Po drugi put za manje od tri godine, Evropa je na ivici logističke paralize. To je rezultat još jedne obustave letova kroz Suecki kanal, ovaj put vezan za građanski rat u Jemenu, kao i tekući sukob u Izraelu i Pojasu Gaze.
Jemenski militanti koji se protive izraelskoj intervenciji u pojasu Gaze pucali su nekoliko puta prošle sedmice na kontejnerske brodove koji prelaze Crveno more, prema Sueckom kanalu. Kao odgovor, četiri brodska operatera, Hapag-Lloyd, Maersk, MSC i CMA CGM, koji zajedno čine do 70 posto kontejnerskog prometa između Azije i Evrope, napustili su putovanja kroz Suecki kanal. Umesto toga, brodovi će ići sigurnijom rutom oko Afrike, što su sve četiri kompanije već zvanično objavile u svojim najavama.
Ova alternativna ruta dodaje najmanje 10 dana vremenu transporta. Istovremeno, podseća na situaciju iz marta 2021. godine, kada je jedan od kontejnerskih brodova blokirao Suecki kanal, nasukan nedelju dana. To je bilo dovoljno da izazove višenedeljna kašnjenja u globalnoj logistici, evropske fabrike koje se bore sa još većom nestašicom materijala i komponenti, a cene goriva rastu. Za putne prevoznike, uključujući i one iz Poljske, ova situacija ne sluti na dobro.
Nažalost, ovoga puta se ne može reći da će evropskim prevoznicima biti pružena jedinstvena prilika da se vrate na „Put svile“ odlaskom na kazahstansko-kinesku granicu i tamo preuzimanjem tereta kamionom. Tranzit kroz Rusiju ostaje uglavnom zatvoren za naša vozila, a alternativna ruta do Kazahstana – koja vodi kroz Tursku, Gruziju i Azerbejdžan – i dalje se smatra teškom i vrlo dugotrajnom. Pokušaji traženja drugih alternativa, poput one iz oktobarskog članka: Nova ideja za rute iz EU prema Kini, zaobilazeći Rusiju i Tursku – nisu laki