Strani kamioni – i sve veći broj istočnoevropskih kamiona – dominiraju međunarodnim drumskim transportom u Holandiji
– Arjan Velthoven –
Strani kamioni (ili barem sa stranim registarskim tablicama) prevezli su 103 miliona tona robe u Holandiju ili iz nje u 2023. godini. Više od polovine toga prevezeno je kamionima iz istočne Evrope, posebno iz Poljske. Težina prevezena istočnoevropskim kamionima u Holandiju ili iz nje bila je skoro četiri puta veća u 2023. godini nego u 2007. godini. O tome izvještava Statistika Holandije (CBS) na osnovu najnovijih podataka.
U 2023. godini 194 miliona tona robe prevezeno je drumskim putem do ili iz Holandije. Nešto više od polovine ove robe (53,1 odsto) prevezeno je stranim kamionima. Poslednjih godina strani kamioni prevoze sve više robe. U 2023. godini četvrtu godinu zaredom prevezli su više robe nego holandski kamioni.
Više težine prevozi istočnoevropskim kamionima
Poslednjih godina došlo je do naglog porasta prevoza robe istočnoevropskim kamionima u Holandiju ili iz nje. U 2023. godini prevezli su 55,4 odsto prevezene mase (57 miliona tona robe), u 2007. godini to je bilo 19,4 odsto (15 miliona tona).
Strani kamioni iz zapadnoevropskih zemalja, s druge strane, prevezli su manje robe u Holandiju ili iz nje: 46 miliona tona, 26,1 odsto manje nego u 2007. godini. Holandski kamioni prevezli su 91 milion tona robe, 30,5 odsto manje nego u 2007. godini.
Poljska najveći strani prevoznik
Od stranih kamiona, poljski kamioni su prevezli najviše robe (30 miliona tona) u Holandiju ili iz nje u 2023. godini. To je 29,1 odsto ukupne težine koju prevoze strani kamioni. U 2007. godini, poljski kamioni su nosili 10,9 odsto težine koju su nosili strani kamioni. Rumunski i litvanski kamioni takođe su prevozili više robe u periodu 2007-2023. Udeo težine prevezene belgijskim i nemačkim kamionima u Holandiju ili iz Holandije prepolovljen u ovom periodu.
Istočnoevropski kamioni vozili više kilometara
Od svih kilometara koje su kamioni prešli na holandskim putevima u 2023. godini, 14 odsto su vozili kamioni iz inostranstva. Strani kamioni vozili više od 975 miliona kilometara, 40 odsto više nego u 2013.
Kamioni iz istočne Evrope vozili su više nego dvostruko više kilometara nego pre deset godina: 552 miliona kilometara. Njihov udeo u pređenim stranim kilometrima tako je porastao sa 36 odsto u 2013. na 57 odsto u 2023. godini. Poljski kamioni su vozili najviše kilometara (skoro 280 miliona kilometara), a slede kamioni iz Nemačke (177 miliona kilometara). Kamioni iz Rumunije i Litvanije takođe su prešli mnogo više kilometara u ovom periodu.
Ovo su ključni aspekti trenda dominacije istočnoevropskih kamiona u međunarodnom drumskom transportu u Holandiji:
1. Rast uloge istočnoevropskih prevoznika
- Udeo istočnoevropskih kamiona u međunarodnom transportu u Holandiji porastao je značajno između 2007. i 2023. godine. U 2023. prevezli su 57 miliona tona robe, dok je u 2007. to bilo samo 15 miliona tona.
- Poljska prednjači među istočnoevropskim zemljama, sa čak 30 miliona tona prevezene robe.
2. Opadanje zapadnoevropskih i domaćih prevoznika
- Zapadnoevropski kamioni (npr. nemački i belgijski) prevoze znatno manje robe nego ranije, što ukazuje na gubitak tržišnog udela.
- Holandski prevoznici su takođe pretrpeli pad od 30,5% u prevezenoj masi u poređenju sa 2007. godinom.
3. Efikasnost i modernizacija voznog parka
- Istočnoevropski kamioni su relativno mladi, što doprinosi efikasnijem i ekološki prihvatljivijem transportu.
- Polovina kamiona iz istočne Evrope u Holandiji je stara tri godine ili manje, dok su u njihovim matičnim zemljama često stariji od osam godina.
4. Porast u pređenim kilometrima
- Kamioni iz istočne Evrope prelaze više kilometara na holandskim putevima nego ikada, što ukazuje na njihov veći udeo u domaćem i međunarodnom transportu.
- Poljski kamioni prednjače sa gotovo 280 miliona pređenih kilometara.
Analiza i mogući razlozi:
- Niži troškovi: Prevoznici iz istočne Evrope često imaju niže troškove rada i održavanja, što ih čini konkurentnijim na zapadnoevropskim tržištima.
- Povoljne ekonomske i trgovinske veze: Integracija u EU omogućila je zemljama poput Poljske, Rumunije i Litvanije da slobodno posluju na jedinstvenom tržištu.
- Investicije u flotu: Fokus na modernizaciju vozila i uvođenje novih tehnologija povećava efikasnost prevoznika iz istočne Evrope.
- Rastući izvoz i logistička povezanost: Poljska i druge istočnoevropske zemlje postale su ključni logistički centri za transport robe između zapadne Evrope i istočnog dela kontinenta.
Strani kamioni u Holandiji relativno mladi
Od svih putovanja u Holandiju ili iz Holandije stranim kamionima sa teretom u 2023. godini, vozilo je bilo sedam godina ili novije u 86,7 odsto putovanja. Skoro polovina istočnoevropskih kamiona bila je stara tri godine ili novija.
U svojoj zemlji, prevoznici iz evropskih zemalja često voze starije kamione. U 2023. godini 65,1 odsto domaćih putovanja u istočnoj Evropi obavio je kamion stariji od osam godina. U Holandiji, 25,3 odsto je vozio kamion osam godina ili stariji.