Međunarodna drumska transportan unija objavila je ozbiljnu analizu s ciljem da dovedemo do poboljšanja atraktivnosti i olakšavanje pristupa profesiji vozača uz ambicioznu reviziju Direktive o vozačkim dozvolama EU! A, šta radimo mi?
Bosna i Hercegovina, naravno, kao što se može pročitati u Izvještaju, jednostavnije će biti priznavanje vozačkog znanja i vještine sa vozačkom dozvolom u trećoj zemlj, nego jednom od entiteta BiH ili Brčko distrikta.. Tačnije, vozač sa vozačkom dozvolom će biti priznat u bilo kojoj zemlji EU, dok neće biti priznat u međuentiteskoj “ apsurdin-stanu“.
Naime, ako ste vozač iz Republike Srpske i želite da se zaposlite u preduzeću iz Federacije Bosne i Hercegovine, a da pri tome obavljate unutrašnji ili međunarodni prevoz, jednostavnije dobijate RADNU DOZVOLU „VOZAČA MOTORNOG VOZILA“ u Sloveniji, Njemačkoj, Češkoj Republici i slično.
Ako ste pak vozač iz Brčko Distrikta, sa mjestom prebivališta, želite da radite u preduzeću iz Republike Srpske ili iz Federacije Bosne i Hercegovine, jednostavnije je da aplicirate i u kraćem roku ćete dobiti sve potrebne RADNE DOZVOLE i PRIZNAVANJE VJEŠTINE za rad na radnom mjestu PROFESIONALNI VOZAČ MOTORNIH VOZILA u Velikoj Britaniji, a u Hrvatskoj ćete biti nagrađeni i bonusom.
Ukoliko ste POSLODAVAC iz Bosne i Hercegovine, bez obzira na sjedište RS/FBiH, i želite zaposliti vozača motornog vozila iz Bosne i Hercegovine, pored investicije u najskuplje radno mjesto u Bosni i Hercegovini prosječno 100 000 KM, za jedno radno mjesto, biće Vam jednostavnije da napravite „izvoz“ vozača motornog vozila u Hrvatsku, Sloveniju ili bilo koju drugu zemlju, gdje uskoro možete očekivati i podsticaj od šest mjeseci plaćenog poreza i doprinosa za transfer „bosanskohercegovačkog profesionalca“.
KLASTER LOGISTIKA je ranije prikazala da 43000 ljudi obavljaju poslove vozača motornih vozila, a da „administrativni ometači i birokratkske neznalice“ su grupa od ne više od 20 interesnih osoba koja uništava transportnu industriju Bosne i Hercegovine (skup svih prevoznika iz dva entiteta i Brčko distruikat).
Da li se hrabri prevoznici i menadžeri povlače i bježe u Sloveniju, Hrvatsku? Da li će menadžeri koji su uložili 4 milijarde KM, a nisu iskoristili profit, već i dalje ulagali u svoju lokalnu zajednicu, opštinu, grad preduzeti jasne korake i nazvati „stvari“ pravim imenom ili će se povući ispred 20 ometača poslovanja u transportnoj industriji? Naravno, nećemo zaboraviti i pomagače. VRIJEME JE ZA DJELOVANJE!
Analiza i stav IRU-a o reviziji Direktive EU o vozačkim dozvolama.
Istorijat Tokom poslednjih decenija, komercijalni drumski transport – i putnički i robni – uspostavio se kao okosnica moderne mobilnosti i lanaca snabdevanja, služeći građanima Evrope bezbedno i efikasno, dok naša društva i privrede pokreću ka održivom i prosperitetnom budućnost. Nedavne i sadašnje krize dodatno su povećale ulogu komercijalnog drumskog saobraćaja u privredi i društvu, čineći ga suštinskim, zaista ključnim delom funkcionisanja društva, sa neuporedivom fleksibilnošću od vrata do vrata i potencijalom prilagodljivosti.
