Šema Švajcarskog saveznog saveta za povećanje železničkog teretnog prometa je trenutno u konsultacijama do 24. februara. Plan se fokusira na dve varijante: ili podržavanje pojedinačnih vagona ili otvaranje konkurencije sa drumskim transportom. Do sada su švajcarska transportna udruženja to prihvatila sa skepsom, odbacujući drugu varijantu i predlažući neke amandmane za varijantu.
Švajcarska se već nekoliko meseci ponovo približava svojoj politici železničkog teretnog prometa. Zemlja je čvrsto podržavala saobraćaj sa jednim vagonom, model koji je železnički teret učinio dominantnim vidom transporta na Alpima.
Međutim, jedan vagon se takođe može pokazati nezgodnim. U avgustu 2022, savezna savetnica Simoneta Somaruga je tvrdila da je železnički teretni saobraćaj u Švajcarskoj na prekretnici. Ona je rekla da železnički teretni prevoz više nije ekonomski isplativ kada je reč o većim površinama, posebno kada je reč o pojedinačnom vagonskom saobraćaju.
Dve varijante
Nekoliko meseci kasnije, Švajcarsko savezno veće je odgovorilo novom strategijom za razvoj teretnog saobraćaja. Plan je obuhvatao dve varijante, kao što je već pomenuto: prva varijanta namerava da realizuje ciljanu finansijsku podršku Konfederacije kompanijama koje nude usluge saobraćaja jednog vagona i DAC. Štaviše, uključuje plan za finansiranje opreme za rukovanje robom i smanjenje cene utovara na šine.
Druga varijanta ne uključuje finansijsku podršku za saobraćaj sa jednim vagonom, primoravajući železnički teretni saobraćaj da se takmiči sa drumskim transportom. Ipak, finansijska podrška za DAC, opremu za rukovanje robom i smanjenje cena utovara i dalje bi se sprovodili. Ova mera je znatno jeftinija za državni džep jer bi koštala oko 120 miliona evra za četiri godine, u poređenju sa varijantom koja bi koštala oko 600 miliona evra.
Mlaka reakcija za varijantu jedan
Pošto se period konsultacija za švajcarski plan transporta tereta bliži kraju, sve više transportnih udruženja daje povratne informacije. Najnovija reakcija stigla je od grupe organizacija na čelu sa VAP-om, među kojima su LITRA, ASTRAG, IG KV i VOV. Prvo, zajednička izjava isključuje svaku mogućnost podržavanja varijante dva.
Udruženja su za prvu varijantu ali i dalje imaju rezerve. „Da, ali..“ bio je njihov odgovor na varijantu, a predložili su i neke izmene. Prvi predlog je da Švajcarska subvencioniše nezavisne operacije prve/poslednje kilometre za saobraćaj sa jednim vagonom kako bi se „izbegla diskriminacija bilo koje teretne železnice“. Subvencionisanje operacija prve/poslednje kilometre u saobraćaju pojedinačnih vagona je najodrživiji pristup, prema Conor Feighanu, generalnom sekretaru ERFA, jer podstiče kompanije da više koriste železnicu i koriste svoje sporedne koloseke.
Grupa je rekla da dok se ovaj plan ne sprovede, operacije poslednje/prve milje treba da postanu nezavisnije. Ono što predlažu je osnivanje nezavisne SBB kompanije koja će se baviti ovim poslovima kako se subvencije ne bi širile.
Dobro za konkurenciju
Gore navedeni predlog će imati više pozitivnih efekata na švajcarski sektor železničkog teretnog prometa. Kako se navodi u zajedničkom saopštenju, SBB Cargo monopoliše oko 70 odsto teretnog saobraćaja u zemlji. Osim pojedinačnog vagonskog saobraćaja, kompanija pruža i većinu usluga blok vozova u zemlji.
Činjenica da je SBB Cargo aktivan u oba transportna modela dok prima najveći deo državne pomoći za pojedinačne vagone može da ubije poslovanje drugih kompanija koje nude usluge blok-voza ili kombinovanog transporta.