Rat u Ukrajini dramatično je povećao transport robe južno od Crnog mora, vršeći veći pritisak na zagušene granice. IRU i članovi iz regiona okupili su se u Grčkoj kako bi razmotrili rješenja.
Transport robe duž ruta koje zaobilaze južne obale Crnog mora, između Kavkaza i Evrope, značajno je porastao od početka rata u Ukrajini. Ove rute su takođe deo ključnog Srednjeg koridora od Kine do Evrope, prateći drevne trgovačke puteve Puta svile preko centralne Azije.
Tranzit preko Turske, na primer, porastao je za 47 odsto samo u prvih šest meseci ove godine. Rast obima trgovine vrši pritisak na već zauzete granice, što značajno usporava prekogranični transport.
Prošle nedjelje, dva trgovinska i transportna događaja u Solunu, Grčka, okupila su članice IRU-a, vlade i regionalna tela kako bi razmotrili poboljšanje protoka robe duž ovih ključnih trgovačkih ruta. Članovi IRU-a sastali su se na Generalnoj skupštini Crnomorske ekonomske saradnje – Unije udruženja drumskog transporta (BSEC-URTA). Član IRU-a OFAE je takođe organizovao konferenciju o ulozi severne Grčke u izgradnji međunarodnih transportnih veza.
Generalni sekretar IRU-a Umberto de Pretto, koji je održao uvodnu izjavu na Generalnoj skupštini BSEC-URTA, rekao je: „Trgovačke rute su se pomerile sa severa na Srednji koridor, ali graničnim prelazima je teško da se nose sa dodatnim obimom.
„Vozači se suočavaju sa izuzetno dugim i iskreno neprihvatljivim vremenima čekanja na granicama. Mogu da provedu bilo gde od nekoliko dana do 40-50 dana na granici. To nije u redu. Da ne spominjem koliko je skupo da vozači, roba i kamioni danima sjede na granici.
„Dobra vest je da postoje različiti digitalni alati koje trenutno možemo da implementiramo kako bismo olakšali uska grla na granici.“
Isprobani i testirani digitalni alati, kao što su digitalni TIR i e-CMR, ubrzavaju procedure prelaska granice i održavaju kretanje robe. Neke zemlje BSEC-a, kao što su Turska, Gruzija i Azerbejdžan, blizu su implementacije eTIR-a.
IRU i BSEC-URTA su takođe naglasili u prošlosti neprihvatljive procedure prelaska granice koje treba promeniti, uključujući obaveznu dezinfekciju vozila, ponavljajuće carinske kontrole, kao što su rendgensko skeniranje i nedostatak sigurnih i sigurnih parking mesta.
Vlade pokušavaju da poboljšaju granične prelaze. Na primjer, dnevni kapacitet granice Kapikule-Kapitan Andreevo (Turska-Bugarska) povećan je sa 950 na 1.500. Međutim, potrebno je više akcija.
„Moramo da radimo zajedno na ključnim izazovima kako bismo ostvarili puni potencijal drumskog transporta i trgovine širom regiona,“ rekao je Umberto de Pretto, koji je na konferenciji OFAE govorio i na panelu o drumskom saobraćaju i trgovini širom regiona Balkana i Crnog mora.
„Liberalizacija transportnih kvota, posebno u tranzitu, trebalo bi da bude naša dugoročna vizija. Moramo povećati BSEC dozvole, uvesti nove zemlje u sistem i u potpunosti ga digitalizovati,“ dodao je on. IRU se raduje što će se Grčka, Bugarska i Azerbejdžan uskoro pridružiti BSEC sistemu dozvola i na kraju ga proširiti na sve zemlje BSEC-a.
Na osnovu sve većeg uspeha sistema, koji je nastao pre 10 godina, IRU i BSEC-URTA nastavljaju da se zalažu za povećanje broja dozvola i proširenje geografske pokrivenosti.