Poslovno udruženje prevoznika tereta u međunarodnom drumskom saobraćaju Srbije “Međunarodni transport” odlasio se sa zvaničnim saopštenjem:
Poštovani prevoznici i vozači,
Kako od novembra meseca stupa na snagu nov način evidencije ulazaka na teritoriju EU, Švajcarske i Norveške, sigurni smo da će se ovo katastrofalno odraziti na sprske i vozače drugih zemalja koje nisu među ovim navedenim.
Udruženje na sve načine pokušava da zaštiti pravo na rad srpskih vozača i prevoznika i sve nadležne institucije su uključene u komunikaciju. Ipak, ova novina će umnogome uticati i na rad fabrika u Srbiji pa je potrebno i njih obavestiti i tražiti angažovanje srpskih izvoznika kod matičnih firmi u zemljama EU.
Udruženje je pripremilo kratak dopis sa razjašnjenjem onoga što vrlo brzo stupa na snagu i posledice koje će izazvati.
Kako od novembra meseca stupa na snagu nov način evidencije ulazaka na teritoriju EU, Švajcarske i Norveške, sigurni smo da će se ovo katastrofalno odraziti na sprske i vozače drugih zemalja koje nisu među ovim navedenim.
Nov način evidencije ulazaka na teritoriju EU, Švajcarske i Norveške koji na snagu stupa u novembru, katastrofalno će se odraziti na sprske i vozače drugih zemalja koje nisu među navedenim, poručuje Poslovno udruženje Međunarodni transport.
– Udruženje na sve načine pokušava da zaštiti pravo na rad srpskih vozača i prevoznika i sve nadležne institucije su uključene u komunikaciju. Ipak, ova novina će umnogome uticati i na rad fabrika u Srbiji, pa je potrebno i njih obavestiti i tražiti angažovanje srpskih izvoznika kod matičnih firmi u zemljama EU – navodi se u saopštenju Pumedtransa.
Evropska unija 10. novembra 2024. godine započinje primenu EES sistema koji podrazumeva elektronsko evidentiranje ulaska i izlaska u zemlje EU, Švajcarsku i Norvešku, kao i elektronsku proveru poštovanja pravila dozvoljenih 90 dana boravka u periodu od 180 dana za državljane trećih zemalja. Ova promena koja ubrzo stupa na snagu ne samo da će pogoditi državljane trećih zemalja koji ulaze u navedene zemlje kao turisti, već će pogoditi i prevoznike i vozače koji obavljaju međunarodni prevoz tereta, a samim tim i privredu EU koja svoje proizvodne pogone ima u trećim zemljama.
Kako EES sistem pogađa vozače koji prevoze robu u međunarodnom prevozu?
Naime, i profesionalni vozači drumskih teretnih vozila iz trećih zemalja imaju ograničen broj dana boravka u zemljama EU, Švajcarskoj i Norveškoj (90 dana u bilo kom periodu od 180 dana). Ovi vozači već godinama unazad susreću se sa problemom prekoračenja dozvoljenog broja dana boravka, mada nema logike da ljudi koji su na svom radnom mestu i koji stalno, u teretnim vozilima, prelaze granice (uz razne sertifikate koje poseduju kao profesionalni vozači), imaju ograničenje u danima boravka.
Uvođenjem elektronske kontrole dozvoljenog broja dana boravka EES (koja će predstavljati jedinstvenu kontrolu u svim navedenim zemljama i koja će zameniti manuelno brojanje pečata u pasošima vozača) vozači teretnih vozila će se mnogo brže i efikasnije eliminisati zbog prekoračenja dana boravka. To će dovesti do zabrane ulaska na teritorije tih zemalja za gotovo sve vozače.
Sve kompanije kojima je drumski transport važan za uvoz i izvoz robe između EU i trećih zemalja, treba da znaju da će kroz veoma kratak vremenski period ostati bez raspoloživih kapaciteta u pogledu teretnih vozila, jer ista neće imati ko da vozi, a prevoznici iz EU zemalja takve vrste prevoza ne obavljaju.
Ovim putem ne želimo da stvaramo paniku, već samo tražimo pomoć od svih privrednika čije su matične kompanije iz EU da putem ambasada i drugih nadležnih institucija iz svojih zemalja traže izuzeće za profesionalne vozače od ograničenog broja dana boravka na teritoriji zemalja EU, Švajcarske i Norveške, kako bi se sprečio veoma loš scenario.
Prevoznici iz trećih zemalja ne mogu sami delovati u rešavanju ovog globalnog problema, zato je veoma važno da svi privrednici budu upućeni i da u skladu sa svojim mogućnostima pomognu u rešavanju ovog problema koji će uticati ne samo na delatnost dumskog transporta, nego i na privredu EU. Ukoliko ne dođe do hitne promene i izuzeća za profesionalne vozače, prevoznici naše i zemalja koje pogađa ova odluka, odlučni su da svoja prava na rad traže blokadom teretnog saobraćaja ka zemljama EU, zaključuje se u dopisu Pumedtransa.