KLASTER PREVOZNIKA ZVORNIK -koordinacioni odbor je uspio da u korodinaciji i saradnji sa nadležnim službama UINO Bosne i Hercegovine, te JP putevi Republike Srpske, Ministarstvom za bezbjednost BiH, a u skladu sa potpisanim međunarodnim sporazumom sa Republikom Srbijom da djelimično riješi problem nastao kao posljedica zatvaranja međunarodnog graničnog prelaza Karakaj za teretna vozila.
KLASTER PREVOZNIKA ZVORNIK, upornim radom i pritiskom, a uz argumentaciju, dobio je Rješenja nadležnih institucija UINO Bosne i Hercegovine, GP BiH, JP Putevi Republike Srpske, da su u skladu sa potpisanim sporazumom, međunarodni granični prelaz Šepak stavlja u funkciju u dvokratnom periodu od 09.00 do 13.00 i od 22.00 do 06.00, na taj način su ispunjeni djelimični zahtjevi ali sa nadom da će i drugi zahtjevi na istočnim međunarodnim graničnim prelazima između Bosne i Hercegovine i Republike Srbije biti realizovani.
KLASTER PREVOZNIKA ZVORNIK nastavlja sa radom na realizaciji i drugih zahtjeva za dobrobit transportne industrije i privrednika šire regije. Problemi svakodnevno sustižu prevoznike na graničnim prelazima istočnom dijelu granice od Rače do Bratoljuba. Međunarodni prevoznici okupljeni oko KLASTER ZVORNIK dopunili su svoje zahtjeve i u narednim nedjeljama će se odlučiti u kom pravcu će se djelovati od 01.09.2024 godine:
SAOPŠTENJE KLASTERA ZVORNIK
Svjedoci smo neprofesionalnog postupanja službenika GP i službenika UINO na GP Rača, jer nema razlike između vozila sa teretom i bez tereta. Koordinacija između GRANIČNE POLICIJA i službenika carine na graničnom prelazu ne postoji ili jako loša. Vrijeme zadržavanja je postalo nepodnošljivo za prazna vozila, koja nemaju robu za carinski postupak ali se prema njima psotupa kao da su pod teretom.
U nizu, otežavajućih okolnosti, zadržavanje praznih vozila dodatno stvara zagušenje, a samim tim direktno prouzrokuje troškove kojii ugrožavaju opstanak prevozničke djelatnosti.
Mjerenjem zadržavanja utvrđeno je „3000 godina izgubimo u čekanju na Balkanu“, pozivamo GP i UINO da hitno se uskladi sa preporukama o smanjenju vremena zadržavanja i mjerenje rada službenika.
Mi postavljamo pitanje, šta je cilj ovakog rada? Da uništimo i poslednje ostatke prevozništva? Da ugasimo preduzeća? Ako vrijeme putovanja da bi realizovali transportni zadataka predstavlja 1/3 a druge dvije trećine nam potroše službenici za prelazak državne granice, primorani smo na radikalne mjere i tužbe za zloupotrebu položaja, ometanje rada privrednog subjekta.
Poslednji put se obraćamo sa prijedlogom da se ispune zahtjevi i naša očekivanja, od 01.septembra ćemo objediniti sve zahtjeve i preduzeti mjere koje nisu popularne ali su neizbježne. čekanje vozača zbog loše koordinacije ili ne rada službenika je 40 eura, trošak se mora fakturisati i uz pozitivne zakonske akte potraživati od nadležnih institucija.
Ukratko, na Graničnom prelazu Rača u prosjeku gubimo do 34h, naša potraživanja na ime nadoknade troškova će biti 40 eura po satu u skaldu sa preporukama EC.
Prevoznici sa pograničnog prostora Bijeljina-Zvornik-Tuzla-Sokolac, imali su dovoljno strpljenja i razumijevanja, kompromisa i istrpjeli smo puno loših odluka na GP koja se protežu na istočnom sektoru pod kontrolom GP i UINO BiH ali vrijeme je za akciju. DOSTA!!!
Od 01.09.2024 prevoznici najavljuju radikalne akcije i aktivnosti, od pravnih procesnih radnji do opšte blokada. Vrijeme je da odgovorni preuzmu odgovornost za nečinjenje ili opstrukciju od neodgovornih službenika..
KLASTER LOGISTIKA & KONZORCIJUM LOGISTIKA BOSNE I HERCEGOVINE – nastavljaju sa zahtjevima i traganjem za rješenjima kod nadležnih institucija:
- RJEŠAVANJE PITANJA DISKRIMINACIJE U EU – eliminacija kategorije ograničenja za 90 dana u 180 dana, boravka vozača motornih vozila – nije boravak turiste. TRAŽIMO PRAVO NA RAD.
