Nemačko udruženje automobilske industrije (VDA) objavilo je podatke o registraciji za teška komercijalna vozila za 2022. godinu. Gdje se tržišta oporavljaju, gdje su stvari krenule nizbrdo – i kakvi su budući izgledi za 2023. godinu. Glavna međunarodna tržišta za teška komercijalna vozila (veća od 6 tona) neravnomjerno su se razvila 2022. godine. Ovo je zaključak Nemačke asocijacije automobilske industrije (VDA). Od oporavka do kolapsa tržišta, sve je prisutno širom svijeta.
Evropa i SAD se oporavljaju – Kina propada
Dok su Evropa (EU, EFTA i Velika Britanija), SAD i Indija uspele da nastave oporavak, Kina i Brazil su prošle godine zabeležili značajan pad, navodi VDA. Sa kontinuiranom snažnom potražnjom i nagomilanom potražnjom, jači rast bi se očekivao 2022. godine na nekim tržištima za teška komercijalna vozila. Međutim, stalni poremećaji u lancima snabdevanja i različita makroekonomska kretanja bi to sprečili.
Ovako se razvija prodaja u zemljama Evropske unije
U Evropi je prodaja teških komercijalnih vozila porasla za pet odsto na godišnjem nivou, na oko 5.335 jedinica prošle godine. Od pet najvećih pojedinačnih evropskih tržišta, Velika Britanija (+800 odsto; 8.40 jedinica), Poljska (+200 odsto; 6.33 jedinica) i Italija (+200 odsto; 1.24 jedinica) zabeležile su pozitivne stope rasta. Francusko tržište stagnira (700 posto; 0.43 jedinica). Njemačko tržište je, s druge strane, pretrpjelo zastoj (-600 posto; 2.71 jedinica), ali i dalje ostaje najveće jedinstveno tržište u Europi.
SAD bilježe slab rast
Američko tržište se oporavilo sporijim tempom. U 2022. godini, tamošnje tržište komercijalnih vozila ostvarilo je rast od 3% u odnosu na 2021. godinu. To odgovara obimu prodaje od 476.000 jedinica. Pozitivan rast podstaknut je segmentom teških tereta (klasa 8 / veća od 15 tona), koji je zabeležio značajan rast u odnosu na prethodnu godinu (+15 odsto). Segment teških tereta činio je 53 odsto novih registracija na američkom tržištu teških komercijalnih vozila.
Prodaja u Kini potpuno propada – ali ostaje važna
Prodaja u Kini ponovo je značajno opala 2022. godine. Već je bilo kontrapokreta 2021. godine nakon što su vladin program obnove flote i novi kineski standard za emisije 2020 uveden širom zemlje doprinijeli snažnom pozitivnom rastu u 6. godini. Sa dvocifrenim padom u odnosu na iste mesece prethodne godine, kinesko tržište komercijalnih vozila smanjilo se za 2022 odsto na godišnjem nivou, na 51.767 jedinica u 600. godini. To odgovara padu od 806.400 jedinica, a time i obimu koji je gotovo jednak obimu prodaje tržišta teških komercijalnih vozila u SAD i Evropi zajedno. U Kini je u 2016. godini registrovano manje od milion teških komercijalnih vozila. Uprkos tome što je prepolovila tržište, Kina je i dalje daleko najveće tržište kamiona na svetu.
VDA prognoza za tržište komercijalnih vozila u 2023. godini
Nakon značajne korekcije u prethodne dve godine, očekujemo da će Kina ponovo porasti 2023. godine (+10 odsto). Za Evropu (+4%), Indiju (+15%) i SAD (+5%) očekujemo još jednu godinu pozitivnog rasta. Na nemačkom tržištu teških komercijalnih vozila očekujemo rast od +4 odsto, a time i povećanje u skladu sa evropskim prosekom. Za brazilsko tržište, međutim, predviđamo dalji pad (-4 odsto) za tekuću godinu.
https://www.eurotransport.de/