Redovno čujemo o incidentima u kojima neko pregazi vozilo koje stoji u traci za hitne slučajeve ili čak udari osobu pored njega. Ovo je posebno veliki problem na poljskim autoputevima, gde su trake za hitne slučajeve sužene na samo 2,5 metra i jednostavno ne odgovaraju kamionima pune veličine.
Direktni uzroci ovakvih događaja mogu, naravno, biti veoma različiti. Međutim, postoji problem koji nesumnjivo ovdje igra trajnu ulogu. Još uvijek je čest nedostatak navike među vozačima da uvijek stanu u lijevu traku pri viđenju zaustavljenog vozila. Ovo je važno jer vožnja levom stranom ne samo da vam omogućava da držite distancu, već otkriva i opasno mesto, što vozačima koji voze iza sebe olakšava da ga vide. Ovo je posebno važno u slučaju kamiona, gde osoba koja prati drugi set zapravo nema nikakav pogled na put.
Naravno, mora se priznati da ovaj izlaz na lijevu traku često nije jednostavna stvar. U Poljskoj ćemo to posebno osetiti od početka jula ove godine, kada je uvedena opšta zabrana preticanja kamiona na svim autoputevima i autoputevima sa dve trake. Od tada, mnogi vozači putničkih automobila osećaju pravo da blokiraju bilo koji kamion sa uključenim signalom za levo skretanje.
Dosta pritužbi, međutim, jer je ovaj tekst imao za cilj da pokaže pozitivan primjer. Stoga ćemo sada pogledati pravilo koje je godinama na snazi u SAD-u, zatim je uvedeno u Kanadi, a nedavno se može naći i u prvoj europskoj zemlji. Amerikanci to zovu „Prelazak preko zakona“, a sve to znači da su vozači dužni stati u lijevu traku ako vide zaustavljeno vozilo pokraj ceste.
Uputstva za vozače iz države Viskonsin:
Prvi „Slide Recipe“ pojavio se u američkoj saveznoj državi Južna Karolina 1996. godine. Tada je naručio najmanje jednu traku udaljenosti od stacionarnih vozila sa upaljenim svjetlima upozorenja. I zato što je novo pravilo brzo dokazalo svoje pravo, u narednih 16 godina usvojilo ga je čak 49 od svih 50 američkih država. Štaviše, u međuvremenu, „Slide Rule“ je više puta pooštren. U početku se ticalo zaustavljanja policijskih automobila, vatrogasaca ili ambulantnih vozila, ali je vremenom počelo uključivati prolazak pored svih automobila sa upaljenim svjetlima za opasnost. Postojale su i države koje su dozvoljavale mogućnost boravka u njihovoj traci, ali samo pod uslovom veoma značajnog izuzeća. Na primer, na Floridi morate da ograničite brzinu za najmanje 20 mph, ili 32 km/h. Kada je reč o potencijalnim kaznama, na primer, u Kaliforniji ćemo platiti i do 1000.30 dolara za kršenje naloga, a u državi Tenesi ima i do <> dana pritvora.
Kao što sam već pomenuo, ova ideja je vremenom počela da se smiruje i u Kanadi. Godine 2015. uveo ga je, između ostalih, Quebec, najveća provincija u zemlji, kojom dominira stanovništvo francuskog govornog područja. Odatle je do Francuske vodio pravi put, koja je postala prva zemlja koja je uvela ovaj princip u Evropi. „Pravilo klizanja po strani“ objavljeno je tamo u septembru 2018. godine, u uredbi Ministarstva unutrašnjih poslova. Ako vidite bilo koji automobil u traci za hitne slučajeve, kako stoji ili se kreće veoma malom brzinom, on vam naređuje da značajno usporite i vozite levo kako bi traka bila slobodna. Alternativno, kada je lijeva traka potpuno zauzeta, vozač mora voziti do ekstremnog lijevog dijela svoje trake i značajno usporiti. Ko to ne učini, može računati na novčanu kaznu od najmanje 135 eura. Druga stvar je da istraživanja pokazuju široko rasprostranjeno nepoznavanje ove odredbe među lokalnim vozačima. Prema istraživanju sprovedenom 2020. godine, dve godine kasnije, 27 odsto Francuza još uvek nije čulo za to.
https://40ton.net/