- POTPISIVANJE SPORAZUMA o porezima, PDV i drugim davanjima, koja se jedino naplaćuje prevoziocima iz Bosne i Hercegovine, – države sa kojima smo u potčinjenom položaju SLOVENIJA i DRUGE, godinama unazad trpimo štetu zbog nepostojanja sporazuma. ..
- Zahtijevamo da se za prevoznike popust za korišćenje auto puteva na 25%, u Republici Srpskoj i Federaciji Bosne i Hercegovine.
- Realizaciju svih dogovorenih aktivnosti sa predstavnicima UINO BiH – Prevoznici raspolažu sa dokumentovanim postupcima pojedinaca, svjesnih i nesavjesnih postupaka pojedinaca ili grupa, usporavanje u postupku od 14,5 sati je nepodnošljivo. ( Objevljivanje „zelenog puta“ na displej na carinskim terminalima, implementacija NCTS – T1, smanjenje vremena zadržavanja za 75%)
- Primjena u punom kapacitetu NCTS – ukidanje takse. Kada je u pitanju NCTS i uvođenja novog kompjuterizovanog tranzitnog sistema, a koji je bi značajno ubrzao proceduru. Problem sa kojim se suočava UINO BiH za pristup konvenciji je ELIMINISANJE TAKSE. Apelujemo da se usmjerimo i ka Ministarstvu Finansija BIH, ukoliko se ne eliminiše taksa, ostaćemo kao jedina zemlja u okruženje bez NCTS u punom kapacitetu. No, na pojedinim graničnim prelazima imamo različitu primjenu procedure za provoz, tranzit ili drugu operaciju.
- Potrebno je da modul “selektivnošću”, ( modul omogućava da se pojedina vozila pregledavaju a ne svako vozilo), te neophodnosti da se potpuno primjeni u praksi. Zato pozivamo da dopunimo saznanja o postupanju pojedinaca na ispostavama. Nastavak razgovora i analizi operativnog plana dogovorenog na prethodnim sastancima. Pitanja smanjenja opterećenja, ugradnjom DISPLEJA, na kome bi se 35% vozila nalazilo na zelenom putu, kao i ostala usaglašena pitanja procedura. (dogovorenih i usaglašenih).
- USKLADITI RAD svih službi na svim graničnim prelazima. Rad službi veterinarskih, sanitarnih, fitosanitarnih nije usklađen i nije u funkciji 24 sata izvoznom sektoru, a drumski prevoznici ispaštaju i trpe troškove. Nadležnosti koordinacijom podići na viši nivo.
- Usaglasiti rad i koordinaciju pratećih službi FITO-SANITARNIH, VETERINARSKIH, i drugih kontrolnih organa jer nadležnost je u Upravama kojima smo se obratili za operativni sastanak. Mi, mi se ne možemo zadovoljiti prepiskom koja do sad nije urodila plodom. Izrazićemo u troškovima.
- Urgentno je da inspekcijske službe, sanitarni, fito-sanitarni, veterinarski inspektori budu na raspolaganju 24 sata, te da u koordinaciji sa kolegama iz Hrvatske a putem Ministarstva inostranih poslova se otvori pitanje saradnje. Vjerujemo da znate, mi smo osuđeni na tri granična prelaza. Potrebno je da uskladimo sa R Hrvatskom i prelaz Novi Grad, a uskoro prestaje sa radom i GP Maljevac, V.Kladuša. Od kojih u Gradišci imamo samo jednu saobraćajnu traku. Ovako zadržavanje, a u prosjeku vozač godišnje izgubi 206 sati na graničnim prelazima Bosne i Hercegovine, u konačnom rezultatu gubimo jednu platu za vozača. Zbog ovog i drugih razloga, prošle godine pojedini prevoznici su bili primorani da se registruju i u Hrvatskoj. Ako se uzmu izdaci po zaposlenom, možete pretpostaviti koliki je gubitak.
- Zahtijevamo da se radno vrijeme sinhronizuje sa radnim vremenom ostalih službi u Bosni i Hercegovini, te sa susjednim carinskim službama.
- PRIMJENA INSTRUKCIJE O UGOVORNOM IZNAMLJIVANJU POLUPRIKOLICA i PRIKOLICA „STRANIH TABLICA“ Prevoznicima je dozvoljeno da se koriste Ugovorom o iznajmljivanju i upotrebi izmjenljivih transportnih sudova. U skladu sa pozitivnom i proevropskom praksom da se ubrzaju lanci snabdijevanja. Definisati vremenski okvir od minimum 90 dana. ( Prihvatanje strategije izmjenljivi transportni sudovi)
- Standardizovati pristup, procedure i postupke primjene propisa na cjelokupnom carinskom području Bosne i Hercegovine. Ujednačavanje primjene na svim carinskim terminalima.
