Prema najnovijem izveštaju Transport Intelligence, IRU i Upply, tarife za drumski prevoz u Evropi su nastavile da rastu u poslednjem kvartalu 2024. godine, a taj trend se očekuje i u 2025.
📌 Šta pokazuje izveštaj?
✅ Indeks ugovornih cijena porastao je za 2,8 poena u odnosu na prethodni kvartal.
✅ Indeks spot cijena (cene na otvorenom tržištu) porastao je skromnije – za 0,5 poena.
✅ Najveći rast cijena zabeležen je na rutama Poljska – Nemačka i Francuska – Nemačka.
✅ Visoke putarine u Njemačkoj i rast troškova rada povećali su pritisak na prevoznike, što je dovelo do povećanja tarifa.
📢 Primjer: Poljska – Njemačka (Varšava – Duisburg) ✔ Ugovorne tarife porasle su za 2,3% u kvartalu (1,52 €/km).
✔ Spot tarife porasle su za 3,3% u kvartalu (1,68 €/km).
✔ U odnosu na prošlu godinu, ugovorne tarife porasle su za 8,4%, a spot tarife za 9,4%.
📢 Njemačka putarina (MAUT) i CO2 takse – ključni faktori rasta cena
🚨 Od decembra 2023. godine, putarina u Nemačkoj povećana je za 0,158 €/km.
🚨 Dodatna CO2 taksa povećava troškove prevoza za 200 € po toni emisije CO2.
🚨 Od jula 2024., MAUT putarina proširena je i na vozila od 3,5 do 7,5 tona.
📌 Šta ovo znači za prevoznike?
⚠ Visoki operativni troškovi smanjuju marže i prevoznici su primorani da povećaju cene.
⚠ Niska potražnja za transportom u Evropi drži cene pod kontrolom, ali dodatni troškovi ih i dalje guraju naviše.
⚠ Kupci su primorani da prihvate više tarife, jer su troškovi transporta preslikani na finalne cene robe.
📈 Šta očekivati u 2025?
🔹 Dalji rast cena zbog nove regulative, povećanih troškova goriva i plata vozača.
🔹 CO2 takse i digitalni tahografi Smart2 dodatno će uticati na operativne troškove.
🔹 Nemačka i Poljska ostaju ključne zemlje za kretanje cena u drumskom prevozu.