Novi standardi će osigurati da ovaj segment sektora drumskog saobraćaja doprinese prelasku na mobilnost sa nultom emisijom štetnih gasova i postizanju klimatskih ciljeva EU do 2030. godine i klimatskoj neutralnosti do 2050. godine,“ navodi se u saopštenju Evropske komisije.
Savet EU i Evropski parlament postavili su sebi cilj smanjenja emisije CO2 iz teških vozila za 45% u periodu 2030-2034, za 65% u periodu 2035-2039. i za 90% od 2040. nadalje (u poređenju sa nivoima iz 2019. godine).
Obim uredbe je proširen tako da će se ovi standardi sada primenjivati na gotovo sva teška vozila (uključujući profesionalna vozila kao što su kamioni za smeće, damperi i betonski mikseri od 2035. godine), gradske autobuse, autobuse na velike udaljenosti i prikolice. Pojedinačna ograničenja smanjenja emisija postavljena su i za prikolice (7,5 odsto) i poluprikolice (10 odsto) od 2030. godine pa nadalje.
U skladu sa klimatskim ciljevima za 2030. godinu i kasnije, ciljevi koje je predložila Komisija su zadržani:
- 2030-45 posto,
- 2035-65 posto,
- 2040-90 posto.
U 2025. godini već su planirani trenutni zahtjevi (ranije se pretpostavljalo smanjenje od 15 posto).
Evropski parlament i Savet sada moraju formalno da odobre sporazum. Kada se ovaj proces završi, nova pravila će biti objavljena u Službenom listu EU i stupiće na snagu.
Nedostatak uslova transpozicije
Zakonodavci su se dogovorili o najambicioznijim ograničenjima CO2 za kamione i autobuse na svetu,“ navodi se u saopštenju Asocijacije evropskih proizvođača automobila (ACEA).
Proizvođači kamiona i autobusa u potpunosti podržavaju ambiciozni program dekarbonizacije. Međutim, ACEA naglašava da „dogovoreni raspored za uvođenje ograničenja emisija ostaje izuzetno težak zbog nedostatka neophodnih uslova za njihovo sprovođenje“.
Infrastruktura za punjenje električne energije i punjenje vodonikom, sveobuhvatni sistemi određivanja cena ugljenika i opsežne mere podrške koje omogućavaju prevoznicima da brzo investiraju ključni su elementi za brzu dekarbonizaciju teškog transporta, zajedno sa vozilima sa nultom emisijom štetnih gasova,“ naglasio je Sigrid de Vries, generalni direktor ACEA.
„Ne možemo da nastavimo da postavljamo ambiciozne ciljeve za proizvođače vozila i očekujemo da se oni postignu brzo i efikasno. Bez okvira za povećanje potražnje za modelima sa nultom emisijom štetnih gasova, biće nemoguće postići ciljeve, posebno u predviđenom vremenskom okviru,“ tvrdi de Vries.
ACEA napominje da više od 400.000 baterijskih električnih i hidrogenskih vozila mora biti na putevima do 2030. godine kako bi se ispunili ciljevi, a da najmanje jedna trećina svih novih registracija moraju biti modeli sa nultom emisijom. Da bi se to omogućilo, biće potrebno 50.000 pogodnih stanica za punjenje (od kojih su većina megavatni sistemi za punjenje) i najmanje 700 stanica za punjenje vodonikom. Dekarbonizacija transporta teške robe zahteva zajednički napor različitih zainteresovanih strana u transportnom sektoru.
Činimo svoj deo posla ulaganjem i povećanjem masovne proizvodnje kamiona i autobusa sa nultom emisijom štetnih gasova, ali se oslanjamo na sposobnost naših kupaca da ulažu i upravljaju novim vozilima kako bi zamenili starije modele koji su trenutno na evropskim putevima,“ rekao je de Vries.
Prema Fedoru Unterlöhneru, šefu transporta i životne sredine, EU je proizvođačima kamiona jasno stavila do znanja da gotovo sva njihova vozila moraju biti bez emisija.
Evropski proizvođači sada imaju jasnu mapu puta za povećanje proizvodnje električnih i hidrogenskih vozila i moraju biti spremni da budu u toku sa Teslom i njenim kineskim rivalima,“ rekao je Unterlohner.
Lesen Sie mehr unter: https://trans.info/de/blockabfertigung-in-tirol-2024-375678