ÖBB stalno ulaže u modernizaciju svoje infrastrukture kako bi dodatno povećao atraktivnost javnog prevoza i udvostručio performanse ukupnog željezničkog sistema u Austriji do 2040. godine. Potonji cilj je sada došao korak bliže: Na 57 km dugoj ruti između Linza i Vöcklabrucka, sada je implementirana najnovija tehnologija za željezničke operacije u obliku digitalnog sistema za kontrolu vlakova ETCS. Sistem kontroliše udaljenosti, pravac kretanja i brzinu vozova u realnom vremenu. To omogućava da se više vozova, putnika i teretnog saobraćaja odvija pouzdanije, tačnije i bezbednije na deonici linije. Tokom ovog puštanja u rad, ÖBB je informisao o okvirnom sporazumu sa Siemens Mobility Austria za dalje proširenje ETCS-a.
Na konferenciji za novinare u Linzu, ÖBB-Infrastruktur AG i Siemens Mobility predstavili su dugoročnu saradnju u vidu okvirnog sporazuma i u vidu uspešnog puštanja u rad prvog dela linije. Reguliše širenje železničke mreže na visokom nivou u Austriji sistemom kontrole vozova ETCS (European Train Control System) nivoa 2, uspostavljanje takozvanog ETCS-a (Radio Block Centre, RBC), koji će u budućnosti biti projektovan suvišno, kao i održavanje i servisiranje ovih objekata. Tokom daljeg uvođenja, do 2038. godine planiran je ukupno 21 kontrolni centar ETCS-a, koji će na siguran način pokriti austrijsku mrežu ruta na visokom nivou.
Johann Pluy, izvršni direktor ÖBB-Infrastruktur AG: „Efikasna željeznička infrastruktura je ključna za postizanje klimatskih ciljeva u Austriji. Kako bismo se nosili sa očekivanim povećanjem prometa i pomakom s cesta, u velikoj mjeri se oslanjamo na digitalne inicijative – ETCS Level 2 je izuzetno važan gradivni blok za željeznice budućnosti. Okvirni sporazum sa kompanijom Siemens Mobility zasnovan je na tenderu širom Evrope i sada se radujemo opremanju daljih ruta sa nivoom 2 sa najboljim ponuđačem.“
Arnulf Wolfram, izvršni direktor kompanije Siemens Mobility Austria, objašnjava: „Sa tehnologijom ETCS i DS3 koja se prepliće iz oblaka, pretvaramo konvencionalne železničke pruge u najsavremenije železničke mreže zasnovane na podacima. Iako se većina putnika neće osećati mnogo direktno od ovog velikog napretka, to će značajno povećati profitabilnost, performanse i bezbednost austrijske železničke mreže.“
U ETCS nivou 2, podaci se prenose iz ETCS Radio Block Centra (RBC) u voz putem GSM-R železničkog radija. Balize podataka na stazi koriste se za određivanje položaja voza i prenosa nepromjenjivih podataka rute. Pridruženi signalni okvir prenosi obaveštenje o upražnjenom mestu staze i druge informacije RBC-u. Ovo zatim generiše vozačku dozvolu i šalje je vozilu. Ovo značajno povećava protok puta. Vožnja „sa elektronskim vidom“ kroz nekoliko blokova staza omogućava kratke intervale pri maksimalnoj brzini.
Manja potrošnja goriva – više zaštite okoliša ETCS tako čini osnovu za autonomnu vožnju pri optimalnim brzinama. Ovo je ušteda energije i zaštita životne sredine. Bez ETCS-a, vozovi moraju održavati velike udaljenosti zbog velike udaljenosti kočenja. Zahvaljujući preciznoj visokotehnološkoj lokaciji vozila i komunikaciji mobilnim telefonima, vozovi sa ETCS-om mogu saobraćati u bližim intervalima i tako se za kraće vreme može transportovati više ljudi i robe.
Ove prednosti već utiču na železničke pruge opremljene ETCS-om, kao što su Beč-Breklav, Beč-St. Pölten ili Kufstein-Brenner. Sistem se stalno proširuje – cilj je opremiti sve austrijske linije visokih performansi i glavne veze modernim ETCS nivoom 2. ÖBB-Infrastruktur AG će do 2026. godine uložiti 200 miliona evra u sistem kontrole vozova. Ukupno oko 900 miliona evra izdvojeno je u master planu pod nazivom ETCS i kontrola vozova. Kao evropski standard, ETCS će takođe olakšati putovanje preko nacionalnih granica. To čini putovanja do međunarodnih destinacija pogodnijim i kraćim. Značajna inovacija u ovom okvirnom sporazumu je upotreba DS3 platforme, koja se već uspešno koristi od novembra 2020. godine u pilot projektu na signalnoj kutiji na stanici Achau, Donja Austrija. Iznad svega, ova digitalizacija omogućava ÖBB-u da postigne značajno veću profitabilnost kroz niže troškove ulaganja i održavanja.
DS3 platforma je skraćenica za „Distributed Smart Safe System“ i predstavlja novu softversku platformu kompanije Siemens Mobile za logiku vezanu za bezbednost. Ova platforma se koristi za migraciju postojećih aplikacija (npr. ETCS ili interlocking) na standardnu platformu zasnovanu na COTS-u visokih performansi koja koristi višejezgrenu tehnologiju i novi komunikacijski koncept za potpuno IP baziranu sistemsku arhitekturu. DS3 će omogućiti da kontrolni centri ETCS-a budu dodatno optimizovani i fleksibilniji u budućnosti.
U partnerstvu između ÖBB-a i Siemens Mobility-a, pored spojnog računara koji već radi na DS3 platformi, što je veza sa interlockingima, ceo RBC će u budućnosti biti premešten i na DS3.
https://www.verkehr.co.at/