- Tražimo da se u izmjenama Zakona o bezbjednosti drumskog saobraćaja i drugih podzakonskih akata, prati inicijativa EU , a to je da lica sa B kategorijom mogu upravljati sa vozilima do 4,25 tona u skladu sa Evropskim prijedlozima za izmjenu kategorizacije vozača. Takođe, da se starosna granica za započinjanje poslova odredi 18 godina, naravno nakon obuke u Auto-Školi, i da se u sam proces uključe i Auto Škole.
- Obavljanje registracije putem tehničkog pregleda. Drugo pitanje je vezano za osiguranje, svjedoci smo da u polisama osiguranja, prevoznik nije zaštićen. Moramo uskladiti rizike u EU i naše polise. Svakako da je ovo entiteska nadležnost, pokrenuli smo pitanje, ali očekujemo podršku.
- Zahtijevamo ukidanje monopola na ovlašćenja koja je odredilo MKT BIH. Eliminacija subjektivnih osjećaja prilikom raspodjele „dozvola“, zahtijevamo primjenu rješenje iz S.Makedonije. Raspodjela u skladu sa realnim parametrima.
- Analiza dosadašnjih raspodjela ukazuje da administracija na primjer u 2022 godini nije raspodijelila samo 919 italijanskih bilateralnih dozvola, za druge zemlje je podatak još porazniji. Tražimo detaljan izvještaj o dosadašnjim raspodjelama u proteklih deset godina.
- Zahtijevamo da se optimizira broj taksi i nameta kojim se opterećuje poslovanje transportnih firmi, na primjer prevoznik opterećen sa minimalno pet davanja na ime članarina u komorama Bosne i Hercegovine, te opterećenja na ime „drugih davanja“.
- Predlažemo da u Zakonu o prevozu, definišemo obligaciono plaćanje drumskog prevoza na 35 dana. Mjera koja je u svim evropskim zemljama prisutne, na taj način, prevoz se mora platiti 35 dan, a ako se ne plati, država naplaćuje duplu prevozninu od dužnika, kao prekršaj i isplaćuje se prevozniku iz garantnog fonda.
- Zahtijevamo da se prevoznicima izvrši povrat ili umanjenje troškova akciza na osnovu CMR tovarnih listova i drugih relevantnih dokaza da su transportni-kilometri realizovani van BiH.
- Definisati paket subvencija drumskim prevoznicima – zelena agenda.
- Zahtijevamo da u zakonskom okviru definišemo, ili bolje naglasiti uskladiti politiku sa evropskom unijom, sat čekanja je 40 eura, a auto dan 400 eura, pretvoreno u KM. Na ovaj način većina zemalja ubrzava lance snabdijevanja i smanjuje troškove proizvodnje.
- Predlažemo da se iz fonda zaštite životne sredine, te drugih fondova EU pokrene pitanje „zelene agende“, stimulacije pri kupovini vozila koja će biti prihvatljiva u EU, kao što znate „Zelena agenda“, predviđa naplatu poreza na ugljen dioksid, što će direktno da utiče na cijenu prevoza i ukupnih troškova kalkulacije naših proizvoda.
- Zahtijevamo da se razmotri rasterećenje Graničnog prelaza Rača sa otvaranjem Graničnog prelaza Šepak, kao odgovor na zatvaranje graničnog prelaza Karakaj i alternativni prelaz Bratoljub.
- Ubrzavanje postupaka za izdavanje Rješenja za pojednostavljenim postupcima u skladu sa izmjenama Zakona o carinskoj politici, od 01.02.2023. godine ne mogu se više koristiti ranije izdata odobrenja za carinska skladišta, kao ni ranije izdata odobrenja za sljedeće pojednostavljene carinske postupke:
- odobrenja za pojednostavljeni postupak po fakturi (uz predočenje robe i provedbu tog postupka na graničnom prijelazu) za puštanje u slobodan promet pri uvozu i za postupak izvoza,
- odbrenja za lokalno izvozno i lokalno uvozno carinjenje i
- odobrenja za ovlaštenog pošiljaoca i ovlaštenog primaoca (kao pojednostavljenja u postupku provoza).
- ZAKAZIVANJE SJEDNICA KOMISIJA ZA SAOBRAĆAJA I KOMISIJE ZA BORBU PROTIV KORUPCIJE