Drumski transport je sposoban da dopuni – a u nekim slučajevima i zameni – prekinutu mobilnost ili pruža usluge drugih vidova transporta tokom kriznih situacija.
Oko 4 miliona profesionalnih vozača danas je aktivno u drumskom transportu i logistici, što ga čini ključnim poslodavcem u EU. Profesionalni vozači prolaze solidnu obuku i redovnu prekvalifikaciju, što profesionalne vozače, uključujući mlade vozače, čini najbezbednijim vozačima u Evropi.
Profesija takođe brzo stari, u nekim slučajevima za 1 godinu svake 2-3 godine. Retko je na radaru mladih kada se razmišlja o budućim izborima karijere, dok oni koji su zainteresovani da se pridruže profesiji nailaze na značajne barijere, kako finansijske tako i pravne. Konkretno, minimalna dob za vožnju postala je prava prepreka, sprečavajući mlade ljude da se pridruže profesiji. Postoji značajan jaz između trenutka kada mladi ljudi završe školu i kada mogu da uđu u profesiju, koji u nekim zemljama i podsektorima može dostići 5-7 godina.
Ovo je u pozadini veoma visokog nivoa nezaposlenosti mladih u Evropi. Razlozi za nestašicu su brojni i složeni. Njima se treba baviti u istinskom partnerstvu sa što je moguće više javnih i privatnih aktera, uključujući i druge sektore koji se suočavaju sa sličnim pitanjima. Nakon intenzivne debate unutar industrije, IRU je usvojio viziju, strategiju i akcioni plan za kolektivno rešavanje ovih izazova na organizovan način, kratkoročnim i dugoročnim merama i akcijama, u istinskom partnerstvu sa svojim javnim i privatnim partnerima.
Prilika za predstojeću reviziju Direktive EU o vozačkim dozvolama Kamen temeljac strategije industrije je prilika koju pruža predstojeća revizija Direktive o vozačkim dozvolama EU, koja bi trebalo da počne početkom 2023. Odobravanjem dole navedenih predloga industrije tokom njene revizije,
Očekuje se da će sadašnji udeo mladih vozača (ispod 25 godina) u struci (6% za teretni i 5% za putnički saobraćaj) bi se povećao na 10% do 2030. godine, stavljajući industriju drumskog saobraćaja na solidnu, dugoročnu stazu podmlađivanja, uz niz pozitivnih sporednih efekata, kao što je povećanje udela žena vozača na 10% do 2030. EU. Pored toga, imajući u vidu očekivano vreme potrebno za primenu revidirane Direktive o vozačkim dozvolama, kao i ogroman trenutni jaz od više od 0,5 miliona profesionalnih vozača u Evropi,
IRU takođe predlaže stvaranje okvira EU za priznavanje i razmenu profesionalnih vozačkih dozvola iz trećih zemalja, kada su zaposleni u drumskim transportnim kompanijama osnovanim u EU.
Predlozi IRU-a za reviziju Direktive EU o vozačkim dozvolama
• Pojasniti odredbu da 18-godišnji profesionalni vozači kamiona sa potpunom obukom mogu upravljati teretnim vozilima u nacionalnom i međunarodnom saobraćaju.
• Uklonite ograničenja udaljenosti i uskladite minimalnu starosnu granicu vožnje za vozače autobusa sa onima koji se primenjuju na vozače kamiona (18 godina).
• Usvojiti EU listu trećih zemalja čiji su zvanični CPC vozači priznati da ispunjavaju standarde EU za obuku profesionalnih vozača.
• Napravite originalnu vozačku dozvolu D1 koja omogućava vozačima da voze vozila za prevoz putnika sa 21/22+1 sedišta (trenutno 16+1)
• Dozvolite 17-godišnjacima da započnu profesionalnu obuku vozača, što bi im omogućilo da polažu ispit i počnu da voze čim napune 18 godina.
• Dozvolite 17-godišnjim obučenim mladim profesionalnim vozačima drumskog saobraćaja da prate kompetentne i iskusne profesionalce vozači.
