Automatizovani HGV vozači bez predostrožnosti će obavljati prave logističke operacije u Evropi u naredne 3,5 po godine, počev od oktobra 2022. godine, saopštilo je Evropsko udruženje proizvođača automobila (CLEPA). U ovom pilot projektu, autonomni kamioni od 40 tona preći će četiri nacionalne granice na transportnom koridoru od Holandije do Norveške i demonstrirati terminalne operacije u četiri različite luke i terminali na putu.
Projekat MODI će demonstrirati automatizovana vozila na teškim relacijama bez bezbednosnih slučajeva vožnje vozača na autoputu od Roterdama u Holandiji do Mosa u Norveškoj, prelazeći četiri nacionalne granice i demonstrirajući operacije terminala u četiri različite luke i terminale na putu.
Automatizovani transport će značajno doprineti poboljšanju evropskih transportnih i logističkih lanaca. Istraživački projekat MODI će preduzeti značajne korake ka identifikovanju i rješavanju barijera koje sprečavaju da se to ostvari.
Učesnici se nadaju da uvođenje CCAM može dovesti do mnogih pozitivnih društvenih efekata, kao što je sigurniji i efikasniji transport svuda i za sve.
„U mobilnosti, logistički sektor je poseban zbog oskudice vozača teških kamiona, pritiska da se smanje troškovi i visoka iskorišćenost vozila u odnosu na privatni putnički transport. Stoga su profitabilni poslovni slučajevi kao posljedica automatiziranih vozila za logistički sektor već vrlo vjerovatni,“ objašnjava CLEPA u svojoj najavi.
„Iako se razvoj automatizovanog transporta ubrzava, još uvek postoji mnogo prepreka koje treba prevazići pre nego što vidimo potpuno uvođenje takvog transporta,“ dodaje se u saopštenju. Ove prepreke su povezane sa zrelošću same tehnologije, ali i sa propisima, usklađivanjem i društvenim prihvatanjem. Prepreke eskaliraju kada se razmatra transport preko granice.
Sa ITS Norveška kao koordinatorom projekta, projekat MODI ima za cilj da ubrza uvođenje visoko automatizovanih teretnih vozila kroz demonstracije i prevaziđe prepreke za uvođenje automatizovanih transportnih sistema i rešenja u logistici.
Transportni koridor od Holandije do Norveške izabran je za demonstracijske aktivnosti. Holandija, Nemačka, Danska, Švedska i Norveška su među evropskim zemljama za koje se očekuje da će biti prvi pokretači koji će implementirati potpuno automatizovana vozila.
Projekat se sastoji od pet slučajeva upotrebe, od kojih svaki opisuje dio logističkog lanca. On identifikuje šta je potrebno za automatizovani nivo vožnje bez ljudske interakcije (poznat kao SAE nivo 4) i šta još nije moguće. Projekat će se fokusirati na razumevanje i prevazilaženje regulatornih barijera i infrastrukturnih nedostataka na koridoru autoputa za javne puteve. Zatvorena područja su terminali koji se nalaze u lukama Rotterdam, Hamburg, Göteborg i Moss. Svaki terminal se fokusira na izazove kao što su kontrola pristupa, punjenje, koordinacija sa automatizovanim vođenim vozilima, utovar/istovar i predaja iz javnosti u ograničena područja.
Pored demonstracija, MODI pruža detaljne poslovne modele za logistički sektor, pokazujući da CCAM vozila mogu dovesti do većeg profita, posebno pri vožnji na koordinisan način. Projekat će biti realizovan od oktobra 2022. godine na 3,5 godine.
Pilot projekat uglavnom finansira Evropska komisija kroz okvirni program Horizon Europe, koji je dodelio bespovratna sredstva u iznosu od 23 miliona evra za ukupni budžet od oko 28 miliona evra.
Takođe, konzorcijum sastavljen od 29 privatnih subjekata učestvuje u projektu testiranja i validacije implementacije kooperativnih, povezanih i automatizovanih rešenja mobilnosti (CCAM) za realne logističke operacije.
Konzorcijum se sastoji od 29 partnera, od kojih 16 predstavlja industrijske organizacije, dobavljače vozila, logistiku i udruženja, 8 istraživačkih organizacija i univerziteta, te 5 putnih vlasti, javnih tijela i gradova/regija duž koridora, predstavljajući kompletan lanac vrijednosti.
(izvor:https://trans.info/)