Udeo sudara sa komercijalnim prevozom na prelazima na nivou se povećava. Upravo ti sudari vlakova i ponekad teških vozila mogu dovesti do ogromnih posljedica. Podaci pokazuju da četvrtina nesreća na prelazima na nivou uključuje profesionalne vozače. ProRail stoga pokreće kampanju usmjerenu na ovu ciljnu grupu.
Izvršni direktor ProRail-a John Voppen insistira na važnosti bezbednosti: „Očekujete ponašanje u saobraćaju od profesionalnih vozača koji rade sa teškom opremom. Zato oglasimo uzbunu i želimo da ovi direktori budu svesniji rizika. Unapred procenite situacije i pažljivo pogledajte unapred. Zato što lako možete sprečiti sudar tako što nikada ne zauzimate prelaz nivoa, već ga odmah ostavljate prilikom prelaska. A ako se zaglavite, znate šta da radite i uvek pozovite 112.“
Rastući udio
Broj sudara sa komercijalnim prevozom na prelazima na nivou se ne smanjuje. Zabrinjavajuće, jer se ukupan broj sudara smanjuje. Ovo smanjenje ogleda se u petogodišnjem prosjeku iz 2012. godine, koji je tada iznosio 44,8. U 2022. godini taj prosek iznosi 31,6 sudara godišnje na prelazima nivoa.
U proteklih deset godina došlo je do oko 75 sudara sa profesionalnim vozačima. Šest osoba je poginulo, a oko 50 je ranjeno. Sudari su opasni po život, ne samo za samog vozača, već i za putnike, željezničko osoblje i drugi saobraćaj na ravnom prelazu.
Željeznički saobraćaj u zastoju
Sa takvim sudarom, materijalna pustoš je takođe ogromna, sa oštećenjem pruge, instalacijama prelaza nivoa i vozom. A ako moramo popraviti prugu, željeznički promet se ponekad zaustavlja danima. Svake godine, oko 50.000 minuta kašnjenja vozova rezultat je saobraćajnih nezgoda, što odgovara otkazivanju oko 1600.vozova.
Bliski sudari takođe imaju ozbiljne posledice. Registrujemo ne manje od 160 godišnje. Sudari u blizini dovode do kočenja u slučaju nužde i obavještenja u slučaju nužde. Osoblje i putnici su svaki put šokirani, a železnički saobraćaj je poremećen. Ovo takođe dovodi do kašnjenja u prevozu tereta i putnika.
Šta treba da uradiš?
Svakog dana, kamioni i drugi (profesionalni) prevoz putuju železnicom. U većini slučajeva, stvari idu dobro. Gledanje napred, takođe i iznad nivoa prelaza, je veoma važno. Pravila za siguran prelaz:
- Uvek ostavite prelaz nivoa što je brže moguće i nikada ne prestajte da razmišljate o tome.
- Pretpostavimo da drveće već pada ili se zatvara i da ste već na prelazu nivoa: možete da isterate drvo u slučaju nužde i ipak napustite prelaz nivoa.
- U slučaju akutne opasnosti, dovedite se na sigurno i odmah pozovite 112.
Mere za veću bezbednost
Kao menadžer željeznice, nastavljamo raditi na sigurnosti na željeznici. Sigurnost prijelaza na razini je presudna u tome jer tamo gdje se ukrštaju prometni tokovi, sudar uvijek vreba. ProRail podiže sve više i više prelaza nivoa. U poslednjih nekoliko godina preduzeti su značajni koraci u tom pravcu. Od 1863 prelaza nivoa u 2019. godini, 136 je podignuto tri godine kasnije. Ako lifting nije moguć, trudimo se da utičemo na saobraćajne situacije. Na primer, poboljšanjem vidljivosti za učesnike u saobraćaju ili prilagođavanjem gustine saobraćaja u konsultaciji sa organima za puteve.
Takođe redovno proveravamo prelaze nivoa sa policijom i našim BOAs. U periodu od 25. do 29. septembra održana je Nedelja železničke akcije. Tokom ove nedelje, osoblje za reagovanje na incidente, zajedno sa policijom, držalo je akcije na prelazima nivoa. Ponekad se čini da učesnici u saobraćaju ne mare za crvena svetla prelaza nivoa. Akcije izvršenja održane su na 24 lokacije sa ukupnim rezultatom od 155 policijskih izvještaja. Groningen, Steenwijk, Maastricht i Hilversum su bili izvanpodručni. Zbog toga ćemo u narednim mesecima održavati češće kontrolne akcije na ovim lokacijama.
Kampanja za komercijalni transport
Sve veći udio komercijalnog transporta u slučaju incidenata na željezničkim prijelazima razlog je da ProRail poduzme posebne mjere. Kako bi se podigla svest o riziku prilikom prelaska nivoa prelaza, ProRail će se fokusirati na ove vozače u novoj kampanji od 10. oktobra.