Po pravilu, vlasnik transportnog preduzeća (prevoznika) odgovoran je za preopterećenje kamiona, pod uslovom da je znao za prekoračenje dozvoljene ukupne težine vozila ili pristao da bude prekoračen. Prevoznik tako ima mogućnost da se oslobodi ove odgovornosti i istovremeno obavezu plaćanja novčane kazne ako dokaže da se preopterećenje vozila dogodilo bez njegovog znanja ili pristanka.
Istovremeno, treba imati na umu član 43 Zakona o saobraćaju, prema kojem su, osim ako ugovorom ili posebnom odredbom nije drugačije predviđeno, utovarne operacije odgovornost pošiljaoca ili primaoca, respektivno. Oni su dužni da ih obavljaju na način koji obezbeđuje prevoz pošiljke robe u skladu sa propisima i propisima o drumskom saobraćaju na javnim putevima, a posebno ne predstavlja opasnost po bezbednost na putevima, prekoračenje dozvoljene težine vozila ili prekoračenje dozvoljenog opterećenja osovina.
Kazne za preopterećenje kamiona u 2023. godini
Vožnja preopterećenim vozilom predstavlja pretnju i za vozača i za druge učesnike u saobraćaju. Istovremeno, nije ravnodušan prema stanju površine. Preopterećeno vozilo je manje kontrolisano. Takođe ima veću distancu kočenja. Veća težina se takođe prevodi u veća moguća oštećenja, brži rad automobilskih komponenti, kao i pogoršanje stanja puteva.
Zbog toga se ozbiljno kažnjava prekoračenje dozvoljene bruto mase vozila, a iznos novčane kazne koja se može izreći zavisi od početne dozvoljene bruto težine vozila i koliko je prekoračena. Ove tarife su utvrđene u Aneksu 3 Zakona o drumskom sportu od 6. septembra 2001. godine. Novčane kazne za preopterećenje vozila izriču se na osnovu člana 97 Zakonika o sitnim prekršajima u vezi sa članom 61. stav 1.
Tako je prijem u drumski prevoz vozilom ili kombinacijom vozila sa maksimalnom dozvoljenom težinom većom od 3,5 t do 12 t, čija je dozvoljena ukupna težina prekoračena, kažnjiv kaznom u iznosu:
- PLN 500 ako je GVW prekoračen za manje od 5%;
- PLN 1000.5 ako je DMC prekoračen za najmanje 15% i manje od 25% (ovo je ozbiljno kršenje);
- PLN 2000.15, ako je GVW prekoračen za najmanje 25% i manje od <>% (ovo je vrlo ozbiljan prekršaj);
- PLN 5000.25 ako je DMC prekoračen za najmanje <>% (ovo je najteži prekršaj).
Pretovar kamiona dozvoljene ukupne težine preko 12 tona preti sankcijama u rasponu od 1000eura (u zavisnosti od stepena pretovara).
Ne smije se zaboraviti da se novčana kazna za prekoračenje dozvoljene ukupne težine može izreći i u transportu lakšim vozilima, od 2,5 t do 3,5 t.
Pored novčanih kazni, gruba ili ponovljena kršenja propisa koji se odnose na dozvoljenu težinu, osovinska opterećenja ili dimenzije vozila mogu rezultirati povlačenjem dozvole za prevoz. Tokom samog pregleda pored puta, kada se otkrije prekršaj u vidu prekoračenja dozvoljene ukupne težine vozila, službenici takođe imaju pravo da zabrane vozaču da nastavi da vozi dok se višak tereta ne prenapuni.
Vožnja u nestandardnom vozilu
Ako se prevoz odvija sa vozilom ili kombinacijom vozila čija su osovinska opterećenja sa ili bez tereta, dimenzija ili stvarne ukupne težine sa ili bez tereta veća od dozvoljenih u odredbama Zakona o drumskom saobraćaju, bavimo se prolaskom nestandardnog vozila.
S druge strane, kretanje takvog vozila dozvoljeno je samo ako su ispunjeni određeni zahtjevi, posebno pod uvjetom da je odobreno nestandardno vozilo relevantne kategorije. Njegovom odsustvom prijetila je kazna do 15.<> PLN.
Žalba na izrečenu kaznu
U skladu sa članom 127 Zakonika o upravnom postupku, stranka ima pravo žalbe na rešenje doneto u prvom stepenu samo na jedan stepen. Organ nadležan za razmatranje žalbe je organ javne uprave višeg nivoa, osim ako zakonom nije predviđeno drugo telo.
Žalba na rješenje koje je donio ITD tako se podnosi glavnom inspektoru cestovnog prometa, međutim, preko tijela koje je donijelo rješenje, odnosno pokrajinskog cestovnog inspektora. Prevoznik ima rok od 14 dana od dana donošenja odluke.
Izvor: https://trans.info/pl/kary-za-przeladowanie-ciezarowki-w-2023-roku-ofni-339541