• Zalagati se za mogućnost korišćenja vozačke dozvole B za upravljanje lakim komercijalnim vozilima koja su prešla granicu od 3,5 tone i vozilima za prevoz putnika do „8+1” sedišta, zbog ugradnje dodatne bezbednosti na putu ili niske ili nulte- emisioni pogonski sklopovi.
• Prepoznati postojeće vozačko iskustvo nosilaca B dozvole koji se već bave profesionalnim transportom sa vozilima ispod 3,5 tone i do „8+1” sedišta na svom putu i obuku za dobijanje profesionalnih C i/ili D dozvola.
• Zalagati se za digitalizaciju vozačkih dozvola.
• Zagovarati interoperabilnost digitalnih platformi.
• Omogućiti kompanijama za drumski transport da pristupe dostupnim javnim/zvaničnim bazama podataka koje pokrivaju informacije o privremenom ili konačnom gubitku/povlačenju profesionalnih vozačkih dozvola, omogućavajući im da provere ispravnost svojih vozačkih dozvola.
IRU predlozi za okvir EU za priznavanje i razmenu profesionalnih vozačkih dozvola trećih zemalja
• Evaluacija (test kompetentnosti) njihovog znanja i veština, prema treba ispuniti uslove propisane Direktivom EU o obuci vozača.Ovo bi posebno trebalo da obuhvati posebne zahteve za utvrđivanje legitimnosti vozačku dozvolu i veštine vlasnika, kao što je korišćenje najnovije tehnologije, uključujući digitalne/pametne tahografe, vožnju levo (ako je relevantno), sa specifičnim fokus na bezbednost na putevima. Praktične evaluacije u kompaniji mogu biti deo ovoga evaluacija. Takođe se predlaže da bude standardizovan okvir za evaluaciju razrađen na nivou EU.
• Takav okvir evaluacije treba da pravi razliku između trećih zemalja koje su implementirale standarde obuke vozača uporedive sa EU i oni koji to nisu, dok u isto vreme propisno razmatraju sve sporazume između U i trećih zemalja, obavezujući ove poslednje da primenjuju U’s driing dozvole i pravila obuke vozača. Paralelno, takav okvir bi mogao uzeti u obzir pokretači naloga koji dolaze iz trećih zemalja koje aktivno primenjuju ECMT Povelja kvaliteta.
• Države članice treba da ponude odgovarajuću tehničku podršku, uključujući jezik pomoć, vozačima iz trećih zemalja kako bi se olakšao proces polaganja ispita. • Uvodna obuka i obuka kompetencija do 35 sati (minimalno 24 sata i maksimalno 35 časova) da popuni sve potencijalne praznine u znanju i veštinama vozači iz trećih zemalja. Ovo bi trebalo da obuhvati, posebno, novu tehnologiju i puteve bezbednost i, ako je relevantno, vožnja levom stranom, sa položenim ispitom, prema na uslove propisane Direktivom EU o obuci vozača.
• Države članice treba da imaju pravo da zahtevaju sveobuhvatniju indukciju i test kompetencije kako bi se osiguralo da nosioci licence C i D imaju nivo potrebne za njihove zadatke, uključujući u pogledu specifične geografije, vremena uslovi itd.
• Mogao bi se ustanoviti probni period, tj. od 1 godine, da bi se ovo pratilo bezbednosne performanse sušara, pre konačnog priznavanja/razmene njihovih C ili vozačke dozvole. U slučaju ozbiljnih ili ponovljenih povreda ili nezgoda, priznavanje njihove vozačke dozvole može biti oduzeto i podložno polaganju a obavezna obuka i/ili ispit.
• Treba izbegavati da bilo koji uslov izaziva diskriminaciju između vozača trećih zemalja koji žele da rade za kompanije za drumski transport osnovane u EU i vozači trećih zemalja koji rade za kompanije za drumski transport iz trećih zemalja koje imaju pristup tržištu EU.