Autobuske usluge zauzimaju vitalnu ulogu u društvu. U EU, oni su najčešće korišćeni vid kolektivnog prevoza. S obzirom na trenutni nedostatak vozača, pomislili biste da će se učiniti sve što je moguće da se privuče još vozača.
Putnička industrija se oslanja na posvećene, profesionalne i vešte vozače. Bilo da vozite profesionalne fudbalere na njihove utakmice, turiste na njihova odredišta ili putnike u školu i posao svaki dan, potrebno je više vozača. Nešto Evropi – kao i drugim regionima – trenutno nedostaje.
Sektor ima stariju populaciju koja je mnogo starija od radno aktivnog stanovništva. Više od četvrtine vozača u Evropi otići će u penziju za manje od pet godina. U međuvremenu, stopa zamene je mnogo niža, što operatere dovodi u očajnu situaciju da privuku nove vozače.
Potražnja za vozačima je takođe u porastu, što doprinosi postojećoj nestašici. Ako se situacija nastavi, sektor će takođe ozbiljno ugroziti svoju sposobnost da unapredi prelazak sa privatnih vozila na kolektivne vidove transporta i ispuni ciljeve dekarbonizacije.
Rješenja postoje
Prevoznici i nacionalna udruženja primenjuju rešenja za poboljšanje pristupa profesiji vozača autobusa. U Francuskoj, Transdev je pokrenuo akademiju za regrutovanje i obuku budućih vozača sa kursevima od 4 do 6 nedelja. Transdev finansira ceo sveobuhvatni program obuke, koji rezultira dobijanjem nacionalno priznate licence.
U Velikoj Britaniji, National Ekpress-ova akademija za obuku vozača nudi regrutima priliku da steknu svoju PCV licencu zajedno sa CPC obukom ili da završe kurseve za obnavljanje znanja. Nakon uspešnog završetka PCV licence ili kursa za osvežavanje, svim novozaposlenim se nudi pozicija sa punim radnim vremenom kao profesionalni vozač autobusa u kompaniji National Ekpress Transport Solutions.
Drugi kreiraju fleksibilne kurseve obuke. Na primer, UCplus je danski program obrazovanja za vožnju koji prihvata pojedince koji ne govore tečno danski. Učenici koji prate program uče danski i stiču veštine potrebne da postanu profesionalni vozači.
Vlade takođe treba da se uključe i uklone barijere za ulazak. Jedna od njih je starost. Minimalna starosna granica za vožnju treba da bude 18 godina i da se uskladi na regionalnom nivou. Još jedna prepreka su troškovi licence. U mnogim zemljama dobijanje licence košta mnogo više od jednomesečne minimalne bruto plate. Vlade treba da doprinesu troškovima dozvola i obuke za nove vozače kako bi se ublažio nedostatak vozača.
U proseku košta 4.620 evra da postanete licencirani putnički vozač u većim evropskim zemljama. (Prosjek zasnovan na Danskoj, Nemačkoj, Poljskoj, Rumuniji, Španiji i Švedskoj.)
4.620 evra
Prosečna cijena da postanete licencirani putnički vozač u velikim evropskim zemljama
Naš najnoviji izveštaj o putničkom sektoru predviđa da bi Evropa u narednim godinama mogla imati veoma ozbiljan nedostatak vozača autobusa: čak 50% ukupnih pozicija moglo bi biti nepopunjeno 2026. godine, ako se ne preduzme ništa. Evropa ima sve stariju populaciju profesionalnih vozača, sa 30% vozača koji su trenutno stariji od 55 godina koji će se penzionisati do 2026. godine, dok je samo 2% mlađe od 25 godina.
KLASTER OGISTIKA je pripremila paket za rješavanje pitanja vozača u >Bosni i Hercegovini, kao i pitanja poslovanja transportnih kompanija. U toku je usaglašavanje sa udruženjima, interesnim zajednicima, Privrednim Komorama s ciljem da se zaštiti trensportna industrija. Bosna i Hercegovina mora imati niže troškove od zemalja u regionu, ukoliko želi transportne kapacitete u funkciji privrednog sistema. Koristili smo se iskustvima IRU, izvještajima EU, i naravno realnim sektorom poslovanja. Uskoro očekujemo konkretizaciju rješenja. Cijena obuke u Bosni i Hercegovini ne smije biti veča od 100 KM, prepreke koje su instalirane od strane interesnih grupa se moraju ukloniti, ukupni administrativni troškovi moraju se umanjiti za 60%, prohodnost se mora ubrazati, čekanje umanjiti, kontrolni organi u funkciji transportnih operatera, podsticanje zapošljavanja, povrat PDV u Sloveniji i drugim zemljama, potpuna digitalizacija transportnog sistema… samo su neke od mjera koje ćemo predstaviti Vladama.
KLASTER LOGISTIKA
foto izvor https://www.iru.org/