Sud pravde Evropske unije poništio je ovo pravilo Paketa mobilnosti 4. oktobra. Međunarodna organizacija za cestovni transport traži formalne odgovore o praktičnim implikacijama presude Suda.
Raluca Marian objašnjava zašto Komisija treba dati pojašnjenje: „Možda nam je jasno da odluka Suda ima trenutni učinak, ali stotine i hiljade mikro-preduzeća koja obavljaju transport u EU nisu upoznate sa komplikovanim sistemom odluka Suda EU. U ovom trenutku, web stranica Komisije o pravilima pristupa tržištu čak i ne spominje odluku Suda i još uvijek objašnjava kako bi se vozilo trebalo vratiti kući.“
Dana 4. oktobra 2024. godine, Sud pravde Evropske unije objavio je svoju presudu o nekoliko odredbi Evropskog paketa mobilnosti koje su osporile države članice. Sud je poništio pravilo o vraćanju vozila, ali je potvrdio valjanost svih ostalih spornih odredbi.
Sud pravde Evropske unije ukinuo obavezu da se vozila vraćaju svakih osam sedmica u operativni centar transportne kompanije, „pošto zakonodavac EU nije dokazao da ima dovoljno informacija da mu omogući da procijeni proporcionalnost takve mjere“, kako tvrdi Sud u izjavi koja unapređuje presudu.
Poništena mjera bila je jedna od tačaka Paketa mobilnosti, odobrenog 2020. godine, koji je tražio veću regulaciju transportnog sektora unutar granica EU. Sedam istočnoevropskih zemalja – Litvanija, Bugarska, Rumunija, Kipar, Mađarska, Poljska i Malta – podnijele su do 15 žalbi za poništenje nekih tačaka zakona. Ovog petka, Sudija je presudio u njihovu korist o jednom od najvažnijih – obaveznom vraćanju kamiona.
Sud pravde EU u velikoj mjeri potvrđuje valjanost Paketa mobilnostiŠta sad? Međunarodna organizacija za cestovni transport (IRU) je jasna da mjera istječe i da ne postoji pravna osnova za nametanje sankcija transportnim kompanijama koje se ne pridržavaju ovog pravila. Međutim, njegova predsjednica, Raluca Marian, pita se da li ima prostora za evropske institucije da odobre sličnu mjeru, ali ovaj put opravdava njenu proporcionalnost: „Nije jasno šta će se dalje desiti. Hoće li Evropska komisija pokušati predstaviti slučaj s više informacija o proporcionalnosti takve mjere? Ili ova presuda stavlja tačku na pokušaj EU da zahtijeva od operatera da kamione odvezu kući izvan obaveznih tehničkih pregleda?“, rekao je Marian u izjavi objavljenoj nakon što je saznao za presudu.
Sud pravde, međutim, generalno je potvrdio valjanost Paketa mobilnosti i odbacio je ostale argumente sedam zemalja kandidata.
Pored obaveznog vraćanja kamiona, ovih sedam država je zatražilo da se poništi pet drugih mjera: zabrana vozačima da se sedmično odmaraju u kamionu; povratak vozača u njihovo uobičajeno mjesto prebivališta svake tri do četiri sedmice; stupanje na snagu novog tahografa; zabrana kabotaže na četiri dana između dva perioda kabotaže; i klasifikacija vozača kao upućenih radnika kada obavljaju ove operacije kabotaže. U vezi s ovim tačkama, Sud pravde je odbacio ništavost, jer smatra da „zakonodavac EU – to jest, Vijeće i Evropski parlament – nisu očigledno prekoračili granice svog širokog diskrecijskog prava u tom pitanju“.
Sud podsjeća ove zemlje da Paket mobilnosti „ima za cilj uspostaviti novu ravnotežu između različitih interesa u pitanju, posebno interesa vozača za bolje socijalne uslove rada i interesa poslodavaca u obavljanju svojih transportnih aktivnosti pod poštenim komercijalnim uslovima“.
Također odbacuje jedan od argumenata koje je najviše ponavljalo sedam država podnositeljica zahtjeva: da su sporna pravila štetna za periferne zemlje. „Oni se primjenjuju neselektivno na cijeloj teritoriji Evropske unije i ne diskriminiraju transportne kompanije osnovane u državama članicama koje se navodno nalaze na periferiji Unije. Ako ta pravila utječu na određene kompanije u većoj mjeri, to je zato što su se odlučile za ekonomski model poslovanja koji se sastoji od pružanja većine, ako ne i svih njihovih usluga primateljima sa sjedištem u državama članicama udaljenim od njihove države članice poslovnog nastana„, tvrdi se.
Sa presudom koja je donesena ovog petka – presuda će biti u potpunosti poznata u narednim danima – Sud pravde EU je slijedio kriterije svog generalnog pravobranioca, koji je objavio izvještaj sa svojim zaključcima prošlog novembra.
Od februara 2022.
Povećana regulacija u sektoru uvedena Paketom mobilnosti je pozdravljena od strane mnogih transportnih udruženja koja razumiju da istočnoevropske kompanije prakticiraju nelojalnu konkurenciju, jer iako imaju sjedište u onim zemljama sa nižim troškovima rada i poreza, posluju puno radno vrijeme u zapadnim državama Evropske unije. To je u više navrata izrazio španski Fenadismer, koji je već u četvrtak izrazio žaljenje što je Evropska pravda mogla poništiti – kao što se konačno dogodilo – obavezu da se kamioni vraćaju svakih osam sedmica u operativni centar kompanije. Mjera koja je stupila na snagu 2. februara 2022. i sada je poništena.
https://www.rutadeltransporte.com/no