Generalna direkcija za kopneni transport (Dirección General de Transporte Terrestre) u Španiji uskoro će početi da prati RDC vreme čekanja i utovara, saopštilo je udruženje drumskog prevoza Fenadismer.
Špansko ministarstvo saobraćaja postiglo je sporazum sa udruženjem drumskog prevoza Fenadismer oko nekoliko mjera koje obuhvataju oblasti, uključujući regulisanje utovara/istovara u RDC-u. Jedna od najvećih pobjeda bila je to što je vlada pristala da usvoji propis o zabrani utovara za vozača, a druga jednako važno dostignuće pregovora bilo je ograničenje vremena čekanja vozača na RDC-u.
Među mjerama koje su uključene u pomenuti značajni sporazum bilo je sprovođenje studije o vremenu čekanja u centrima za utovar i istovar “kako bi se kvantifikovali troškovi neefikasnosti u ovoj oblasti i definisalo koje bi regulatorne mjere mogle biti neophodne”.
Da bi sprovela ovu mjeru i saznala situaciju u vreme čekanja vozača u Španiji, Generalna direkcija za kopneni transport najavila je da će u realnom vremenu započeti analitičko praćenje trenutne situacije na nekim RDC-ovima. Tačne lokacije na kojima će nadzor biti sproveden biće predložene od strane transportnih udruženja.
Ova analiza će biti sprovedena uz upotrebu računarske aplikacije koja je ranije već korišćena za mjerenje, između ostalog, vremena čekanja na graničnim prelazima.
Prije postizanja dogovora sa Ministarstvom saobraćaja, Fenadismer je sproveo sopstveno istraživanje o ovom pitanju i ustanovio da vreme čekanja na nekim mestima može biti i više od 5 sati.
Novi zakon uključuje zabranu utovara/istovara za vozače HGV-a, kao i nadoknadu za vozače koji moraju predugo da čekaju na RDC-u. Sada se pojavilo da vrijednost naknade treba da bude nešto manje od 40 € na sat.
Iznos odštete otkriven je na video snimku koji je proizveo španski sindikat u saradnji sa ministarstvom saobraćaja te zemlje. Na snimku se navodi da će svakog sata kada kamion stoji mirno na RDC-u, bez obzira na to da li će se odvijati utovar ili istovar, firma za drumski transport koja upravlja kamionom morati da bude nadoknađena u iznosu od 38,60 €.
Sindikat koji je producirao video, CCOO, ipak dodaje da ima mnogo sumnji da će zakon riješiti probleme španskog sektora drumskog transporta. Ona tvrdi da novi zakon ne uspijeva da razjasni brojna pitanja, istovremeno ograničavajući mogućnost kolektivnog pregovaranja.
Iz tog razloga sindikat kaže da će biti u dijalogu sa vladom u vezi sa amandmanima na zakon.
Novi zakon takođe uključuje sljedeće mjere:
- zabrana vozačima da utovaruju i istovaruju vozila preko 7,5 tona;
- nadoknada za RDC kašnjenja tokom 1 sat;
- obaveznu reviziju cijene drumskog transporta na osnovu cijena goriva;
- usvajanje ovlašćenja za sankcionisanje povezanih sa praćenjem pravila Paketa mobilnosti u vezi sa vožnjom i vremenom odmora, kao i obaveznim vraćanjem vozila;
- proširenje maksimalne dozvoljene visine na 4,5 metara za određene visoko vrijednovane vrste transporta sa posebnim potrebama.
izvor: (https://trans.info/)Foto: Auledas, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons (foto samo u ilustrativne svrhe)
A mi? Pročitajte članak KLASTER LOGISTIKA – drumski prevoznici u BiH zapošljavaju više od 43000 radnika! – Klaster Logistika
III. DRUMSKI PREVOZNICI I DRŽAVNI ORGANI
Imajući u vidu činjenicu da je drumski prevoz sa svojim kapacitetima zastupljen u više od 90%, kako izlaznih tako i ulaznih tokova robe kod uvozno/izvoznih procesa, sasvim je opravdano da postavimo određene činjenice i poteškoće u svakodnevnom poslovanju. Naime, analizirajući ekonomske pokazatelje i nastojanje da potpuno realno sagledamo problem koji je obilježio proteklih deset godina, a na bazi činjenica i egzaktnih podataka utvrdili smo sljedeće probleme i poteškoće kod izvoznih/uvoznih procedura:
- 25% slučajeva ( svaki četvrti predmet) čekanje je prouzrokovano zbog neadekvatnog odgovora inspekcijskih organa kod izvoza ili uvoza robe;
- 64% slučajeva čekanja je prouzrokovano zbog sporog odgovora carinskih službenika;
- 11% slučajeva kašnjenje i čekanje je uzrok “blokirana carinska garancija” špedicije
Budući da prosječno čekanje po jednom vozilu iznosi 247 minuta, kao čista „danguba“ na godišnjem nivou predstavlja 12 350 minuta, odnosno oko 206 radnih sati. Rezultanta ovakvog pristupa je da menadžer u Bosni i Hercegovini, umanjuje koeficijente eksploatacije po jednoj voznoj jedinici do 37%, odnosno (9000 – 12000) km/vozilo mjesečno, u odnosu na (16 000 – 20 000) km u EU.
