smatraćemo UINO BiH.
- USKLADITI RAD svih službi na svim graničnim prelazima – rad službi veterinarskih, sanitarnih, fitosanitarnih nije usklađen i nije u funkciji 24 sata izvoznom sektoru, a drumski prevoznici ispaštaju i trpe troškove.
- PRIMJENA INSTRUKCIJE O UGOVORNOM IZNAMLJIVANJU VOZILA STRANIH TABLICA Prevoznicima je dozvoljeno da se koriste Ugovorom o iznajmljivanju i upotrebi izmjenljivih transportnih sudova. U skladu sa pozitivnom i proevropskom praksom da se ubrzaju lanci snabdijevanja. Definisati vremenski okvir od minimum 180 dana.
- Sinhronizovati propise u oblasti drumskog prevoza, te standardizovati pristup, procedure i postupke primjene propisa na cjelokupnom carinskom području Bosne i Hercegovine.
- HITNO uvođenje u punom kapacitetu NCTS – ukidanje takse. Kada je u pitanju NCTS i uvođenja novog kompjuterizovanog tranzitnog sistema, a koji je bi značajno ubrzao proceduru. Problem sa kojim se suočava UINO BiH za pristup konvenciji je ELIMINISANJE TAKSE. Apelujemo da se usmjerimo i ka Ministarstvu Finansija BIH, ukoliko se ne eliminiše taksa, ostaćemo kao jedina zemlja u okruženje bez NCTS u punom kapacitetu. No, na pojedinim graničnim prelazima imamo različitu primjenu procedure za provoz, tranzit ili drugu operaciju.
- Potrebno je da modul “selektivnošću”, ( modul omogućava da se pojedina vozila pregledavaju a ne svako vozilo), te neophodnosti da se potpuno primjeni u praksi. Zato pozivamo da dopunimo saznanja o postupanju pojedinaca na ispostavama.
- Zahtijevamo da se radno vrijeme sinhronizuje sa radnim vremenom ostalih službi u Bosni i Hercegovini, te sa susjednim carinskim službama.
- Predlažemo da u Zakonu o prevozu, definišemo obligaciono plaćanje drumskog prevoza na 35 dana. Mjera koja je u svim evropskim zemljama prisutne, na taj način, prevoz se mora platiti 35 dan, a ako se ne plati, država naplaćuje duplu prevozninu od dužnika, kao prekršaj i isplaćuje se prevozniku iz garantnog fonda.
- Zhtijevamo da se prevoznicima izvrši povrat ili umanjenje troškova akciza na osnovu CMR tovarnih listova i drugih relevantnih dokaza da su transportni-kilometri realizovani van BiH.
- Zahtijevamo da u zakonskom okviru definišemo, ili bolje naglasiti uskladiti politiku sa evropskom unijom, sat čekanja je 40 eura, a auto dan 400 eura, pretvoreno u KM. Na ovaj način većina zemalja ubrzava lance snabdijevanja i smanjuje troškove proizvodnje.
- Urgentno je da inspekcijske službe, sanitarni, fito-sanitarni, veterinarski inspektori budu na raspolaganju 24 sata, te da u koordinaciji sa kolegama iz Hrvatske a putem Ministarstva inostranih poslova se otvori pitanje saradnje. Vjerujemo da znate, mi smo osuđeni na tri granična prelaza. Ovako zadržavanje, a u prosjeku vozač godišnje izgubi 206 sati na graničnim prelazima Bosne i Hercegovine, u konačnom rezultatu gubimo jednu platu za vozača. Zbog ovog i drugih razloga, prošle godine pojedini prevoznici su bili primorani da se registruju i u Hrvatskoj. Ako se uzmu izdaci po zaposlenom, možete pretpostaviti koliki je gubitak.
- Hitno, urgentno je potrebno da potpišemo sporazume o porezima, PDV i drugim davanjima, koja se jedino naplaćuje prevoziocima iz Bosne i Hercegovine. Svjesni da ovu mjeru možete jedino u razgovoru sa Vašim kolegama iz drugog entitet a i Savjeta Ministara, ali godinama unazad trapimo štetu zbog nepostojanja sporazuma.
