Međunarodna unija cestovnog transporta (IRU), od 1. januara 2025. godine, broj dana za dokazivanje rada kod mobilnih radnika vozača povećava se na 56 dana. Ova promena je deo novih propisa koji su usklađeni sa evropskim zakonodavstvom kako bi se poboljšala transparentnost i praćenje radnog vremena vozača.
Vozila iz trećih zemalja (van EU) koja imaju masu do 3,5 tone i obavljaju prevoz između zemalja EU smatraju se kabotažom. Prema pravilima EU, kabotaža se odnosi na nacionalni prevoz robe unutar jedne države članice EU od strane prevoznika koji nije rezident te države članice
Podsjećamo vas na nadolazeće rokove zamjene; Do kraja 2024. godine, analogni i digitalni tahografi bi trebali biti zamijenjeni pametnim tahografima druge generacije.
Prva generacija pametnih tahografa mora biti zamijenjena do 18. augusta 2025. godine.
Nakon izmene i dopune Uredbe (EU) br. 165/2014, pametni tahograf verzija 2 mora biti ugrađen u:
- sva novoregistrovana vozila, od 21. avgusta 2023. godine;
- sva registrovana vozila opremljena analognim i digitalnim tahografom (G1) koja se bave međunarodnim drumskim prevozom i kabotažom,do 31. decembra 2024. godine;
- sva registrovana vozila opremljena Smart tahografom verzije 1 (G2V1) koja se bave međunarodnim drumskim prevozom i kabotažom, do 18. avgusta 2025. godine.
Preduzećima se preporučuje da planiraju naknadnu opremu, kako bi osigurali da njihova vozila angažovana u međunarodnom transportu budu naknadno opremljena tokom periodične inspekcijske posete radionici (koja se odvija svake 2 godine).
Treće zemlje koje su potpisnice AETR sporazuma (Evropski sporazum o radu posada vozila koja obavljaju međunarodni drumski prevoz) obavezne su da primenjuju Uredbu (EU) br. 165/2014 zbog nekoliko razloga:
- Harmonizacija pravila: AETR sporazum je uspostavljen kako bi se harmonizovala pravila o radnim uslovima posada vozila u međunarodnom drumskom prevozu. Primena istih pravila, uključujući Uredbu (EU) br. 165/2014, osigurava jednake uslove za sve učesnike u međunarodnom prevozu, bez obzira na to da li dolaze iz EU ili trećih zemalja.
- Povećanje bezbednosti: Uredba (EU) br. 165/2014, koja se odnosi na tahografe, pomaže u praćenju radnog vremena vozača i osigurava da se poštuju propisi o vremenu vožnje i odmora. Ovo doprinosi povećanju bezbednosti na putevima, što je od zajedničkog interesa za sve zemlje potpisnice AETR sporazuma.
- Smanjenje administrativnih barijera: Primena istih tehničkih standarda i pravila olakšava administrativne procedure i smanjuje barijere u međunarodnom prevozu. Ovo omogućava efikasniji i brži protok robe i usluga između zemalja potpisnica.
- Automatska primena: Prema članu 22bis AETR sporazuma, sve izmene i dopune tehničkih specifikacija tahografa koje donosi EU automatski se primenjuju i na zemlje potpisnice AETR sporazuma. Ovo osigurava da sve zemlje koriste najnovije tehnologije i standarde.
Ovi razlozi osiguravaju da treće zemlje koje su potpisnice AETR sporazuma primenjuju Uredbu (EU) br. 165/2014, čime se postiže veća usklađenost i efikasnost u međunarodnom drumskom prevozu.