Na osnovu istraživanja, anketiranja, snimanja stanja procedura i postupanja u svakodnevnom poslovanju, sasvim je opravdano pokretanje pitanja nadoknade izgubljene dobiti drumskim prevoznicima, kao da smo zabilježili zloupotrebe kroz postupke i procedure, a samim tim stvaranje štete drumskim prevoznicima, opravdano je da se pokrene postupak nadoknada… dokumDrumski prevoznik u Bosni Hercegovini ostvaruje manji prihod zbog opstrukcije u izvozno-uvoznom postupku, odgovornost se mora pokrenuti i nastalu štetu nadoknaditi.
Klaster logistika je razradio model vrednovanja rada državnih službenika u pomenutim procedurama i model profitnih centara u sistematizaciji postojeće organizacije, s ciljem da se procent rasipanja i gubitaka svede u razuman omjer oko 15 – 40 minuta po vozilu.
Klaster logistika je spreman da prezentuje model vrednovanja i model profitnih centara, uz napomenu da se na ovaj način direktno utiče na domaće proizvođačke kapacitete i otvaranje novih radnih mjesta.
Sa druge strane, operativne poslove u nadležnosti izvršnih organa transportne politike, neophodno je digitalizovati u cjelosti, od dostavljanja pojedinih dokumenata, administartivnih taksi, potvrda, uvjerenja do ubrzavanje procedura. Takođe, drumski prevoznici suočeni sa neizvjesnošću i nesigurnošću, posebno u dijelu raspodjele dozvola (bilateralnih, godišnjih i CEMT dozvola) primorani su, da bi zadovoljili zahtjeve i ispunili obaveze preuzete ugovorima, da dio svojih kapaciteta preseljavaju u druge zemlje, zemlje EU. Klaster logistika, razradio je algoritam za izradu softverskog rješenja, te podsjeća da je novac prevoznika u iznosu od 2,5 miliona, nalazi kao depozit oročenih sredstava pri Spoljnotrgovinskoj komori BiH, sasvim dovoljan da se digitalizuju sve operacije i ubrzaju kanali komunikacije u realnom vremenu sa nadležnim ministarstvima transporta, od kantonalnih, entitetskim do Ministarstva komunikacija i transporta Bosne i Hercegovine, u cilju rješavanja problema po ugledu na uspješne primjere iz prakse na primjer S.Makedonije.
Digitlizacijom i primjenom ICT pri raspodjeli i distribuciji prava drumskih prevoznika, eliminisaće se neizvjesnost i smanjiti troškovi, a sa druge strane potencijal zaposlenih u ministarstvima se može preusmjeriti u dijalog, organizaciju mješovitih komisija s ciljem povećanja broja dozvola za distribuciju. Pohvalno ističemo rad sa posljednje mješovite komisija sa SR Njemačkom.
Kao što nam je poznato, EU i međunarodna drumska transportna unija je izašla sa 4 (četiri) paketa mobilnosti, od vitalnog zančaja drumskih prevoznika je da se odredbe paketa „izmjenljivih transportnih sudova“ u što kraćem periodu počne primjenjivati i u Bosni i Hercegovini ( trenutno je jednom instrukcijum direktora UINO, zabranjena upotreba „izmjenljivog transportnog suda“ (kačenje poluprikolica)). Negiranje paketa mobilnosti, smatramo direktnim pogodovanje trećim licima i onemogućavanje izvoza. Kalster logistika je razradio model rješenje za izmjenljive transportne sudove, (poluprikolice i prikolice „O“).
U iščekivanju primjene NCTS, te sa nadom da će T1 u punom kapacitetu i bez opstrukcija biti u funkciji od 01.08.2022 godine, klaster logistika pružit će punu podršku u procesu realizacije. Takođe, očekujemo da se proces uvoznog i izvoznog carinskog postupka svede na vrijeme putovanje do graničnog prelazu, te da će se nova dimenzija u cjelosti sprovesti i na primjeru ovlaštenih carinskih autorizovanih subjekata.
