U organizaciji Ministra saobraćaja i veza Republike Srpske, organizovan je radno-operativni sastanak sa direktorom UINO Bosne i Hercegovine. Sastanak je realizovan u dobroj namjeri i sa izuzetno visokim stepenom usaglašenih zaključaka, kooperativnog pristupa svih prisutnih , i uz dogovor sa konkretnim aktivnostima i analizom učinjenog, što donosimo u zaključcima:
Saglasili smo se da preduzimajući mjere i aktivnosti uz koordinaciju svih zainteresovanih strana u lancu da u cilju optimizacije i smanjenja prosječnog vremena zadržavanja na carinskim-terminalima sljedećim aktivnostima:
- Uvodi se mjerenje aktivnosti u carinskim procedurama, u cilju smanjenja vremena zadržavanja na svim cerinskim terminalima, u cilju optimizaicje procedura.. Vrijeme rada carinskog službenika (inspektor) od recepcije-kontrolora-pregledača i drugih, bez pritisaka biće vrednovan i mjerljiv, te analiziran na 15-dnevnom nivou;
- vidljivost svakog vozila, carinske deklaracija, od momenta ulaska na carinsko područje Bosne i Hercegovine (od ulaza do završetka procedure)procedura obrade carinskih dokumenata biće obezbjeđeno sa informacijom na centralnom displeju terminala. Na ovaj način će se eliminisati bilo kakva opstrukcija učesnika u lancu.
- selektivnost ( crveni ili zeleni put) sve pošiljke koje se selektuju na „zeleni put“, automatski će biti preusmjerene sa minimalnim zadržavanjem u skladu sa preporukom carinskog softverskog sistema i vrijeme zadržavanja će biti minimalno.
- primjedbe na rad carinskih službenika od bilo kakvog postupka koji izlazi izvan zakonskog okvira (korupcija, opstrukcija, nedozvoljeno postupanje i sl.), analiziraćemo na 15-dnevnom nivou. ( prijave i dokaze ćemo objedinjavati u skladu sa SG 103/14).
- hitno, urgentno organizovati sastanak sa predstavnicima „entiteskih“ Inspekcijskih tijela – organa, u cilju ujednačavanja radnog vremena, ujednačavanje procedura, (posebno u dijelu neusaglašenosti FBiH i RS oko procedura, terminoloških problema, nadležnosti, tržišnih, sanitarnih, fito-sanitarne kontrole i kontrole hrane). Neusaglašenost uzrokuje (30-50) % ukupnog zadržavanja.
- ujednačiti procedure na svim GP/CI.
- UINO će revidirati Odluku o privremenu uvozu – poluprikolica, u Odluku o upotrebi „izmjenljivih transportnih sudova“, s ciljem pojednostavljenog načina upotrebe poluprikolica sa stranim tablicama idr.
- potvrđeno je da u cijeni plaćanja terminalnih usluga CT, (Sl.Gl 11/2016)da su uračunati i troškovi vaganja, drugim riječima niste u obavezi da dodatno plaćamo vagarske usluge. Ova odluka je za sve terminale i GP.
- Cijena usluge terminala je takođe definisana i fiksna, nije dozvoljeno dopisivanje na CT ili dopunske naplate;
- vozila pod ADR, ATP režimom (hladnjače), prevoz živih životinja imaju režim prioriteta.
- direktor UINO BiH je informisao prisutne da je u toku, rješavanje problema oko administartivne takse, a samim tim primjena NCTS u punom kapacitetu i uz primjenu NCTS sa T1. Odluka o administartivnoj taksi je pripremljena za sjednicu Savjeta ministara BiH.
- UINO je informisala da se radno vrijeme na GP Bratoljub produžava, te da očekuju i druge aktivnosti ka normalizaciji usluga , s ciljem alternativnog prelaza u odnosu na zatvoreni GP Karakaj, a čija normalizcija rada se očekuje za 18 mjeseci.
Pored zaključaka koji su usmjereni na operativni rad i sprovođenje u praksi, aktuelizirali smo i dopunili pitanja, a koja smo i pisanom obliku ranije dostavili, između ostalih diskriminacije prevoznika u EU, iz domena 90 dana u 180 dana, te drugim preprekama sa kojim se susrećemo. Takođe smo ranije dostavili zahtjeve o potrebi da se aktueliziraju sporazumi o PDV sa drugim državama;
Sve informacije koje prikupite ili posjedujete, prijedloge koje možemo preduzeti da ubrzamo postupanje na GP Gradiška i na drugim GP, možete dostaviti na: