Autoprevozna industrija se suočava sa hroničnim nedostatkom vozača. Pitali smo šefa poslovnog razvoja kompanije Freightsafe, Šolta Milara, šta se može učiniti da se poboljšaju uslovi rada vozača kamiona na duge relacije.
Najnovija IRU-ova anketa o nedostatku vozača pokazala je da je više od tri miliona radnih mesta vozača kamiona trenutno nepopunjeno u 36 zemalja, što je sumorna cifra za koju se predviđa da će se udvostručiti do 2028. bez značajnih akcija. Izveštaj takođe sadrži najbolje prakse i mere da se profesija učini dostupnijom i privlačnijom. Evo kako član IRU-a Freightsafe radi na poboljšanju uslova rada vozača kamiona.
Koji su ključni izazovi povezani sa nedostatkom vozača? Sa populacijom vozača koji stari, problem nedostatka vozača se stalno pogoršavao u poslednjih 20 godina. Danas je prosečna starost vozača u Evropi 47 godina. Profesija se bori da privuče dovoljno novih vozača da zadovolji potražnju za uslugama drumskog tereta. Ozbiljni nedostatak bezbednih i sigurnih uslova za parkiranje je jedan od problema koji koči profesiju. Rješavanje ovog kritičnog pitanja bilo je u srcu našeg rada. Ali sve više shvatamo da je vreme provedeno van kuće, porodice i prijatelja tokom dugoročnih operacija još jedan razlog zašto su mladi ljudi manje u iskušenju da preuzmu profesiju. Za buduće vozače, posebno mlađe, ovo je bila značajna prepreka, jer potražnja za provođenjem nedelja van kuće može ometati nečiji društveni život.
Nažalost, manji broj vozača koji se pridružuju industriji na dugim relacijama znači veće opterećenje za one koji su već u funkciji. Moramo da im što više poboljšamo uslove rada. Koje rešenje nudi Freightsafe? Freightsafe dizajnira, gradi i upravlja modularnim prostorima za parkiranje i punjenje kamiona, koristeći koncept „ekonomije deljenja“. Sve naše parking površine su izgrađene prenamjenom postojećih nekretnina vezanih za kamione (kao što su depoi, servisni centri i luke). Instaliramo infrastrukturu za parkiranje kamiona povezanu sa Bosch platformom za rezervaciju sigurnog parkiranja kamiona. Ova infrastruktura ima rešenja za fizičku i digitalnu kontrolu pristupa, omogućavajući korisnicima da garantuju svoj prostor fizičkom barijerom povezanom sa njihovom digitalnom rezervacijom. Posle Švedske, Nemačke i Španije, uskoro ćemo pokrenuti našu šestu lokaciju u blizini Nirnberga, Nemačka, sa planovima za našu prvu italijansku lokaciju kasnije ove godine. Svi Freightsafe sajtovi su dizajnirani da budu naknadno opremljeni punjačima za električna vozila, podržavajući prelazak na elektrifikaciju i budućnost transporta.
Kako to funkcioniše? Freightsafe prvenstveno radi na pristupu vođenom klijentima, koristeći moć ekonomije deljenja za lociranje lokacija u odabranoj oblasti. Domaćin Freightsafe Park & Charge čvorišta prima mesečnu uplatu u zamenu za prostor koji je koristio. Ovo stvara „sajt unutar sajta“ u koji se ne traži da investiraju, rade ili preuzimaju odgovornost za bilo koje aspekte. Korisnici mogu potpisati dugoročne ugovore za garantovano korišćenje sajta. Alternativno, lokacija može da se koristi kao javni sistem koji se plaća, gde kamioni rezervišu svoj prostor unapred. Dispečer vrši rezervaciju na Bosch platformi i šalje mu unapred podešeni medijum za kontrolu pristupa za lokaciju (ANPR kamere, KR kodovi, RFID kartice ili veb link) da otvori kapiju. Kada vozač stigne na lokaciju, koristi odabrani medij i može pristupiti svom pojedinačnom parkingu (i mjestu za punjenje). Kada se odmori, vozač jednostavno odlazi i korisniku se mesečno fakturiše. Šta je novi operativni model „spuštanje i zamena prikolice“?
Model „prikolice ispusti i zameni“ izgrađen je na konceptu releja kao što je Poni Ekpress iz 1800-ih. Umesto da voze višednevne rute širom Evrope, vozači upravljaju svojim kamionima na jednoj ruti u okviru veće relejne mreže. Autoprevozna industrija se suočava sa hroničnim nedostatkom vozača. Pitali smo šefa poslovnog razvoja kompanije Freightsafe, Šolta Milara, šta se može učiniti da se poboljšaju uslovi rada vozača kamiona na duge relacije. Autoprevozna industrija se suočava sa hroničnim nedostatkom vozača. Pitali smo šefa poslovnog razvoja kompanije Freightsafe, Šolta Milara, šta se može učiniti da se poboljšaju uslovi rada vozača kamiona na duge relacije. Autoprevozna industrija se suočava sa hroničnim nedostatkom vozača. Pitali smo šefa poslovnog razvoja kompanije Freightsafe, Šolta Milara, šta se može učiniti da se poboljšaju uslovi rada vozača kamiona na duge relacije. Autoprevozna industrija se suočava sa hroničnim nedostatkom vozača. Pitali smo šefa poslovnog razvoja kompanije Freightsafe,
Šolta Milara, šta se može učiniti da se poboljšaju uslovi rada vozača kamiona na duge relacije. Autoprevozna industrija se suočava sa hroničnim nedostatkom vozača. Pitali smo šefa poslovnog razvoja kompanije Freightsafe, Šolta Milara, šta se može učiniti da se poboljšaju uslovi rada vozača kamiona na duge relacije. 1 / 3 U idealnom svetu, vozač A vozi teret u point gde se susreću sa vozačem B. Oba vozača menjaju svoje prikolice i vraćaju se u bazu, odakle se mogu vratiti kući svako veče. S obzirom na složenost logističke industrije, retko je to tako jednostavno, ali princip ostaje. Ako je potrebno, moraju se uspostaviti sastajališta gde se prikolice mogu bezbedno parkirati dok se ne pokupe. Ovo je jedna od ključnih oblasti fokusa kompanije Freightsafe. Koje su pogodnosti za vozače i transportne kompanije? Što se tiče nedostatka vozača, primarna korist je da profesija bude mnogo privlačnija za buduće vozače.
Ovaj sistem nudi znatno poboljšanu ravnotežu između posla i privatnog života za vozače koji mogu da obavljaju rute na kratkim relacijama za dugolinijske operacije. Za kompanije koje su usvojile ovaj model, on je već imao primetan uticaj na njihovu sposobnost da zaposle nove vozače. S obzirom na sve veći broj nepopunjenih vozačkih pozicija u svetu i poteškoće pri njihovom popunjavanju, model drop and svap je efikasno rešenje za transportne i logističke kompanije. Kako industrija i vlade mogu pomoći da se ovo rešenje učini dostupnijim? Zanimljivo je da su i drop and svap koncept i ekonomija deljenja veoma pogodni za elektrifikaciju industrije drumskog transporta. Dok dekarboniziramo industriju, od vitalnog je značaja da izgradimo nove operativne modele koji odgovaraju novim tehnologijama, a ne da pokušavamo da ih uklopimo u postojeći model.
Verujemo da je podsticaj za provajdere logistike mogućnost da finansiraju infrastrukturu za punjenje preko zajedničkih čvorišta i da pokreću releje sa baterijskim električnim kamionima kako bi se prevazišla ograničenja dometa. Na nivou politike, ovo treba da se prevede u promociju novih koncepata i podršku, kroz subvencije, za transportne kompanije koje su voljne da ih testiraju. Postojeća industrija dizel drumskog transporta imala je više od 100 godina da optimizuje svoj model. Oni koji grade modele budućnosti moraju dobiti vreme i podršku da dostignu sličan nivo zrelosti.
Više rešenja koja implementiraju udruženja i kompanije za drumski transport – kao što su ASTIC, CEVA Logistics i Scania – kao i vlade za poboljšanje dostupnosti i atraktivnosti profesije dostupno je u IRU-ovom Globalnom izveštaju o nedostatku vozača tereta za 2023.
Izveštaj, koji se zasniva na istraživanju više od 4.700 transportnih kompanija u Americi, Aziji i Evropi, koje predstavljaju 72% globalnog BDP-a, uključuje odeljke o: Uticaj ekonomskih kretanja Nedostaci vozača Trenutni nivo nestašice Demografska kretanja Prognoza za 2028 Pristupačnost i privlačnost profesije Barijere koje zatvaraju profesiju Rešenja i najbolje prakse koje primenjuju kompanije i vlade
www.iru.org