Indeks raspoloženja UIRR koji odražava poslovno raspoloženje za narednih 12 meseci je korigovan za zarez u drugom tromesečju zaredom: indeks je trenutno „blago negativan“. Uslove za 2023. čini neizvesnim povećanje cena dizela i električne energije, zajedno sa ograničenjima kapaciteta na mreži.
Indeks raspoloženja UIRR je kompilacija percepcije viših donosilaca odluka u kompanijama za kombinovani transport o njihovim očekivanim poslovnim izgledima za narednih 12 meseci. Sastavlja ga Međunarodna unija za kombinovani drumsko-železnički transport (UIRR) na osnovu podataka među njenim članicama.
Eksplozivno povećanje cena
Dok je cena dizela koji pokreće kamione na velike relacije porasla za 70 odsto od februara, vučna električna energija je postala 300-1000 odsto skuplja – u zavisnosti od zemlje. Dodatne poteškoće će doći zbog nepredviđenih situacija izazvanih infrastrukturnim radovima, koji ostaju pretnja, rezimira se. „Upravljači infrastrukturom još uvek nisu garantovali sve puteve potrebne intermodalnim teretnim vozovima 2023.
Da bi se prevazišla takva pitanja, industrija je predložila neke kratkoročne mere kao što su regulisana cena električne energije za vuču, proširenje RNE Priručnika za upravljanje nepredviđenim situacijama kako bi se pokrile smetnje u vezi sa radovima i prenos voznih staza sa PSO vozova sa malom iskorišćenošću na potpuno natovareni intermodalni teretni vozovi.
Dugoročno gledano, ovi izazovi bi trebalo da budu rešeni Paketom za ekološki transport, koji će biti predstavljen u aprilu 2023. Paket će se sastojati od direktiva o kombinovanom transportu i težinama i dimenzijama, nove uredbe o CountEmissions i sveobuhvatnog predloga o kapacitetu železničke infrastrukture , objašnjava UIRR. „Sektor evropskog kombinovanog transporta pozdravlja zakasnelu reformu regulatornog okvira za teretni transport.
Kombinovani transport 2021
Kombinovani transport u Evropi porastao je za 2,64 odsto u trećem kvartalu 2022. u poređenju sa istim periodom godinu dana ranije. Iako se ovo smatra pozitivnim razvojem, to takođe ukazuje na jasno usporavanje stope rasta. „Skroman rast je bio moguć uprkos smetnjama na železničkoj infrastrukturi u vezi sa radovima koje su rezultirale velikim brojem otkazivanja vozova, što je delimično bilo uravnoteženo skoro punim kapacitetom vozova kojima je dozvoljeno da saobraćaju. Pouzdanost lučkih usluga u zaleđu negativno je uticala na poremećaje u pomorskom saobraćaju”, saopštio je UIRR.