Drumski prevoznici se nalaze u fazi tranzicije, naime prelazak sa klasičnog prevoza u sferu nadogradnje logističkih aktivnosti ka pravcu logističkih provajdera , svakako obavezuje da sa lokalnim zajednicama i slobodnim ili bescarinskim zonama, obezbjedimo adekvatne tehničke pretpostavke neophodne za razvoj logističkih servisa. Kalster logistika, u okviru elaborata analize rada slobodnih zona razrađuje modele za saradnju sa lokalnim zajednicama kroz javno-pivatno partnerstvo i težnju ka razvoja savremenih logističkih servisa.
Klaster logistika, pokrećemo inicijativu za usvajanje zakona o intermodalnom transportu kao polazne stepenice definisanja i rasporeda Kontejnerskih terminala, s ciljem smanjenje postojećih troškova povrata praznih kontejnera.
ZAKLJUČAK:
- Dugogodišnja saradnja, brojna razmjena mišljenja, dijalozi i kritički osvrti kompanija doveli su do potrebe da se suočimo sa svim poteškoćama u svakodnevnom izazovnom poslovanju, i bili su razlozi da pokrenemo inicijativu okupljanja pod kišobran zajedničkog djelovanja s ciljem rješavanja pojedinačnih i zajedničkih interesa jer MI ZAPOŠLJAVAMO 46 000 RADNIKA, vrijeme je za okupljanje!
- KLASTER LOGISTIKA povezuje poslovne subjekte srodnih ili različitih delatnosti i sa njima povezanih organizacija podrške u okviru geografski koncentrisanih regionalnih, tradicionalnih ili drugih organizacionih formata, kao i druge institucije i organizacije koje garantuju kritičnu masu znanja, tehnologija, resursa i sredstava značajnih za jačanje konkurentnosti pojedinačnih preduzeća, članova i klastera kao cjeline.
- Liberalizovati tržište zemalja CEFTE, bez uslovljavanja i bez dozvola;
- Uvesti digitalizaciju dokumenata i primjenu NCTS sistema u CEFTA regionu, kako bi smanjili zadržavanje i eliminisali bespotrebne troškove
- Harmonizovati zakonska akta vezana za Intermodalni transport, definisati kontejnerske terminale u regionu;
- Zajednički nastupiti ka EU u pregovaračkom procesu, temeljem povelje kvalitet koju su ispunili transportni operateri, s ciljem otklanjanja barijera za pristup tržištu ( maksimalno povećanje broja dozvala)
- Proaktivno se uključiti u programe Paketi mobilnosti EU
- Minimizirati bespotrebna zadržavanja i kontrole „rutinske kontrole“;
- Usaglasiti poresku politiku u transportu.
- Pojednostaviti procedure i međusobno priznavanja certifikata i dokumenta u formi digitalnih sertifikata.
Model koji bi objedinio logističke kompanije u Bosni i Hercegovini je da se formira na principu decentralizovane, funkcionalne organizacione strukture i djeluje kroz sekcije sa definisanim strategijama koje se baziraju na uspostavljanju saradnje, kooperaciju, koordinaciju logističkih kompanija u Bosni i Hercegovini, čime se ostvaruje jačanje regionalnog identiteta i građenje nacionalnog i internacionalnog ugleda. Svjesni smo da je proces razvoja klastera dugotrajan društveno-ekonomski proces, zato je dobrovoljnost i interesno okupljanje polazna osnova.
Partneri za dijalog i definisanje stretegije za upravljanje lancima sadijevanja u Bosni i Hercegovini su :
- Savjet/Vijeće Ministara BiH,
- Vlada RS i Vlada FBIH,
- UINO BiH,
- Komorski sistem BiH,
- Udruženje poslodavaca,
- Udruženje izvoznika,
- Osiguravajućim kompanijama
- Udruženje banaka
- Specijalizovane ovlaštene institucije.
- …
Prednosti udruživanja po principu klastera pokazale su punu vrijednost u razvijenim zemljama ali i u nerazvijenim, i zemljama u tranziciji. Cijenimo da je KLASTER LOGISTIKA dobra osnova povezivanje, saradnju i inovativnost aktivnih partnera. Zato, okupimo se da bi još uspješnije poslovali!
- Mi, mi to tako radimo!
KLASTER LOGISTIKA