- Zahtijevamo da se za prevoznike uveća popust za korišćenje auto-puta na 25% i da se putem zajedničkog uređaj, koji funkcioniše, omogući popust domaćim prevoznicima. (RS i FBiH)
- Predlažemo da se iz fonda zaštite životne sredine, te drugih fondova EU pokrene pitanje „zelene agende“, stimulacije pri kupovini vozila koja će biti prihvatljiva u EU, kao što znate „Zelena agenda“, predviđa naplatu poreza na ugljen dioksid, što će direktno da utiče na cijenu prevoza i ukupnih troškovaalkulacije naših proizvoda.
- Zahtijevamo da u cijeni plaćanja terminalnih usluga CT, (Sl.Gl 11/2016) uračunati su i troškovi vaganja, drugim riječima niste u obavezi da dodatno plaćamo vagarske usluge. Ova odluka je za sve terminale i GP. Cijena terminala se mora razdijeliti po satu zadržavanje.
- HITNO, nastaviti aktivniji rad sa predstavnicima UINO BiH, budući da je imenovan direktor UINO BiH, formirana je komisija (kontinuitet) za nastavaka razgovora i analizi operativnog plana dogovorenog na prethodnim sastancima. Pitanja smanjenja opterećenja, ugradnjom DISPLEJA (na svim GP i CT), na kome bi se 35% vozila nalazilo na zelenom putu, kao i ostala usaglašena pitanja procedura. (dogovorenih i usaglašenih).
- Pozivamo sve institucije na dijalog sa prevoznicima da se okrenu zajedničkom nastupu, mi prevozimo 89,7% svih roba u Bosni i Hercegovini, zaslužujemo poštovanje, zapošljavamo oko 43 000 stanovnika i nismo dobili nikakvu subvenciju.
- Podnijeti zahtjev u skladu sa zakonskim i podzakonskim aktima u Republici Srpskoj i Bosni i Hercegovini za „eliminacije nepotrebnih troškova koji su opterećenje za rad, uključujući i ,odjel zapošljavanja radnika iz inostranstva. Omogućiti jednostavnije zapošljavanje „stranih radnika“.
- Uspostaviti aktivan dijalog sa udruženjima poslodavaca u RS i FBIH, s ciljem aktivnijeg učešća i u socijalnom dijalogu sa nadležnim institucijama.
- Hitno, zatražiti ubrzavanje postupaka za izdavanje Rješenja za pojednostavljenim postupcima u skladu sa izmjenama Zakona o carinskoj politici, od 01.02.2023. godine ne mogu se više koristiti ranije izdata odobrenja za carinska skladišta, kao ni ranije izdata odobrenja za sljedeće pojednostavljene carinske postupke:
-
- odobrenja za pojednostavljeni postupak po fakturi (uz predočenje robe i provedbu tog postupka na graničnom prijelazu) za puštanje u slobodan promet pri uvozu i za postupak izvoza,
- odbrenja za lokalno izvozno i lokalno uvozno carinjenje i
- odobrenja za ovlaštenog pošiljaoca i ovlaštenog primaoca (kao pojednostavljenja u postupku provoza).
Zahtijevamo transparentniji rad svih organa u sektoru drumskog transporta, s ciljem uspostavljanja jedinstvenom modela ponašanja i postupanja na cijeloj teritoriji BiH. Eliminacija svih diskriminacija koje se sprovode na terenu od različitih tumačenja do primjene Zakona i podzakonskih propisa.
Konzorcijum zahtijeva da se u budućem komuniciranju, definisanju i usaglašavanju Zakona i podzakonskih akata bude konsultovan.
Platforma sa zahtjevima je jednoglasno usvojena i biće dostavljena na relevantne adrese, sa rokovima da nakon određenog roka, od 01.11.2023 godine slijedi usaglašavanje narednih akcija.